Gå til innhold

Setter seg på barnet for å få ungen til å pusse tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg føler jeg har lov til å reagere likevel. Da ungen til ei venninne var 1-2 år, så var det rabalder hver gang det skulle pusses tenner. Ungen ville ikke, og venninna mi tok regelrett og la ungen på gulvet og satte seg oppå henne. Hun satte seg selvsagt ikke på ungen med full kroppsvekt, men satte seg slik at lårene hennes låste armene til ungen, tok ene hånda og holdt hodet, og kjørte tannbørsten i kjeften.

Dette ble deres tannpuss-rutine, helt til ungen begynte å bli mer velvillig. For meg som så på (mange ganger) så dette vanvittig traumatisk ut for barnet. Å være så liten, og få 100 kilo med forbanna mamma som "binder" deg fast? Jeg kan godt forstå frustrasjon når barnet gikk gjør som man vil, men det må vel gå an å bruke andre metoder?

Er dette her vanlig å gjøre, overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest hopeful
Skrevet

Jeg må si meg enig med deg ts.. Hvordan oppdrar hun barnet sitt ellers? Sitter hun på han/henne hver gang barnet ikke gjør som hun vil?

Gjest Gjest
Skrevet

Det der høres ut som en tannpuss-torturmetode for meg! Gurimalla, og nei - du overreagerer ikke, og dette er heller ikke normal oppførsel overfor et barn. Mange barn nekter å pusse tennene, og det kan oppleves veldig problematisk så klart. Man vil jo gjerne forebygge karies hos barna! Men jeg tror ikke man kommer noen vei med slike metoder som å sette seg på ungen og tvinge inn tannbørsten. Jeg tror heller det lager et generelt dårlig forhold mellom mor og barn, og barnet får en rekke traumatiske opplevelser fra barndommen som vel er unødvendige. Snakk med henne om det!

Skrevet

Dette er flere år siden, og det begynner å gå demre litt for meg at mora er mentalt/fysisk utbrent pga traumer og velger "lettest" utvei, jeg tror ikke hun har overskudd. Jeg har gjennom flere år lagt merke til at hun har en veldig aggressiv måte å kommunisere på, også til barnet sitt. Det er aldri særlig trivelig rundt middagsbordet, barnet har fra tidlig alder pirket i maten og spist lite. Det er null-toleranse, og ikke minst null tålmodighet. Det SLÅES i bordet og det blir skreket. Selv jeg skvetter himmelhøyt og tenker "hva f***", og blir uttilpass. Mon tro hvordan barnet følte/føler det? :forvirret:

Jeg forstår at man kommer til et punkt hvor nok er nok, men slik jeg ser det, så er det mora som har et problem med seg selv, og ungen får lide. Ikke bevisst selvsagt, jeg tror ikke hun overhodet er klar over det. Selvsagt mister man tålmodigheten nå og da, men jeg får inntrykk av at dette skjer jevnlig.

Da ungen var 3 år, korrigerte mora grammatikken. Jeg fikk hakeslepp, gjør man virkelig sånt, også med et så lite barn?

Skrevet

Dette hørtes ut som en mor som har mistet litt kontrollen..

Skjønner godt at du reagerer - for hva er det egentlig hun lærer ungen sin ved å gjøre dette?

Tror jeg hadde ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet.. Kan hun få hjelp til å takle hverdagen sin bedre :)

Gjest Naria
Skrevet

Så lenge barnet ikke får vondt, ser jeg helt ærlig ikke problemet. Tenner må pusses!

Skrevet
Dette hørtes ut som en mor som har mistet litt kontrollen..

Skjønner godt at du reagerer - for hva er det egentlig hun lærer ungen sin ved å gjøre dette?

Tror jeg hadde ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet.. Kan hun få hjelp til å takle hverdagen sin bedre :)

Jeg føler ikke at hun har mistet kontrollen, men det er på tide at hun begynner å ta tak i seg selv og får bukt med "alt". Det er slitsomt å gå rundt med ubearbeidede traumer, og det er utvilsomt dette som er årsaken til at hun bruker "lettvinte" metoder som virker mot sin hensikt

Jeg kjenner barnet svært godt, og for hver gang jeg er på besøk, så ser jeg at ungen er illsint. Det er sånt man ser på kroppsspråket, og ikke minst øynene. Jeg begynner å tro at mora's egne følelser smitter over på barnet, hvis du skjønner. Det er jo vanlig at det skjer, det en mor utstråler føler barnet.

Men ikke misforstå, hun er en god mor og de gjør mye hyggelig sammen. Men likevel :)

Skrevet (endret)
Så lenge barnet ikke får vondt, ser jeg helt ærlig ikke problemet. Tenner må pusses!

Vondt fikk hun vel ikke, men det betyr ikke at det er greit. Hvordan tror du det oppleves for en 1-åring å få 100 kilo sittende på seg 2 ganger dagen i lengre tid?

Hva skulle mora gjort hvis hun ikke kunne sette seg på henne, tatt tau og bindt henne fast?

Men se den store sammenhengen, det dreier seg om litt mer enn tannpussrutiner.

Endret av Pjukset
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har heller ikke barn og kan ikke noe om unger, men jeg reagerer også på dette. Det hele blir jo verre når det inngår i en større sammenheng; at hele "stilen" til moren er så aggressiv og lite konstruktiv. Trist å høre om.

Gjest Gjest
Skrevet

Slike barn får tannlegeskrekk når de blir større. Herregud!

Kommer mye lenger med å gjøre tannpussen til en lek. Bytte litt på hvem som pusser (foreldre, barnet selv), synge, tulle osv. Tvang kommer det aldri noe godt ut av.

Gjest nobilian
Skrevet

Ikke for å være frekk, men skal ikke du som voksen ha ressurser til å greie å få barnet ditt til å pusse tenner på annen måte?

Teller ikke redsel og utrygghet når du snakker om smerte?

Skrevet

Ikke for å være frekk, men skal ikke du som voksen ha ressurser til å greie å få barnet ditt til å pusse tenner på annen måte?

Teller ikke redsel og utrygghet når du snakker om smerte?

Det er akkurat dette jeg også mener! Psykisk smerte er i mange tilfeller mye værre enn fysisk smerte.

Gjest Miley
Skrevet

Det finnes da mange foreldre som holder fast ungene for å få pusset tenner på dem uten at man ser noe galt i det. Å sitte på ungen er vel å ta det hakket lengre, men klarer man ikke holde ungen så er det vel eneste løsningen. Jeg lurer på om du hadde syntes det var greit om ungen slapp tannpuss hver dag? Alternativet for mange er å holde ungen fast og pusse, eller faktisk ikke pusse. Ikke alle gaper frivillig.

Skrevet
Det finnes da mange foreldre som holder fast ungene for å få pusset tenner på dem uten at man ser noe galt i det. Å sitte på ungen er vel å ta det hakket lengre, men klarer man ikke holde ungen så er det vel eneste løsningen. Jeg lurer på om du hadde syntes det var greit om ungen slapp tannpuss hver dag? Alternativet for mange er å holde ungen fast og pusse, eller faktisk ikke pusse. Ikke alle gaper frivillig.

Nei det hadde ikke vært greit at ungen ikke pusse tenna, men jeg hadde vel skaffet meg en porsjon tålmodighet og funnet andre metoder fremfor å traumatisere ungen ved å sette meg på han/henne.

Gjest Miley
Skrevet
Nei det hadde ikke vært greit at ungen ikke pusse tenna, men jeg hadde vel skaffet meg en porsjon tålmodighet og funnet andre metoder fremfor å traumatisere ungen ved å sette meg på han/henne.

Ja, de fleste holder bare fast ungene, de sitter ikke på dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, de fleste holder bare fast ungene, de sitter ikke på dem.

Det var jo det hun gjorde, bare ovenfra? Hun legger jo ikke vekten på ungen.

Mer praktisk måte å holde fast ungen på.

Uansett, hadde dere reagert på samme måte hvis det var snakk om en vaksine eller en sprøyte med noe medisiner? Er det da lov til å sette seg på ungen? Hvis han/hun er helt krakilsk og aldri vil?

Pjusket kjenner jo personen og bakgrunnshistorien og hvordan hun oppfører seg ellers mot barna, som absolutt ikke virker som en sunn og trygg barndom for dem, men akkurat denne saken er ikke så ille og du reagerer vel litt sterkt siden du vet om andre saker i tillegg. Tenner skal pusses!

Gjest Naria
Skrevet

Enig. Nå er det mulig jeg ikke skjønner hva som menes med å sitte på ungen her. Men å holde fast et barn under beina, ser jeg virkelig ikke problemet med. Et barn som spreller, sparker og biter er det ikke enkelt å holde fast alene.

Så jeg gjentar, jeg ser ikke problemet. Jeg vil gjerne presisere at jeg kun svarer på spørsmålet om å holde fast barn under tannpuss. De andre episodene TS kommer med i senere innlegg, er ikke bra.

Skrevet
Det var jo det hun gjorde, bare ovenfra? Hun legger jo ikke vekten på ungen.

Mer praktisk måte å holde fast ungen på.

Uansett, hadde dere reagert på samme måte hvis det var snakk om en vaksine eller en sprøyte med noe medisiner? Er det da lov til å sette seg på ungen? Hvis han/hun er helt krakilsk og aldri vil?

Pjusket kjenner jo personen og bakgrunnshistorien og hvordan hun oppfører seg ellers mot barna, som absolutt ikke virker som en sunn og trygg barndom for dem, men akkurat denne saken er ikke så ille og du reagerer vel litt sterkt siden du vet om andre saker i tillegg. Tenner skal pusses!

Jeg forstår godt at ting kan kreve drastiske tiltak nå og da, men dette ble en vond vane fordi mora ikke orket annet. "Kom så skal vi pusse tennene, Sofie"

"NEEEI, vil ikke". Før man rekker å sukke for seg ligger ungen hylende og forskremt under en fly forbanna mamma. Det var ikke lange diskusjonen før det ble slik.

Jeg syns det er forskjell på å gjøre ting èn gang fordi ungen slår seg vrang (som f.eks ved å ta en vaksine), og det å innarbeide det til å bli en rutine fordi man ikke orker annet fordi man er sliten. Er man så utmatta så får man gjøre noe med seg sjøl og ikke la det gå utover sitt eget barn, mener jeg.

Skrevet
Enig. Nå er det mulig jeg ikke skjønner hva som menes med å sitte på ungen her. Men å holde fast et barn under beina, ser jeg virkelig ikke problemet med. Et barn som spreller, sparker og biter er det ikke enkelt å holde fast alene.

Så jeg gjentar, jeg ser ikke problemet. Jeg vil gjerne presisere at jeg kun svarer på spørsmålet om å holde fast barn under tannpuss. De andre episodene TS kommer med i senere innlegg, er ikke bra.

Ungen ligger på gulvet, mora har begge sine lår/knær plantet over begge armene til ungen, ene hånda hennes holder holdet til ungen hardt fast, andre hånda brukes til å pusse tenner. Det er det som menes med å sitte på. Har ikke ungen syntes det har vært forferdelig å pusse tennene før, så kan jeg ikke fatte at dette hjalp å gjøre opplevelsen bedre.

Neste gang mamma sier "skal vi pusse tennene", så er det minnet av å bli boltret fast i et gulv som popper opp, frister sikkert veldig til gjentakelse? en 1 åring er ikke utstyrt med rasjonell tenking!

Gjest Gjest
Skrevet

Det virker litt som du ikke aksepterer/respekterer svar som er uenige med ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...