leirbål Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Vi vil ha en rolig, kosete familiehund. Lite pelsstell, og barnevennlig. Er det noen som har e tips, eller vet hvor vi kan finne ut hva vi ønsker oss? Et spørreskjema på nettet f.eks. Vil ikke spørre Norsk kennelklubb. De rådet en jeg vet om til å kjøpe en st. bernards valp siden hun ikke kunne noe om hunder, og ville ha en som passet til en usikker nybegynner. Det gikk ikke bra. (Omplassering til et godt hjem.)
Ecolia Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Heisann Alle hunder kan læres opp til å være glad i barn. Det er veldig viktig at barna også lærer hvordan de skal omgåes med hunden/valpen, slik at den blir trygg på dem. Hunder opppfatter ofte barn som veldig uforutsigbare, det er mye armer bein og bevegelser på dem. Hva slags aktiviteter har dere tenkt til å gi hunden? Kun tur? Eller enkel lydighetstrening/triks, spor, fjelltur osv? Størrelse på hunden? Både høye og kg.. Det finnes flere nettsider med sånne tester du kan ta. Personlig syns jeg ikke noen av dem er noe bra, de kommer aldri opp med noe som kunne passet meg, og alltid langt unna de to rasene jeg faktisk har.. St. Bernhard er jo generelt en rolig og ålreit hund det, så det kan godt være venninnen din var uheldig med sitt individ - eller at det rett og slett var feil hund til feil eier.. Hadde vært verre om de ba henne kjøpe seg en Malinois hannhund spør du meg Jeg ville tatt kontakt med den aktuelle raseklubben når jeg hadde plukket meg ut en liten gruppe hunder jeg kunne tenkt meg. Der har de info om helse, hvilke kull som er planlagt og godkjent osv.
mgr Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Jeg vet de har en test her . Der kan du kanskje i det minste få tips til hvilke hunderaser som passer. Hvor mye tid har du til å mosjonere hunden din?flatcoated retriever er jo en herlig familiehund,men de krever mye mosjon og stimuli.Bare min mening altså.Er jo så himla mange herlige raser å velge i
Gjest Grafica Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Jeg vil tro en labrador er en ypperlig hund for dere De er snille og rolige og kosete, elsker barn, er lette å trene og krever moderat mosjon. Labradorer er veldig glad i "hjernetrim", altså å få oppgaver og bli lært nye ting. Enkle ting som triks av typen rull over, sitt, ligg, gi labb... Eller de kan læres til "nyttige" ting; feks å plukke opp ting fra gulvet og gi til eieren.
leirbål Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2009 Da høres en labrador idielt ut for oss. du beskrev det veldig godt Grafica. Tusen takk for svarene.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Men så er en labrador en stor hund, og den trenger masse mosjon for å fungere greit i værdagen. For ikke å snakke om røytingen. En hvertfall relativt rolig, kosete og ikke minst familievennlig hund er staffordshire bull terrier. Jeg kjenner flere som har rasen, og hadde det ikke vært for at jeg har jakthunder selv kunne jeg tenke meg en sånn. Den er en av to raser som i England er kåret til bombesikker med barn (nannydog), og en gladere og mer hengiven liten hund skal du lete lenge etter. Sjekk ut den! Og om dere skal ja jakthund kan jeg jo gi deg noen tips der også
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Da høres en labrador idielt ut for oss. du beskrev det veldig godt Grafica. Tusen takk for svarene. Eventuelt kan du sjekke ut cavalier king charles spaniel. En hund som er glad i varme fang og innekos, men som elsker turer i skog og mark. Grei størrelse - man slipper å bytte bil Men man må være obs på medfødte sykdommer, og huske at en liten hund også trenger oppdragelse. Forsåvidt er ckc-spanielen en stor hund i liten kropp.
lovenemo Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 Altså, en labrador krever ikke moderat mosjon. Det er i utgangspunktet en bruks/jakthund, og krever mer enn hva folk tror. De krever minst like mye trim som hvilken som helst annen retriever, eller hund på den størrelsen, og de krever en del hjernetrim. Det, kombinert med konsekvent oppdragelse, vil gi en rolig, stabil og herlig familiehund. Labradoren er en fantastisk rase, som stort sett elsker alt og alle rundt seg. Men vær nøye med oppdretter, er mye dårlig avl på rasen pga dens store popularitet. Den kan nok læres opp til ALT, den er utrolig lettlært Kan lett anbefale labrador som førstegangshund, men vær obs på at de krever en del. Det går nok alt for mange understimulerte labbiser rundt om i Norge Håper dere finner en hund som passer for dere Jakten på riktig rase og riktig oppdretter er jo så spennende! :D
leirbål Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. mars 2009 Eventuelt kan du sjekke ut cavalier king charles spaniel. En hund som er glad i varme fang og innekos, men som elsker turer i skog og mark. Grei størrelse - man slipper å bytte bil Men man må være obs på medfødte sykdommer, og huske at en liten hund også trenger oppdragelse. Forsåvidt er ckc-spanielen en stor hund i liten kropp. Den var ihvertfall nydelig. Men er ikke så små hunder gneldrete og bitete? De små hundene jeg har hilst på er gjerne det. Og siden vi planlegger barn er jo det viktig at den er snill. http://www.google.no/imgres?imgurl=http://...=image&cd=1
leirbål Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2009 Altså, en labrador krever ikke moderat mosjon. Det er i utgangspunktet en bruks/jakthund, og krever mer enn hva folk tror. De krever minst like mye trim som hvilken som helst annen retriever, eller hund på den størrelsen, og de krever en del hjernetrim. Det, kombinert med konsekvent oppdragelse, vil gi en rolig, stabil og herlig familiehund. Labradoren er en fantastisk rase, som stort sett elsker alt og alle rundt seg. Men vær nøye med oppdretter, er mye dårlig avl på rasen pga dens store popularitet. Den kan nok læres opp til ALT, den er utrolig lettlært Kan lett anbefale labrador som førstegangshund, men vær obs på at de krever en del. Det går nok alt for mange understimulerte labbiser rundt om i Norge Håper dere finner en hund som passer for dere Jakten på riktig rase og riktig oppdretter er jo så spennende! :D Jeg er redd for at vår ville blitt understimulert ja. Vi har gode muligheter til at den kan være ute, men mange lange turer blir det nok dessverre ikke. (Mye morsommere å trene inne.) Så en snill familie hund med moderat mosjons behov, og lite pels stell er det vi ønsker oss.
leirbål Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2009 Men så er en labrador en stor hund, og den trenger masse mosjon for å fungere greit i værdagen. For ikke å snakke om røytingen. En hvertfall relativt rolig, kosete og ikke minst familievennlig hund er staffordshire bull terrier. Jeg kjenner flere som har rasen, og hadde det ikke vært for at jeg har jakthunder selv kunne jeg tenke meg en sånn. Den er en av to raser som i England er kåret til bombesikker med barn (nannydog), og en gladere og mer hengiven liten hund skal du lete lenge etter. Sjekk ut den! Og om dere skal ja jakthund kan jeg jo gi deg noen tips der også Jeg trodde de var forbudt i Norge fordi de var farlige? Kan du fortelle litt mer om rasen?
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Jeg er redd for at vår ville blitt understimulert ja. Vi har gode muligheter til at den kan være ute, men mange lange turer blir det nok dessverre ikke. (Mye morsommere å trene inne.) Så en snill familie hund med moderat mosjons behov, og lite pels stell er det vi ønsker oss. Da er kanskje ikke hund det rette for dere. Hva med en katt heller.
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Har du prøvd rasevelgeren på canis? Den er veldig grei og gir deg et fint bilde av hva slags hund som passer dere.
leirbål Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 28. mars 2009 Har du prøvd rasevelgeren på canis? Den er veldig grei og gir deg et fint bilde av hva slags hund som passer dere. Ja. Fikk opp mange små hunder, og en Shar Pei. :rødme: De er jo så nydelige! Blir bare litt redd for å bli like rynkete. de sier jo at eierne begynner å ligne på hundene sine etterhvert... Veldig mange terriere. Men det vil ikke forloveden min ha. Han synes de er lunefulle og gneldrete. Har dere noen erfaring med dette? Men det virker som om alternativet er en "veskehund", i følge listen. Og de er fine de, men ikke nok hund, på en måte. For shar Pei er vel veldig dyre?
lovenemo Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 Jeg trodde de var forbudt i Norge fordi de var farlige? Kan du fortelle litt mer om rasen? Staffordshire bull terrier er ikke ulovlig, det er amerikansk staffordshire terrier. Men den er heller ikke noe farlig, idiotisk raseforbud spør du meg, men det er en annen diskusjon. Men staffen er en herlig hunderase, men den krever både mosjon og hjernetrim.
lovenemo Skrevet 28. mars 2009 #16 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Jeg er redd for at vår ville blitt understimulert ja. Vi har gode muligheter til at den kan være ute, men mange lange turer blir det nok dessverre ikke. (Mye morsommere å trene inne.) Så en snill familie hund med moderat mosjons behov, og lite pels stell er det vi ønsker oss. Det er mange hunder med et moderat mosjonsbehov, men dere bør forvente minst en tur om dagen + mental stimulering. Det er kanskje mye mer morsomt å trene, men skal man ha hund er man nødt til å trimme den også, holder ikke med kun lydighetstrening, triks osv. Hvorfor kan dere ikke dra mye på tur? Terriere kan være veldig sta, og liker ofte å bestemme selv. Men er man konsekvent i oppdragelsen og dere er enige om hvilke metoder dere vil bruke for å trene hunden, så vil det gå bra. Mange terriere har ofte et høyt aktivitetsbehov psykisk sett, selv om de ikke langer ut på de lengste turene (men de har helt klart muligheten til å være med på lange fjellturer om det blir lagt opp til det). Kjenner ikke noe til Shar Pei, så kan ikke si noe om rasen. De ligger nok på samme pris som andre rasehunder, rundt 10-12 000 kr. Anbefaler dere å se mer på Cavalieren og kanskje Bichon Frisè, begge er rolige og herlige raser som passer godt til et mer avslappet liv, men man får likevel "nok" hund. Lette å trene, og tåler både late dager og heftige turer. Endret 28. mars 2009 av Aryia
leirbål Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 28. mars 2009 Bichon frisse trenger de pels stell utenom hundefrisør? Og hvor ofte ca.? Kjæresten min synes de er herlige. Jeg liker egentlig alle hunder jeg.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #19 Skrevet 29. mars 2009 Jeg trodde de var forbudt i Norge fordi de var farlige? Kan du fortelle litt mer om rasen? Hei! :-) Jeg har en staff! Hva lurer du på? Som det er skrevet ovenfor synes jeg kriteriene dine passer perfekt. Jeg vil nok påstå at staffordshire bull terrier er den beste familiehunden du kan få, spesielt på grunn av hvor flink den er med barn. Den har så og si ingenting pelsstell og trenger heller ikke MASSE mosjon. Den trenger uansett mosjon. Vi går vell en time tur til dagen, og det er både vi og hunden vår fornøyd med. Det er en veldig smart og lettlært hund, og du kan bruke den til de fleste hundeaktiviteter fra utstilling til agility. Nå vet jeg også flere som har startet og trene staffene sine til redningshunder. Men som sagt, hva lurer du på? Jeg anbefaler gledelig staffen til folk som vil ha en familiehund, det er nemlig det den er best til! Tøffe gutter som kjøper en tøff hund bommer hvertfall helt, spesielt siden denne hunden ikke eier jaktinnstinkt. Det sies at om tyvene kommer hjelper den gladelig og bære sølvtøyet ut
Gjest meg med staff Skrevet 29. mars 2009 #20 Skrevet 29. mars 2009 Så forresten nå at du ikke regnet med at hunden skulle få spesielt med mosjon, da skjønner jeg ikke helt hva dere vil med hund. De aller fleste hunderaser trenger en god times tur til dagen, helst i skog og mark (kjedelig med bare luftetur i nabolaget), så da anbefaler jeg ikke en staff (eller hund i det hele tatt). Skal du ha hund følger lufteturer med på kjøpet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå