Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2003 #1 Skrevet 11. juli 2003 Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal få sjokoladekaken til å bli luftig/porøs?? Den blir alltid så kompakt. Evt. har en oppskrift på en slik kake (helst i langpanne)
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #2 Skrevet 11. juli 2003 Tror du kan spørre Texas: the Queen of "Firkløverkaken"! =)
Texas Skrevet 11. juli 2003 #3 Skrevet 11. juli 2003 Tror du kan spørre Texas: the Queen of "Firkløverkaken"! =) He,he.......takk for tillitserklæringen, Anafugia! Legger ved en veldig safe og veeeeldig god oppskrift på sjokoladekake i stor langpanne!! Blir aldri mislykket, og smaker utrolig godt!!! Håper du får til denne, Gjest! Alltid vellykket resultat, faller ikke sammen, saftig som få.......Mmmm!! Elins beste 300 g smør/ margarin 600 g farin 3,5 dl melk 4 egg 500 g mel 1 ss vaniljesukker 4 ts bakepulver 3-4 ss kakao Stekes på 175° i ca 30 minutter GLASUR 300 g melis 120 g smør/ margarin 6 ss sterk kaffe 3 ts vaniljesukker 2 ss kakao Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene ett om gangen, deretter melk vekselsvis med det tørre. Hell røren i papirkledd langpanne, sett på nederste rille dersom du setter langpannen på et stekebrett; på midterste dersom du kun benytter langpannen. Avkjøl kaken noen minutter i formen, velv den over på rist og trekk av papiret. Pisk ingrediensene til glasuren og smør den over kaken når den er helt avkjølt. Skjær i ruter. Kan gjerne fryses - kaken tiner mens kaffen trekker! Lykke til!! :D
Cita Skrevet 11. juli 2003 #4 Skrevet 11. juli 2003 Hei gjest. Denne kaken blir jeg alltid bedt om og bake, dersom det er selskapligheter i min "krets" Passer til stor langpanne. Cita's sjokoladekake 8 egg 625 gr. sukker 450 gr. hv.mel 1,5 ss vaniljesukker 5 ts bakepulver 2,5 dl. kaldt vann 1 dl kakao. (til barneselskap bruker jeg i steden 2 dl. Nesquick) Fyll: 200 gr marg. 400 gr. melis 2 plater kokesjokolade 5 ss sterk kaffe. Fremgangsmåte: Egg og sukker vispes til eggedosis. Bland sammen vaniljesukker, bakepulver, hvetemel og kakao Bland dette vekselsvis i eggedosisen med kaldt vann. Stekes i ca 1/2 time, på 180 gr. Fyll: smelt marg, tilsett kaffe, ta kjelen av platen, og legg kokesjokoladen oppi i biter. (Ikke rør før alt er smeltet) Tilsett så melisen. Bres over kald kake. Pynt om du vil det. Denne kaken blir veldig luftig og porøs. Nesten som sukkerbrød faktisk. Garantert ikke tung og kompakt. Lykke til Cita
@lfakrøll Skrevet 11. juli 2003 #5 Skrevet 11. juli 2003 Legger ut svigermor's oppskrift jeg, som jeg har bakt massevis av ganger. Superenkel, saftig og luftig kake... Et lite tips dog: visp eggedosisen leeeeenge... Tone's sjokoladekake (langpanne) 3 egg (hvis de er små så ta 4) 3,5 kopp sukker (vanlig kaffekopp nesten full = 1 kopp) 4,5 kopp mel 4,5 ts bakepulver 3 3/4 dl. melk 3/4 plate Dronning kokesjokolade 225 g smør Glasur: 75 g smør 150 g melis 3/4 plate Dronning kokesjokolade 3/4 dl. kaffe Slik gjør du: Pisk egg og sukker til eggedosis, smelt smøret i en kjele - brekk sjokolade og smelt den sammen med smøret. Hell deretter melka i kjelen. Det tørre og det våte blandes annenhver gang inn i eggedosisen. Stekes på 185 grader i 25-30 minutter. Avkjøles Smelt smør og brekk i sjokolade, smeltes - hell i kaffen, bland inn melis Kan oppleve å få litt hvite melisklumper, men ikke fortvil - la blandingen stå på plata med svak varme - og visp kraftig... De forsvinner da. Helles over avkjølt kake - og pynt med kokos, strø, seigmenner, nonstop etc.... @-mannen digger denne kaka. Men han er jo vokst opp på den da (svigermors oppskrift), så det er kanskje ikke så rart. Og har aldri blitt mislykket - så det er en idiotsikker kake
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #6 Skrevet 11. juli 2003 Dere kan ikke bare (snille dere) forklare meg en gang for alle hvordan jeg gjør gram om til deciliter....?? for mel og sukker etc? (vet jo at dette vil variere...men det er da mulig å regne dette ut?? Matematisk formel eller noe?? Ellers er det bare rett ned i knestående og kapitulere bukrygget og si uten at stemmen vibrerer til damen i butikken: "Ja, takk, jeg tar den vekten der jeg!" =(
Gjest Solskinn Skrevet 11. juli 2003 #7 Skrevet 11. juli 2003 Det enkleste er selvsagt en vekt! Ellers har jeg ett lurt lite desilitermål i plast som også har vektstreker for mel, sukker og ris! De finnes overalt, tror jeg! Du har helt rett - 1 dl mel og 1 dl sukker veier ikke det samme! :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2003 #8 Skrevet 11. juli 2003 Dere kan ikke bare (snille dere) forklare meg en gang for alle hvordan jeg gjør gram om til deciliter....?? for mel og sukker etc? (vet jo at dette vil variere...men det er da mulig å regne dette ut?? Matematisk formel eller noe?? Ellers er det bare rett ned i knestående og kapitulere bukrygget og si uten at stemmen vibrerer til damen i butikken: "Ja, takk, jeg tar den vekten der jeg!" =( Kjøp deg et litermål med både gram og dl da. Der står målene for både mel og sukker. Hvis du f. eks. skal bruke melis står forholdet mellom gram og dl på pakken (i alle fall den jeg bruker).
Rapitap Skrevet 11. juli 2003 #9 Skrevet 11. juli 2003 Ok, da kjøper jeg meg ett meter/gram måle beger... Sjekk linken da JENTER/Gutter! >> 12 STONES Audio Page - Lytt og Lær! =)
Gjest gjesta Skrevet 12. juli 2003 #10 Skrevet 12. juli 2003 Anafugia denne er til deg, helt uten bruk av vekt Koppekake: ( en kopp = større enn en liten kaffekopp, ikke så stor som et stort krus. Ca som en sånn farget plast kopp fra Ikea) 3 kopper sukker 5 egg Vispes til eggedosis 100 g (gramstreker står på margarinpakken) smeltes og blandes i 4 kopper hvetemel, 4ts bakepulver, 4 ts vaniljesukker og ca 3 ss bakekakao - alt blandes og siktes i resten av røren. 1,5 kopp melk Stekes i 30 minutter på 200 grader midt i oven. Ha sjokoladeglasur på toppen. Veldig god kake som alltid blir likt av både store og små.
Rapitap Skrevet 12. juli 2003 #11 Skrevet 12. juli 2003 Takker Mie - og dere andre!!....skal 'srive' ned alle, og forøke igjen. Myk kake - here I cum! *hehe*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå