Haris Pilton Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Dere som bor i blokk (ikke 1. etasje) og har katt, kommer katten seg aldri ut i friluft?
Lalle Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Tja, ikke lett dette. Hvis naboer ikke har noe i mot at katta går i trappa kan den vel være ute. katta vet og innordne seg Hvis ikke må den holde seg inne, noen katter godtar det. Ikke den katta vi hadde i blokk............ Den stakk av, hoppa ut fra verandaen, ikke så langt ned, bare 2 etasjer. Og kom tilbake
Gjest Glør Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 I noen eldre bygårder jeg har bodd har de bare sluppet katten ut i gangen, slik at de kunne gå ut i bakgården, og hvis de ville ut av blokka ventet katten til noen gikk inn eller ut hoveddøra. Også kjenner jeg noen som har laget en kattestige av en planke, som går ned fra balkongen. Ingen av dem bor høyere enn 2. etasje, høyere er det vanskelig å få til slike løsninger.
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 29. mars 2009 #4 Skrevet 29. mars 2009 Jeg vil si du MÅ få deg en kattunge og holde den inne fra den er liten hvis du skal ha den som innekatt. Vi bor i 11. etg og i borettslaget er det ikke lov med utekatter. Jeg ønsker ikke at katten skal gå ute her uansett, bæsje i sandkassa til alle ungene, risikere å bli plaget av alle ungene, risikere å forville seg ned på motorveien etc. Vi fikk katten vår som kattunge og han har kun sett frisk luft når vi har hatt han med til dyrlegen pga vaksinasjon / kastrering. Anbefaler også VIRKELIG å få katten sterilisert / kastrert. En ukastrert hann vil for det første tisse inne for å markere, og en kjønnsmoden ukastrert hanns urin stinker no heeelt forferdelig. Det vet vel de fleste. Den vil også prøve å komme seg ut da "ekte" hannkatter pleier å streife og være borte i mange dager. Både på jakt etter mat og etter hunnkatter. Hunnkattene vil bli (nærmest) desperate på å komme seg ut når de kommer i "løpetid". Ved å kastrere / sterilisere så eliminerer du problemet og du får en rolig katt. Når katten aldri har vært ute så plages den ikke med det. Vil for øvrig anbefale deg to katter om den må være hjemme alene hele dagen. (evnt. få en først også en til etter et år f.eks hvis du føler det blir mye med to katter i en jafs). Håper du ble litt klokere =)
Haris Pilton Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2009 Jeg vil si du MÅ få deg en kattunge og holde den inne fra den er liten hvis du skal ha den som innekatt. Vi bor i 11. etg og i borettslaget er det ikke lov med utekatter. Jeg ønsker ikke at katten skal gå ute her uansett, bæsje i sandkassa til alle ungene, risikere å bli plaget av alle ungene, risikere å forville seg ned på motorveien etc. Vi fikk katten vår som kattunge og han har kun sett frisk luft når vi har hatt han med til dyrlegen pga vaksinasjon / kastrering. Anbefaler også VIRKELIG å få katten sterilisert / kastrert. En ukastrert hann vil for det første tisse inne for å markere, og en kjønnsmoden ukastrert hanns urin stinker no heeelt forferdelig. Det vet vel de fleste. Den vil også prøve å komme seg ut da "ekte" hannkatter pleier å streife og være borte i mange dager. Både på jakt etter mat og etter hunnkatter. Hunnkattene vil bli (nærmest) desperate på å komme seg ut når de kommer i "løpetid". Ved å kastrere / sterilisere så eliminerer du problemet og du får en rolig katt. Når katten aldri har vært ute så plages den ikke med det. Vil for øvrig anbefale deg to katter om den må være hjemme alene hele dagen. (evnt. få en først også en til etter et år f.eks hvis du føler det blir mye med to katter i en jafs). Håper du ble litt klokere =) Men er ikke katter laget for å være ute og jakte? Øh, jeg har ikke peiling egentlig. Men de har vel et innebygget behov for å være ute?
Gjest Gjest_AnetteR_* Skrevet 29. mars 2009 #6 Skrevet 29. mars 2009 En katt har det absolutt best som utekatt. Samtidig mener jeg at en katt kan ha et utmerket liv som innekatt. Dette med å holde katten inne er en slags evig diskusjon, som jeg knapt klarer å bli enig med meg selv i. Gode løsninger for katt i blokk dersom man vil den skal gå ute er allerede nevnt. Det at man må skaffe en kattunge er bare delvis riktig. Det å ta en voksen katt som er vant med, og liker å være ute, og stenge inn i en blokkleilighet, er dyreplageri. Samtidig er jeg ingen stor fan av utrykket "det katten ikke vet, har den ikke vondt av". Jeg vlle nok slitt med samvittigheten, da jeg vet hvor lykkelige utekatter er. Aller best er det å ta en runde til dyrebeskyttelsen, FOD og liknende. Mange voksene katter har hatt et tøft liv ute, og vil stortrives som innekatt resten av livet. Jeg er også enig i det som er sagt om å skaffe to katter. En ensom innekatt vil ofte kjede seg. I tillegg må man være veldig obs på vinduer og balkonger. Er man uforsiktig kan jeg garantere at man vil oppleve katt i fritt fall. Skal man ha katt i blokk er det altså ikke bare, bare å lukke opp vinduet for å lufte.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #7 Skrevet 29. mars 2009 Vi bor i 2. etasje og har utekatt. Det går helt fint, vi bare følger han ned og slipper han ut. Når vi skal ha han inn igjen så roper vi på han i vinduet, og da kommer han løpende med en gang. Men det er ikke så lurt å slippe han ut når vi ikke er hjemme da, for det er dumt hvis han sniker seg inn i gangen hvis vi ikke kommer hjem på flere timer. Han har en kamerat som bor i blokken ved siden av, de møtes ute hver kveld i ni-tiden. Hihi Hver kveld kvart på ni står han i vinduet og ser etter om den andre katten er kommet ut, så begynner han å mjaue når han ser den. Da leker de sammen til halv elleve, så vil han inn igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå