Gjest Lyh Skrevet 29. mars 2009 #1 Skrevet 29. mars 2009 Hei! Jeg har nylig byttet internettleverandør til nextgentel, og nettet funker kun på sambo's laptop og det er ikke trådløs en gang! Han må bruke lokal nett, altså med kabel. Det jeg lurte på er hvor lang angrerett har man? Er det 14 dager? De på Nextgentel sier at det er dataene våre som er ødelagt, ikke noe de kan ordne, men alt funket kjempe bra før vi byttet! Vi byttet om til Nextgentel 20.mars, så det har jo gått over en uke.
Gjest MåneSkygge Skrevet 29. mars 2009 #2 Skrevet 29. mars 2009 Har ikke svar på det du lurer på men vil bare si at jeg har dårlige erfaringer med nextgentel. Jeg hadde de for noen år siden og jeg husker vi sleit veldig med fakturaer som de sendte i hytt og gevær. Ringte og fikk beskjed om at de skulle fikse opp i det ettersom dette var noe vi ikke skulle betale, men det tok faktisk ett år og mange inkassovarsler før det skjedde noe. Kundebehandlingen dems syns jeg var helt forferdelig.
Gjest Lyh Skrevet 29. mars 2009 #3 Skrevet 29. mars 2009 Huff, vi har ringt de og de sa at det var noe galt med dataene våre.. Dårlig kundeservice! Får se om jeg får sagt opp avtalen!
Gjest Ingeniøren Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Jeg kan nærmest garantere at NGT har rett og at det hele skyldes litt enkel feil i konfigurasjonen på PCene/nettverket deres. Kjenner du noen som er litt datakyndig så er det hele fiksa på få minutt.
Jade Skrevet 29. mars 2009 #5 Skrevet 29. mars 2009 Hvis nettverket funker på en PC og ikke en annen, så sier det seg selv at det er den ene PCen som har feil innstillinger. Hvis det hadde vært feil fra NextGenTel sin side, så hadde det ikke fungert på laptopen heller.
feuerstein Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 Det er da så enkelt som at man fra NGT har mottatt modem/router uten trådløsfunksjon, mens man fra forrige leverandør hadde modem/router med trådløsfunksjon? Kobler man en kabel mellom NGTs boks og et trådløst aksesspunkt vil man få trådløst nett slik man hadde før.
Gjest Lyh Skrevet 29. mars 2009 #7 Skrevet 29. mars 2009 Har koblet den trådløse routeren til modemet, men det trådløse nettet fungerer ikke på noen av laptopene.. Jeg har vært hos Expert og spurt de, og jeg har tatt recovery i tillegg! Måtte jo ta backup på alt.. Og fremdeles så fungerer det ikke. Jeg har en datakyndig samboer, og han mener selv at han har gjort alt rett..
Jade Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Funker det hvis du bruker kabel til den andre pcen? Er den trådløse routeren fra nextgentel?
Gjest Lyh Skrevet 29. mars 2009 #9 Skrevet 29. mars 2009 Bare sambos laptop som fungerer med lokal nett. Og nei, den trådløse routeren var fra forrige leverandør, der problemet ligger kanskje? vi tenkte vi skulle kjøpe en annen trådløs router i morgen.
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2009 #10 Skrevet 29. mars 2009 Jeg har en datakyndig samboer, og han mener selv at han har gjort alt rett.. Innset at dette høres ganske arrogant ut, men hvis han mener han har gjort alt rett - og det fremdeles ikke virker, da er det enten en feil hos dere eller så er han ikke så datakyndig som han tror. Husk at det er ganske stor forskjell på å være en rev i Word og å kunne konfigurere et nettverk med en wan-side og en lan-side hvor du skal ha et trådløst punkt. Det som i hvert fall er helt sikkert, det er at det ikke er NGTs feil. Dere har linje på den ene maskinen som har kablet nett, ergo virker alt slik det skal sett fra NGTs ståsted.
Pjukset Skrevet 29. mars 2009 #11 Skrevet 29. mars 2009 Det som i hvert fall er helt sikkert, det er at det ikke er NGTs feil. Dere har linje på den ene maskinen som har kablet nett, ergo virker alt slik det skal sett fra NGTs ståsted. Noen modem er konfigurert slik at man må restarte modem for hver gang man skifter pc, dette gjelder dog for LAN. TS, det er jo greit å utelukke om pc'en din fungerer i andre nettverk, ellers så bør nå NGT har såpass kompetanse at de vet hva slags konfigurasjonsendringer du må gjøre på din pc.
Gjest Lyh Skrevet 29. mars 2009 #12 Skrevet 29. mars 2009 Han er ganske datakyndig, er jo nesten en fornærmelse å si det du sa TS. For du kjenner han ikke. Vi skal iallefall kjøpe en ny router i morgen, vårt eneste forsøk igjen iallefall, har kjørt sånn nettverkscd som fulgte med samt tatt recovery så jeg håper ny router er løsningen. Jeg syns også NGT kunne hjulpet oss litt mer enn bare å si: "Det er noe galt med dataen deres." Er jo rett og slett dårlig kundeservice. Han har prøvd å komme seg inn på routeren og gjøre et eller annet, var litt for avansert for meg til å forstå, hehe. Lage to faste linjer eller no. Men det gikk heller ikke, så da setter vi en finger på at det er noe galt med routerenl.
