Gå til innhold

Smoking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å skrive i invitasjonen smoking/mørk dress som kleskode når brudgommen skal ha såkalt diplomatdress med brokadevest og kravat?

Samboer vil ikke ha smoking, så jeg lurer på om smoking blir oppfattet som "finere" enn det samboer skal ha og om det blir rart om noen av gjestene kom i smoking. Det er vel sånn at brudgommen ikke skal være mindre fint kledd enn gjestene..

Bør vi kutte smoking og bare skrive mørk dress, eller er det ok med smoking på gjestene?

Skrevet

Ville gått for mørk dress. Det er tross alt noe de fleste har hengende i skapet.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det greit å skrive i invitasjonen smoking/mørk dress som kleskode når brudgommen skal ha såkalt diplomatdress med brokadevest og kravat?

Samboer vil ikke ha smoking, så jeg lurer på om smoking blir oppfattet som "finere" enn det samboer skal ha og om det blir rart om noen av gjestene kom i smoking. Det er vel sånn at brudgommen ikke skal være mindre fint kledd enn gjestene..

Bør vi kutte smoking og bare skrive mørk dress, eller er det ok med smoking på gjestene?

Greia er vel at gjestene skal få en pekepinn på hvor "pent" brudeparet legger lista. Skriver du "smoking" betyr dette normalt at brudgommen har smoking. Skriver du "mørk dress" har brudgommen mørk dress. Hvis du skriver smoking og han har mørk dress, og noen kommer i smoking, er det omtrent det samme som om kvinnelige gjester kommer i brudekjole.

Som eks: skal brudgommen ha lys dress og du skriver "mørk dress" i invitasjonen, er det misvisende, fordi gjestene ikke skal kle seg penere enn brudgommen. Det blir samme om bruden stiller i knelang kjole, da skal egentlig ikke damene stille i fotsid kjole.

Jeg ville kuttet smoking, og kun skrevet mørk dress, hvis du skal ha kleskode.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes smoking/mørk dress er helt ok dresscoda for "vanlige folk". Mange har kjøpt seg en smoking til fint bruk, og vil gjerne bruke den i bryllup. Og mange av disse har ikke mørk dress, nettopp fordi de har smoking og ellers ikke bruker dress så mye (bruker gjerne heller bukse og jakke).

Dresscode smoking/mørk dress signaliserer at det er ok å komme med begge deler, og at kvinnene kan ha både knekort og lang kjole.

Hadde dere vært kongelige, da hadde det vært noe annet. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Greia er vel at gjestene skal få en pekepinn på hvor "pent" brudeparet legger lista. Skriver du "smoking" betyr dette normalt at brudgommen har smoking. Skriver du "mørk dress" har brudgommen mørk dress. Hvis du skriver smoking og han har mørk dress, og noen kommer i smoking, er det omtrent det samme som om kvinnelige gjester kommer i brudekjole.

Som eks: skal brudgommen ha lys dress og du skriver "mørk dress" i invitasjonen, er det misvisende, fordi gjestene ikke skal kle seg penere enn brudgommen. Det blir samme om bruden stiller i knelang kjole, da skal egentlig ikke damene stille i fotsid kjole.

Jeg ville kuttet smoking, og kun skrevet mørk dress, hvis du skal ha kleskode.

Men de skriver jo ikke bare smoking, men smoking/mørk dress - og det er også en helt normal dresscode å bruke i bryllup.

Har forrestens ett flere brudgommer i sjakett - uten at det har stått noe om det i invitasjonen. Har også sett flere brudgommer i kjole/hvitt uten at det har stått galla i invitasjonen.

Dresscoden er mest for å angi "pyntetheten" på kjolene.

Gjest Gjest
Skrevet

I følge skikk og bruk skal man ikke skrive finere kleskode enn brudgommen har på seg.

Gjest Gjest
Skrevet
I følge skikk og bruk skal man ikke skrive finere kleskode enn brudgommen har på seg.

Men er man virkelig så fin at man bør innordne seg kjørereglene i skikk og bruk?

Gjest Gjest
Skrevet
Men er man virkelig så fin at man bør innordne seg kjørereglene i skikk og bruk?

For meg er smoking veldig fint, og skikk og bruk omhandler vel det tradisjonelle, noe også bryllup er, så ja, jeg ville innordnet meg etter skikk og bruk dersom jeg skulle ha kleskode.

Hvis man ikke følger det som vanligvis ligger i kleskodene, hvorfor ikke heller droppe de helt? Hvis alle skal kunne kle seg så pent de vil, da regner man med at folk selv vet hvor lista ligger til bryllup, og da trenger man vel ikke egendefinerte kleskoder?

Gjest Gjest
Skrevet
For meg er smoking veldig fint, og skikk og bruk omhandler vel det tradisjonelle, noe også bryllup er, så ja, jeg ville innordnet meg etter skikk og bruk dersom jeg skulle ha kleskode.

Hvis man ikke følger det som vanligvis ligger i kleskodene, hvorfor ikke heller droppe de helt? Hvis alle skal kunne kle seg så pent de vil, da regner man med at folk selv vet hvor lista ligger til bryllup, og da trenger man vel ikke egendefinerte kleskoder?

Går som sagt helt fint å skrive smoking/mørk dress, eller rett og slett 'pent'.

Skikk og bruk er ikke ment for private selskaper, selv om alle de forskjellige forfatterne ynder å fremstille det sånn.

Hvem pugger f.eks. hvordan man skal legge fra seg bestikket hvis man bare har en pause i måltidet, kontra når man er ferdig med å spise.

Å bruke skikk og bruk i private selskaper blir bare å oppheve seg til noe man ikke er.

Gjest Gjest
Skrevet
Å bruke skikk og bruk i private selskaper blir bare å oppheve seg til noe man ikke er.

Å bruke kleskoder uten å vite hva som ligger i det, blir bare å oppheve seg til noe man ikke er.

Skrevet

Grunnen til at vi vurderer å skrive smoking/mørk dress er at mange av gjestene bruker dress til vanlig i jobbsammenheng. Er jo kanskje greit at disse får pyntet seg litt også? Derav smoking.. Flere synspunkter? Er smoking finere enn diplomatdress med brokadevst og kravat? Eller hadde dere ikke brydd dere?

PS: Vi synes det er bedre å skrive dresskode enn ikke å skrive noe, av erfaring fra andre som har giftet oss før oss der de ikke skrev noe, og det ble utallige spørsmål om hva man kan/kan ikke ha på seg..

Gjest Gjest
Skrevet
Grunnen til at vi vurderer å skrive smoking/mørk dress er at mange av gjestene bruker dress til vanlig i jobbsammenheng. Er jo kanskje greit at disse får pyntet seg litt også? Derav smoking.. Flere synspunkter? Er smoking finere enn diplomatdress med brokadevst og kravat? Eller hadde dere ikke brydd dere?

PS: Vi synes det er bedre å skrive dresskode enn ikke å skrive noe, av erfaring fra andre som har giftet oss før oss der de ikke skrev noe, og det ble utallige spørsmål om hva man kan/kan ikke ha på seg..

Skriv smoking/mørk dress.

Jeg hadde ikke brydd meg om hva brudgommen kom i, men jeg hadde syntes det hadde vært dumt om mannen min, som kun har smoking, eventuelt måtte ut og kjøpe mørk dress.

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Dere kan jo skrive:

antrekk: pent

eller

antrekk: formelt

Så slipper dere presisere :)

Skrevet
Skriv smoking/mørk dress.

Jeg hadde ikke brydd meg om hva brudgommen kom i, men jeg hadde syntes det hadde vært dumt om mannen min, som kun har smoking, eventuelt måtte ut og kjøpe mørk dress.

Jepp, sier meg enig i det. Da blir det nok smoking/mørk dress! :)

Takker for alle svar!

Gjest Miley
Skrevet

Jeg hadde skrevet smoking/mørk dress. Om noen menn blir "penere" kledd en brudgommen har jo ikke noe å si så lenge brudgommen selv ikke plages av det.

Gjest mann72
Skrevet
Jeg hadde skrevet smoking/mørk dress. Om noen menn blir "penere" kledd en brudgommen har jo ikke noe å si så lenge brudgommen selv ikke plages av det.

Å komme penere kledd enn brudgommen er jo som å komme i større brudekjole enn bruden. Jeg hadde vært flau om jeg kom i smoking, og oppdaget av brudgommen bar dress.

Skrevet

Jeg tror det blir bra å skrive smoking/mørk dress !

Vi har vært ute og kjøpt dress, skjorte og slips til mannen i dag. Han ble så fin :) Kommer det noen i smoking til vårt bryllup så blir vi da bare glade for det. Tror ikke brudgommen føler seg "neddresset" av den grunn. Er vel andre ting å tenke på den dagen :)

Vi har skrevet i våre invitasjoner; antrekk: det som kler deg best

Og jeg gleder meg til å se hva folk dukker opp i :)

Gjest Gjest
Skrevet

Så det er helt i orden å komme finere kledd enn brudgommen, men ikke brura...dobbeltmoral...

Skrevet

Hvorfor må man skrive dresskode i invitasjonen?

Undervurderer man gjestene sine så mye at man tror at de ikke skjønner at de kler seg pent i bryllup??

Skrevet

Jøje meg, jeg ble helt forvirra av alle svarene her jeg. Min sambo skal gifte seg i uniform, og det heter jo i hans jobb "galla", men jeg har ikke tenkt å skrive det på invitasjonen, så hva skal man skrive da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...