Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #1 Del Skrevet 29. mars 2009 I årene 1990-1994, var det vanlig å ha internett hjemme? Brukte elever i videregående skole internett på begynnelsen av 90-årene? Var det vanlig for elever på allmennfaglig studieretning i videregående skole i 1990-årene å lære Excel på skolen? Eller var det noe den enkelte måtte sørge for å få lært seg selv? Gikk en på videregående den gang, og startet på studier som ikke krevde annen datakunnskap enn basic Word (for å levre inn oppgaver i), kunne en vel risikere at en ikke hadde datakunnskap når en startet i arbeidslivet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. mars 2009 #2 Del Skrevet 29. mars 2009 Det hadde vært interessant å vite hvorfor du spurte. Jeg fikk selv e-post og med det internett hjemme tidlig på 90-tallet, men det var ikke vanlig nei. Jeg vet ikke noe om når det ble vanlig (er det vanlig nå?) å lære tekstbehandling og regneark på skolen. Før denne tid - på 80-tallet da jeg vokste opp - sto man totalt uten datakunnskaper etter videregående skole med mindre man hadde tatt handel og kontor eller lignende. Men en del av den yrkesrettede utdannelsen selv den gangen var å lære de dataprogram man hadde bruk for i yrket sitt. Jeg fikk kurs i regneark, database og tekstbehandling av Arbeidsformidlingen den gangen fordi jeg ikke hadde hatt det på skolen og var arbeidsledig. Dette er noe av det mest nyttige Arbeidsformidlingen har gjort for meg noen sinne da det skapte grunnlaget for alle andre tekstbehandlinngs- og regnearkprogrammer siden. Den gangen var det ikke en plattform som windows der alle brukte samme system. Det var som regel helt totalt forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Å løse skoleoppgaver på dataen tror jeg er en forholdsvis ny "oppfinnelse" som har kommet i stor grad og blitt alminnelig de siste 10-15 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 29. mars 2009 #3 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg var russ i '93. Jeg hadde databehandling som valgfag 2t/uke, det gikk stort sett ut på touch-trening, lagre og sånn. På universitetet var det datarom tilgjengelig som vi delvis brukte til å skrive innleveringsoppgaver. Etter 2,5 år på universitetet opprettet jeg min første hotmailadresse. Jeg jobbet i vgs en periode rundt 2000 og da var det ikke vanlig for elevene å levere oppgaver skrevet på pc. Lærerne hadde 2 pcer pr ca 15 lærere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #4 Del Skrevet 29. mars 2009 Internett hadde ikke almenn tilgang (i Oslo med Oslonett) før i 1994, før det var det bare et akademisk nett. I 1995 ble Telenor en aktør, og linjene ble åpnet for alle. Det var derfor IKKE vanlig å ha internett hjemme i årene 1990-1994, siden det da ennå ikke var åpnet for komersiell trafikk. Her har du en tidslinje: http://www.isoc-no.no/isoc-no/social/timeline-no.html Den er ikke helt nøyaktig, men den viser utviklingen. Egentlig er det kun de siste 12 årene at internett har vært "allmenneie". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 29. mars 2009 #5 Del Skrevet 29. mars 2009 Du er inne på noe vi har erfart her hjemme. Jeg var 12 år i 95, da vi fikk internett hjemme. PC på rommet hadde jeg allerede fra 92 (sort skjerm med orange skrift...). Jeg har vokst opp med data. Jeg har alltid levert skolestiler skrevet i world, skriver touch veldig raskt, og skrur sammen PC'er og installerer software uten problemer. Min mann er fem år eldre enn meg, og opplevde aldri å ha PC hjemme. Først som student begynte han å bruke PC, og da lånte han kun på skolen. I 20 årene ble han selvfølgelig vant med PC bruk, og bruker det daglig i jobben. Det interessante er vårt forhold til data hjemme. Det er alltid jeg som må kjøpe, fikse og installere. Dersom han får opp en feilmelding ringer han meg for å høre hva han skal gjøre, nesten som om han er redd for at PC'en skal eksplodere derosm han trykker på feil knapp. Det er også ofte jeg som finner frem til ting han vil se på nett. Selv mener han at det er stor forskjell på min og hans "generasjon" hva gjelder data. De fleste er vel vant med data, og har lært seg mye i voksen alder. Selv føler jeg det er en helt annen selvtillitt, om man kan kalle det det, hos de som har vokst opp med PC og internett som et viktig verktøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten over deg Skrevet 29. mars 2009 #6 Del Skrevet 29. mars 2009 Du er inne på noe vi har erfart her hjemme. Jeg var 12 år i 95, da vi fikk internett hjemme. PC på rommet hadde jeg allerede fra 92 (sort skjerm med orange skrift...). Jeg har vokst opp med data. Jeg har alltid levert skolestiler skrevet i world, skriver touch veldig raskt, og skrur sammen PC'er og installerer software uten problemer. Min mann er fem år eldre enn meg, og opplevde aldri å ha PC hjemme. Først som student begynte han å bruke PC, og da lånte han kun på skolen. I 20 årene ble han selvfølgelig vant med PC bruk, og bruker det daglig i jobben. Det interessante er vårt forhold til data hjemme. Det er alltid jeg som må kjøpe, fikse og installere. Dersom han får opp en feilmelding ringer han meg for å høre hva han skal gjøre, nesten som om han er redd for at PC'en skal eksplodere derosm han trykker på feil knapp. Det er også ofte jeg som finner frem til ting han vil se på nett. Selv mener han at det er stor forskjell på min og hans "generasjon" hva gjelder data. De fleste er vel vant med data, og har lært seg mye i voksen alder. Selv føler jeg det er en helt annen selvtillitt, om man kan kalle det det, hos de som har vokst opp med PC og internett som et viktig verktøy. Dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg begynte å bruke data da jeg var 19, i jobbsammenheng, men kjøpte min første private PC til bruk ved studier da jeg var 24. Dette var i 1993, det vil si før internett var allment tilgjengelig. Jeg er som deg selv om jeg var eldre enn deg da jeg begynte med data, mannen min, som har hatt tilgang til data like lenge, er som kjæresten din. Men bare en liten historie for å illustrere hvor nytt internett egentlig er: Barna mine er 14 og 15 år gamle. De husker at de på lørdagskveldene fikk lov til å være på internett 15 minutter hver lørdagskveld. Da hadde de fått et kinderegg hver, og inne i egget lå en internettkode som de kunne bruke for å få tilgang på et spill. Dette var en del av lørdagskosen deres: 15 minutter med spill på internett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Russ92 Skrevet 29. mars 2009 #7 Del Skrevet 29. mars 2009 Var russ i 1992, og vi hadde ikke internett eller data hjemme. Så begynte jeg universitetsstudier og holdt på med det i perioden 1993-1999, og hadde fortsatt ikke data hjemme. På universitetet ble det brukt bare av og til...men kunne ikke noe særlig om data eller internett. Først i 2002 begynte jeg å bruke internett. Da var jeg 28 år. Så noen begynte sent. I dag kan jeg basis Word og Excel, men det måtte jeg lære meg etter at jeg hadde begynt i en jobb der jeg behøvde å kunne det. Alle de andre kunne mye mer enn meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. mars 2009 #8 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg er ikke enig i at man må ha vokst opp med data for å ha selvtillit nok til å bruke den og installere programvare eller skru sammen hardware. Det man trenger er interesse. Jeg vokste opp helt uten data - vi hadde ikke en gang spillkonsoller, commondere 64 eller lignende. Men fordi jeg syntes dette var spennende tok jeg valgfag basic programmering på ungdomsskolen. Siden fikk jeg en jobb der jeg ble presentert for tekstbehandling og regneark og utviklet dette til verktøyer som erstattet skrivemaskinen. Så giftet jeg meg med en mann med stor datainteresse og vokst opp med spillkonsoller. Vi kjøpte vår første PC sammen. På grunn av at jeg har en generell interesse for data som verktøy har jeg siden bygget