Pjukset Skrevet 29. mars 2009 #13 Skrevet 29. mars 2009 Han er ganske datakyndig, er jo nesten en fornærmelse å si det du sa TS. For du kjenner han ikke. Vi skal iallefall kjøpe en ny router i morgen, vårt eneste forsøk igjen iallefall, har kjørt sånn nettverkscd som fulgte med samt tatt recovery så jeg håper ny router er løsningen. Jeg syns også NGT kunne hjulpet oss litt mer enn bare å si: "Det er noe galt med dataen deres." Er jo rett og slett dårlig kundeservice. Han har prøvd å komme seg inn på routeren og gjøre et eller annet, var litt for avansert for meg til å forstå, hehe. Lage to faste linjer eller no. Men det gikk heller ikke, så da setter vi en finger på at det er noe galt med routerenl. Selv om man er datakyndig så betyr det ikke at man er ekspert på alt. Jeg har jobbet mye med IT, men jeg er helt blank når det gjelder wan. Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med routeren, jeg hadde ikke giddi og betalt masse penger for en ny før jeg hadde gjort mer feilsøking. Feilsøking og utelukking er utrolig fort gjort
Jade Skrevet 29. mars 2009 #14 Skrevet 29. mars 2009 Kan jo tenkes at den gamle routeren er "låst" til din forrige leverandør? Uansett, en trådløs router koster ikke så mye, så det finner dere forhåpentligvis ut av i morgen.
Gjest Lyh Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Vi har feilsøkt alt! Men får se hva som skjer idag . Kan tenkes at den er låst til Ventelo, sitter og håper det egentlig, hehe. Slik at vi får det ordnet! Tusen takk for tips og svar
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mars 2009 #16 Skrevet 30. mars 2009 Kan tenkes at den er låst til Ventelo Med mindre NGT nettopp har rullet ut en helt ny serie med routere, så er det altså slik at den du har mottatt i posten skal virke helt fint inntil du eventuelt konfigurerer den galt. At den virker for dere er hevet over enhver tvil, dere får jo linje på den ene maskinen som kobles til. Mistenker nok veldig at jeg var litt for diplomatisk i forrige forsøk, da jeg hintet frempå om at husbonden ikke er helt guru på dette. For hvis du fremdeles tror at det trådløse aksesspunktet skal agere router i dette oppsettet, så er det ikke rart at det går i grøfta. En router er en boks som gjør at to ulike nettverkssegmenter kan snakke sammen; i dette tilfellet wan (internett, som kommer via pppoe, pppoa etc) og lan (internnettverket i huset ditt). Sant nok kan du under tvil kalle den trådløse boksen en router ettersom den fungerer som bindeledd mellom trådløst og kablet nettverk, men dette kaller vi altså aksesspunkt - og det nettopp for å forhindre at amatører som tror de vet mer enn de faktisk kan, skal stikker kjepper i egne hjul. Hvis dere gjør det så enkelt som å koble NGT-boksen inn i en av presumptivt fire LAN-porter på aksesspunktet, og altså IKKE kobler den i punktet der det står WAN, så burde dette virke helt av seg selv. Eneste er at dere bør sette den trådløse boksen til ikke å kjøre dhcp, for det fikser NGT-boksen selv.
Gjest Gitte Skrevet 30. mars 2009 #17 Skrevet 30. mars 2009 Jeg fikk tilsendt en ødelagt router når jeg fikk bredbånd fra Nextgentel og nettet var nede konstant. Aldri mer.
Pjukset Skrevet 30. mars 2009 #18 Skrevet 30. mars 2009 Jeg fikk tilsendt en ødelagt router når jeg fikk bredbånd fra Nextgentel og nettet var nede konstant. Aldri mer. Jeg også, 3 ganger! I tillegg forventet de at jeg skulle betale porto for å sende tilbake routere'n hver gang. Det å komme gjennom på kundeservice OG få hjelp av kompetente mennesker er en historie for seg Aldri mer her også.
Gjest Gitte Skrevet 30. mars 2009 #19 Skrevet 30. mars 2009 Jeg også, 3 ganger! I tillegg forventet de at jeg skulle betale porto for å sende tilbake routere'n hver gang. Det å komme gjennom på kundeservice OG få hjelp av kompetente mennesker er en historie for seg Aldri mer her også. Når jeg valgte å bytte til en annen leverandør sendte jeg selvfølgelig inn modemet mitt. Litt etter kom det regning på ikke innlevert ip-telefoni adapter. Jeg hadde aldri mottatt noen adapter!! Etter laaang venting hos kundeservice og litt frustrasjon rettet en kundebehandler (som var veldig hyggelig og flink, det skal sies) sjekket han at jeg aldri noen sinne hadde brukt ip-telefoni og konkluderte med at jeg sannsynligvis snakket sant. Heldigvis.
Gjest Kari Skrevet 31. mars 2009 #20 Skrevet 31. mars 2009 Tråden er ryddet iht Kgs regler. Kari, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå