Lalle Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Hvor lenge skal vi betale mob reg for våre barn? De tjener egne penger og har studie lån. Og går på skole, så det blir ikke mye de tjener.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Hvor lenge skal vi betale mob reg for våre barn? De tjener egne penger og har studie lån. Og går på skole, så det blir ikke mye de tjener. Mine barn er 14 og 16, og betaler sine egne mobilregninger... Vi har "fri familie", og de ringer og sender meldinger gratis innen familien, og da er det opp til dem selv hvor mye de vil bruke av sine lønninger på venner og annet.
Lalle Skrevet 28. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2009 Dere forstår det at samboer har litt vanskelig for og forstå at barna begynner og bli "voksne". At dette med og betale for seg selv er en del av og bli voksen. Og han liker og sy puter under armene deres
Jade Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Mobilbruk er en luksus. Man bør ikke venne seg til at det kan brukes ubegrenset. Har man ikke råd til mer sms og mobilbruk den måneden, så får man la være å ringe. Til foreldrene kan man jo ringe, så legger de på og ringer opp igjen. Jeg hadde heller ikke mye penger når jeg var student. Men jeg måtte betale mobilregningen min selv, og måtte dermed lære meg å snu på krona og prioritere.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 For meg høres dette ikke ut som barn, i og med at de både tjener egne penger og har studielån. Når man tjener egne penger så kan man betale selv mener nå jeg.
Gjest Charming Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Pappa sluttet å betale regningen min da jeg skaffet meg abonnement i stedet for kontantkort. Dette var også da jeg fikk min første jobb (16). Da får man ett litt annerledes syn, og kan sammenlikne regningene i hvor lenge man må jobbe - og burde da finne ut at a) det er en uting å snakke så mye i tlf hvis man ikke har penger b) det koster!
ToveM Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Min på 15 betaler sin mobil selv (har abonnement) hun på 10 har kontantkort, det betaler vi. (innimellom betaler vi hans og..)
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 jeg har alltid betalt min mobilregning selv er 23 nå, fikk vell mobil til bursdag da jeg var 13 tror jeg...
Anglofil Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har alltid betalt for min egen mobil (siden jeg gikk i 7. klasse på barneskolen), men det har hendt jeg har fått kontantkort i ny og ne. Nå skal jeg gå over til et abonnement, og da skulle mamma betale litt for meg i mnd. Ikke fordi jeg har bedt om det, men for å hjelpe til, siden jeg nå skal flytte ut og dette medfører store utgifter. Dette er dog ikke noe jeg hadde forventet, og egentlig bare en utrolig snill gest. Mvh Yvonne
Brunhilde Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har betalt frem til for et par måneder siden, men nå betaler 19-åringen selv. Jeg holder hus, mat, toalettartikler og litt til, men h*n betaler altså for telefonbruk selv.
Gjest Løve66 Skrevet 28. mars 2009 #11 Skrevet 28. mars 2009 Min yngstemann er snart 19, går på skole og har null inntekt. Her deler vi på tlf.regningene hans på den måten at han betaler for én måned, jeg betaler den neste, deretter betaler faren hans. Synes det var en grei måte å møtes på halvveien. Kan legge til at regningene som regel er på ca. 150-200,- kr. mnd. så han har foreløpig ikke "utnyttet" systemet. (kan forresten anbefale Chess Premium!! - ble faktisk billigere da han byttet fra One Call til dette abb.)
Brunhilde Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Min yngstemann er snart 19, går på skole og har null inntekt. Her deler vi på tlf.regningene hans på den måten at han betaler for én måned, jeg betaler den neste, deretter betaler faren hans. Synes det var en grei måte å møtes på halvveien. Kan legge til at regningene som regel er på ca. 150-200,- kr. mnd. så han har foreløpig ikke "utnyttet" systemet. (kan forresten anbefale Chess Premium!! - ble faktisk billigere da han byttet fra One Call til dette abb.) Dette syns jeg er en fin måte å dele på! 19-åringen min er ferdig med videregående nå, så fra høsten blir det verken bidrag eller stiped, da vurderer jeg å ta mobilkostnaden for å hjelpe litt.
Gjest Naria Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har alltid betalt mobiltelefonutgiftene mine selv.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 ! 19-åringen min er ferdig med videregående nå, så fra høsten blir det verken bidrag eller stiped, Men om han er ferdig på videregående, er det ikke da på tide å tjene litt egne penger?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 Dette syns jeg er en fin måte å dele på! 19-åringen min er ferdig med videregående nå, så fra høsten blir det verken bidrag eller stiped, da vurderer jeg å ta mobilkostnaden for å hjelpe litt. Han får vel forhåpentligvis enten studielån og lønn eller bare lønn.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #16 Skrevet 28. mars 2009 Uansett så synes jeg barna skal betale mobilregningene selv i hvert fall fra og med videregående. Jeg betalte selv fra første dag jeg fikk mobil, som var i fjortenårsalderen, men mitt forbruk av minimalt. Å betale mobilregningene til en student eller et fulltidsarbeidende 'voksent barn' synes jeg er en uting. Da ville jeg nesten heller gitt et månedsbeløp som ikke var øremerket til mobil, selv om jeg ikke er vant til det heller.
Lalle Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 30. mars 2009 Tusen takk for svar. Vi må la dem få ansvaret selv. Det spørs om jeg får han med meg. Syns vi har betalt lenge nok.
Gjest Gjest_linn_* Skrevet 30. mars 2009 #18 Skrevet 30. mars 2009 Jeg fikk et kontantkort i ny og ne da jeg var 13-14.. Som 15'åring fikk jeg noen små strøjobber her og der, og kunne betale slikt selv. Etter fylte 16 hadde jeg fast helgejobb og betalte alle mine utgifter selv . Klær, mobil, kino, buss, lørdagsgodt osv.osv.
Gjest gninnot Skrevet 30. mars 2009 #19 Skrevet 30. mars 2009 Da jeg fikk min første mobil i 12-13 årsalderen, fikk jeg av og til kontantkort av foreldrene mine, men det var bare dersom de følte at de hadde råd til det (max 3 ganger i året). Fikk også det som julegave osv, og hvis dette ikke holdt måtte jeg ta av lommepengene jeg fikk. Da jeg begynte på vgs ble det mitt eget ansvar å betale tlf. regninga. Hvis jeg absolutt ikke hadde råd, sto jeg i gjeld til faren min (som abonnementet sto på) og på den måten ble jeg mer bevisst på tlf bruken også. Etter at jeg fikk helgejobb for halvannet år siden har det ikke vært snakk om noe annet enn at jeg betaler selv. Har studielån jeg også, men er jeg gammel nok til å få studielån, bør jeg også være gammel nok til å stå ansvarlig for det jeg bruker daglig. Det at samboeren din har det emd å sy puter under armene deres mener jeg bare styrker det at barna dine bør lære seg å ta økonomisk ansvar. De av vennene mine som selv har betalt tlf regningene sine klarer seg generelt mye bedre økonomisk ellers, enn de av vennene mine som nå går rundt og tror at foreldrenes penger vokser på trær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå