Gå til innhold

Skjevtrykk i bok

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Student_*
Skrevet

Jeg har en pensumbok kjøpt i januar som jeg ikke har trengt før nå.

Nå som jeg har begynt å lese i den så ser jeg at det er trykket forstyrrende skjevt gjennom hele boken. Det vil si, sidene er innbundet skjevt, slik at trykket også er skjevt. Det er jo ikke så ekstremt at man ser det når boken er lukket, men når jeg åpner den så er det ganske tydelig, har trippelsjekket med linjal også.

Er dette grunn til reklamasjon selv om det var i januar? Jeg vil jo ikke bytte, jeg vil ha en kopi som er riktig trykt. Har kvitteringen også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hentet fra Forbrukerrådets nettsider:

Når må du klage - klagefrister

Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du melde fra til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven.

Vi anbefaler at du skaffer deg skriftlig dokumentasjon for når du reklamerte og hva det gjaldt, slik at man avskjærer tvil om klagen var fremført i tide.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg har jobbet i forlag tidligere, og dersom dette skjedde ville du fått ny bok direkte fra oss om du ringte/sendte mail - bare pass på at du treffer riktig avdeling. Slike feil kan skje i trykkeprosessen og gjelder ofte bare et lite antall bøker i et opplag, og forlaget erstatter nok trolig gjerne boken for deg. Kan jeg spørre hvilken bok/forlag det gjelder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...