mine egne datamaskiner og fikser det meste selv på dette nå. Andre som har lik bakgrunn som meg mht alder og oppvekst har ikke den samme interessen overhodet og blir lammet når en feilmelding dukker opp. Konklusjon: det har med interesse å gjøre. For mange skal dataen bare virke, for andre - som meg - er det like mye en hobby å få det til å virke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 29. mars 2009 #9 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg var russ i 1994, og selv om skolen jeg gikk på hadde to store datarom med ganske nye maskiner, så var det ikke internettilgang der. Jeg husker godt mitt første møte med internett, det var på høsten samme året da jeg begynte å studere IT. Det var noen andre studenter som introduserte det til meg, jeg skjønte vel ikke helt vitsen da men etter å ha utforsket litt så ble jeg mer og mer fascinert av det. Dette var også året jeg kjøpte min første PC, jeg hadde ikke internett på den men den var kjekk å gjøre oppgaver på. Før dette hadde jeg hatt Commodore 64 og Amiga 500 som jeg hadde oppgradert med mer minne så det ble vel egentlig Amiga 1000. Jeg hadde også printer til den maskinen så brukte den til oppgaver på videregående. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #10 Del Skrevet 29. mars 2009 I 92-93 fikk vi våre første PC hjemme.( da var jeg 9-10 år) I 94-95 fikk jeg min første egne PC. Rundt denne perioden begynnte broren min å bruke alle sparepengene sine på datamaskiner og internetttilgang og tellerskritt..Mens mamma og pappa ikke så helt behovet med å ha internett selv. Men i 96-97 fikk vi innstallert, så vi hadde nettilgang på alle maskinene. Det blei jo skyhøye telefonregninger siden vi hadde modem. Tror vi fikk bredebånd i 99-2000 kanskje. Ellers leverte jeg innimellom inn skoleoppgaver på ungdomskolen (96-99) som var skrevet på pc. Men ble ikke så ofte, siden lærerene ikke satte så veldig pris på det. Hadde også datarom på ungdomskolen, men det var uten nettilgang. På videregående (99-02)brukte jeg pc mye. Mye av grunnen var at klassen min var med på et prøveprosjekt der undervisningen var lagt opp til bruk av pc og internett (husker det var litt håpløst da lærerene ikke kunne noen ting og vi igrunnen måtte lære dem opp). To elever delte en maskin og i tillegg hadde vi tilgang til stort datarom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 29. mars 2009 #11 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) NEI, det var data enkelte steder på "skolepensum" men ikke noe alle hadde mener jeg å huske..... I dag har "ALLE-" en PC i huset men sånn var det ikke da i hvert fall! LER når jeg ser spørsmålet: "hvordan hadde verden vært uten pc og nettet?" Vel, jeg er født i 1970 og jeg vokste ikke opp med PC og nett! oi.....!!!!!!! Tenk det, da måtte man finne på ting sjøl uten at datan eksisterte - JA, det gikk helt fint det Endret 29. mars 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 29. mars 2009 #12 Del Skrevet 29. mars 2009 Ja, det er vel veldig individuelt. Jeg kjenner jo også godt voksene mennesker som er veldig datainteresserte og flinke. Jeg synes det bare er litt artig hvordan vi her hjemme har et så forskjellig forhold til data. Nye minner dukker opp når jeg leser alles historier. Jeg tenker ikke lenger over hvor behagelig det er å ha bredbånd, hvor billig det er og hvor raskt det går. Husker fortsatt pappas strenge beskjeder om å gjøre det kort når jeg var på nett, og forbudet mot å gå på nett før klokken 17 da ratene var lavere. Jeg trur vi raskt fikk et fastprisabbonnement, det kan ikke ha vært mange årene etter at internett dukket opp, kanskje i 96-97. Jeg husker hvordan det var å flytte på studenthjem og for første gang oppleve et virkelig raskt nettverk. Og noen år senere da jeg for første gang fikk en labtob og kunne begynne å bruke trådløse nett. Nå har jeg mobilt bredbånd fra telenor, en PC som veier kun et par kilo og kan ligge i veska, og en laptob