Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sissi_*
Skrevet

Jeg er en jente i begynnelsen av tjueårene som har så utrolig lyst til å lære meg å spille fiolin. Det skal sies at jeg har aldri spilt noe som helst før, og kan ikke noter. Men har lyst til å lære! Fiolin er et så utrolig flott instrument, og det er så spennende med hvor mye forskjellig musikk den kan brukes til.

Hvor mange år må man beregne før man mestrer instrumentet? (altså kommer over kattejammer-stadiet...) Hvor mye ca koster en fiolin? Er det "mulig" å lære seg endel på egenhånd, eller må man ha en lærer?

Jeg har ingen ønsker om å spille sammen med noen, i orkester eller lignende, jeg vil kunne spille kun for min egen del.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fiolin går for å være et av de instrumentene det er vanskelig å bli skikkelig god på, og det aller aller fleste som spiller strykeinstrumenter på proft nivå har begynt å spille som små, fordi det er så mye finmotorikk som skal til. Men det er jo snakk om proffnivå og kanskje spesielt orkestre o.l. Dersom det er fiolin du ønsker å lære å spille er jeg helt sikker på at du får til å bli god nok til å ha glede av det og antagelig også kunne glede andre :)

Skrevet

Det er litt vanskelig å si uten å vite hvor ambisiøs du kommer til å være. Jeg spilte fiolin i syv år, og var ganske flink til slutt. Men jeg startet da jeg var barn, og var sikkert ikke halvparten som fokusert som det du er nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg studerer nå fiolin, har spilt siden jeg var 5.

Kan ikke se for meg at jeg hadde fått det til hvis jeg hadde begynt i tenårene en gang. Å spille fiolin er det vanskeligste jeg har gjort i hele mitt liv. Men for all del, hvis du er gira nok kan du få til det utroligste. Men et tips i hvert fall: skaff deg en lærer! Man kan ikke lære seg selv å spille fiolin like lett som man kan lære seg gitar, piano o.l. Du kommer til å gå lei med en gang om du prøver på egen hånd.

Pris: drittfioliner til 3000. Ok til 8000. Bra til 15000. Proff. nivå... fra ca 90 000.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte å spille fiolin da jeg var 25! Var ekstremt motivert, og har spilt mange andre instrumenter før, gjennom mange år, slik at jeg kunne noter og slikt, men hadde aldri tatt i en fiolin (eller annet strykeinstrument) før jeg var 25.

Kan man bli god når man begynner så sent? Tja, det spørs litt. Jeg har blitt god nok til å spille i typiske bydelsorkester, eller når vi setter sammen et orkester til årets julebord på jobben, eller lignende. Har spilt i noen få bryllup og begravelser (ble spurt av folk i slekta). Men jeg føler meg ikke god, det er vanskelig å få det til å høres virkelig vakkert ut.

Men har jeg hatt glede av det? Jaaaa! :)

Jeg leide en foilin første året, for å se om dette var noe for meg, og så kjøpte jeg en til ca 10 000 etterpå, da jeg fant ut at dette VAR noe for meg.

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Andrea_*
Skrevet
Jeg begynte å spille fiolin da jeg var 25! Var ekstremt motivert, og har spilt mange andre instrumenter før, gjennom mange år, slik at jeg kunne noter og slikt, men hadde aldri tatt i en fiolin (eller annet strykeinstrument) før jeg var 25.

Kan man bli god når man begynner så sent? Tja, det spørs litt. Jeg har blitt god nok til å spille i typiske bydelsorkester, eller når vi setter sammen et orkester til årets julebord på jobben, eller lignende. Har spilt i noen få bryllup og begravelser (ble spurt av folk i slekta). Men jeg føler meg ikke god, det er vanskelig å få det til å høres virkelig vakkert ut.

Men har jeg hatt glede av det? Jaaaa! :)

Jeg leide en foilin første året, for å se om dette var noe for meg, og så kjøpte jeg en til ca 10 000 etterpå, da jeg fant ut at dette VAR noe for meg.

Fiolin suger, prøv cello eller kontrbass de er bare best! Fiolin har så forbaska lyse ekle toner...

Gjest Gjest_Andrea_*
Skrevet
Jeg er en jente i begynnelsen av tjueårene som har så utrolig lyst til å lære meg å spille fiolin. Det skal sies at jeg har aldri spilt noe som helst før, og kan ikke noter. Men har lyst til å lære! Fiolin er et så utrolig flott instrument, og det er så spennende med hvor mye forskjellig musikk den kan brukes til.

Hvor mange år må man beregne før man mestrer instrumentet? (altså kommer over kattejammer-stadiet...) Hvor mye ca koster en fiolin? Er det "mulig" å lære seg endel på egenhånd, eller må man ha en lærer?

Jeg har ingen ønsker om å spille sammen med noen, i orkester eller lignende, jeg vil kunne spille kun for min egen del.

Cello er mye bedre!!! Fine toner ikke så lyse, og man ser mye kulere ut med en cello foran deg en med en stygg fiolin inni nakken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...