til daglig bruk der jeg har installert ekstra batterier slik at jeg kan bruke den i 8-9 timer uten strøm. Gleder meg til mobilt bredbånd er tilgjengelig overalt, og det går like raskt som bredbåndet hjemme=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #13 Del Skrevet 29. mars 2009 Lærte Excel på skolen i 96 og brukte internett på skolen da også (allmenn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #14 Del Skrevet 29. mars 2009 I 96-97 begynte jeg på høyere utdanning, og der var det kun internettilgang på noen veldig få maskiner på biblioteket. Jeg husker farten på nettet var så lav at det var et ork å bruke det. På den tida snakket vi enda om at "nå har amerikanerne stått opp, så nå er det stor pågang på nettet og vanskelig å komme inn på mange internasjonale sider". Vi hadde flere store datarom, men de var kun for å skrive oppgaver på. Det var ikke vanlig at man alle og enhver hadde pc hjemme, så pågangen var stor på datarommene i perioder rundt semesterslutt. I -96 leverte jeg en oppgave skrevet for hånd. Året etter kjøpte jeg min første pc og har siden aldri levert noe håndskrevet. PC'en jeg kjøpte i -97 (bærbar) hadde vel omtrent samme lagringskapasitet og minne som en mobiltelefon har i dag. Den kunne ikke brukes til stort mer enn å skrive word-dokumenter og legge litt kabal. Det var som en litt avansert skrivemaskin. Min første e-post-adresse fikk jeg på begynnelsen av 1998. Det var en hotmailadresse som jeg fortsatt har. Jeg har hatt en viss interesse for data og internett, så jeg lærte meg tidlig å bruke disse på et enkelt nivå. Men mange som ikke har hatt noen interesse og heller ikke har hatt behov for data i jobben sin har gått glipp av utviklingen. I 2005 gikk jeg på en annen utdanning på høyskole, og da hadde jeg klassekamerater i alderen 40+ som aldri hadde åpnet en e-post, folk som ikke ante hvordan man åpnet, skrev og lagret et word-dokument osv. Jeg lærte dem det grunnleggende, men ved endt utdanning var det fortsatt noen som følte sterkt ubehag bare ved å måtte bruke pc. Moren min fikk pc da hun var 64. Jeg lærte henne opp, og hun brukte den flittig til å lese nyheter, snakke med meg på msn m/webcam og betale regninger i nettbank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 29. mars 2009 #15 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Ja, det er vel veldig individuelt. Jeg kjenner jo også godt voksene mennesker som er veldig datainteresserte og flinke. Jeg synes det bare er litt artig hvordan vi her hjemme har et så forskjellig forhold til data. Nye minner dukker opp når jeg leser alles historier. Jeg tenker ikke lenger over hvor behagelig det er å ha bredbånd, hvor billig det er og hvor raskt det går. Husker fortsatt pappas strenge beskjeder om å gjøre det kort når jeg var på nett, og forbudet mot å gå på nett før klokken 17 da ratene var lavere. Jeg trur vi raskt fikk et fastprisabbonnement, det kan ikke ha vært mange årene etter at internett dukket opp, kanskje i 96-97. Jeg husker hvordan det var å flytte på studenthjem og for første gang oppleve et virkelig raskt nettverk. Og noen år senere da jeg for første gang fikk en labtob og kunne begynne å bruke trådløse nett. Nå har jeg mobilt bredbånd fra telenor, en PC som veier kun et par kilo og kan ligge i veska, og en laptob til daglig bruk der jeg har installert ekstra batterier slik at jeg kan bruke den i 8-9 timer uten strøm. Gleder meg til mobilt bredbånd er tilgjengelig overalt, og det går like raskt som bredbåndet hjemme=) Morsomt å lese Husker da pappa satte telefonlås på telefonen i 1993 tror jeg det var.......føler meg eldgammal nå, er "bare" 38 da....hi,hi, men jeg har "levd" både uten data og med data slik jeg gjør nå..... Det nyeste i hjemmet innen teknologi dengangen var vel VHS Videospiller, de som var "in" hadde det de andre hadde BETA:) Endret 29. mars 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 29. mars 2009 #16 Del Skrevet 29. mars 2009 oi.....!!!!!!! Tenk det, da måtte man finne på ting sjøl uten at datan eksisterte - JA, det gikk helt fint det Hehe - det gjorde jo det. Fikk tilsvarende opplevelse da jeg fortalte elevene mine om tiden før mobiltelefonen. Følte meg dødsgammel. De syntes vi var rare som måtte spørre venninner om å låne telefon for å ringe hjem og slikt. Jeg husker farten på nettet var så lav at det var et ork å bruke det. På den tida snakket vi enda om at "nå har amerikanerne stått opp, så nå er det stor pågang på nettet og vanskelig å komme inn på mange internasjonale sider". Dette husker jeg også godt. Jeg flyttet hjemmefra i '97 og kjøpte PC og hadde internett. Siden jeg hadde 56.6 modem, så hadde jeg superrask linje, syntes jeg. Allikevel husker jeg at man rakk og lage seg en kaffekopp mens man ventet på tunge sider. Også var det en del av underholdningen med surfing. Satt fredagskveldene og surfet fra en tipsside som het Safari eller no'. Den hadde ferske linker hver fredag. Også brukte jeg vanvittig mange timer hvor jeg kodet nettsider - i Notepad. Moro det også. Moren min fikk pc da hun var 64. Jeg lærte henne opp, og hun brukte den flittig til å lese nyheter, snakke med meg på msn m/webcam og betale regninger i nettbank. Dette har jeg gjort for min mor også. Gull verdt. Litt lurt å holde hjernen aktiv hos den generasjonen også. Er jo ikke så mange kryssordløsere der som i forrige... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 29. mars 2009 #17 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Hehe - det gjorde jo det. Fikk tilsvarende opplevelse da jeg fortalte elevene mine om tiden før mobiltelefonen. Følte meg dødsgammel. De syntes vi var rare som måtte spørre venninner om å låne telefon for å ringe hjem og slikt. Da vi var unge.....bla,bla,bla, klatret i trærne, boksen går....slåball, indianer og røver.......osv....sånn hadde vi det ---- Hoho...husker da mobil "stormen" kom..... Husker dengangen x-samboer kjøpte mobiltelefon til 50 øre - en Motor Ola med tysk bruksanvisning Jada.....ha,ha... ---- Hva med video VHS framfor BETA da?Husker du det? Endret 29. mars 2009 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 29. mars 2009 #18 Del Skrevet 29. mars 2009 Dette har jeg gjort for min mor også. Gull verdt. Litt lurt å holde hjernen aktiv hos den generasjonen også. Er jo ikke så mange kryssordløsere der som i forrige... Helt enig. Selv har jeg en bestefar på 79, han kjøpte seg PC for et par år siden og har det som hobby. Han kunne ingenting på forhånd men han er sta og har lært seg det som trengs, og han er ikke redd for å prøve nye ting. Han surfer på nettet, skriver e-mail til gamle kjente (selv om det gjerne er folk som er en del yngre enn ham - det er veldig få på hans egen alder som har PC.), scanner bilder og legger dem på CD osv, og så har han nettopp fått digitalkamera sånn at han kan ta egne bilder og redigere dem. Han storkoser seg, og jeg synes det er kjempegøy å kunne holde kontakt med bestefar via e-mail. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #19 Del Skrevet 29. mars 2009 Min mann er redaktør, og skriver natuligvis masse. Men hjemme fikk vi ikke internett før på slutten av 90-tallet. I flere år hadde vi en pc hjemme, i dag har vi to stasjonære pc`er, samt fire bærbare (har to barn). Jeg hadde jobb på et kontor fra 1989- 1993. I begynnelsen leverte jeg alle papirer håndskrevne til en sekretær, som skrev de ut til meg. Rundt 1992 fikk jeg egen pc på jobben, og begynnte å skrive dokumentene selv. Internett hadde vi naturligvis ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 29. mars 2009 #20 Del Skrevet 29. mars 2009 ---- Hva med video VHS framfor BETA da?Husker du det? Må bare blande meg inn her. Vi hadde nemlig Video 2000, det var imponerende greier for der kunne man ta opp på begge sider av kassetten! Dessverre var det alt for få som var enig i at dette systemet var smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå