Honesty Skrevet 28. mars 2009 #1 Skrevet 28. mars 2009 Jeg skal kjøpe en digital speilrefleks, og har tenkt å legge i cirka 5000 kroner. Jeg vet at dette gir begrensede muligheter, men ett sted må man starte. Jeg har sett på for eksempel Canon EOS 450D eller Nikon D60, men det er vanskelig å avgjøre, og tester spriker stort sett i alle retninger. Anbefalingene på akam.no blir jeg heller ikke særlig klokere av. Bruken blir litt allround, kanskje med litt vekt på naturfotografering, både av landskap og dyr. Fra før har jeg et digitalt kompaktkamera, så det behovet er altså dekket.
Makin' it big Skrevet 28. mars 2009 #2 Skrevet 28. mars 2009 Cannon EOS 450D Har ikke prøvd det andre, men jeg eeeelsker 450D'n min!
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #3 Skrevet 28. mars 2009 Cannon EOS 450D Har ikke prøvd det andre, men jeg eeeelsker 450D'n min! Hvordan er det å ta bilde av mennesker, spes. små barn som ikke holder seg i ro? Har et eldre sony digital kamera og får ikke til å regulere lukningstiden, slik at når jeg tar bilder av barn i bevegelse, blir det bare "fartsstriper"...
Jade Skrevet 28. mars 2009 #4 Skrevet 28. mars 2009 Du kan justere lukketid på alle speilreflekskameraer. På mange av kompaktkameraer også. Mindre avanserte kompaktkameraer har ofte et "ferdigprogram" du kan bruke med bilde av et menneske som løper, som du kan bruke for å ta klare bilder av bevegelige motiver.
Makin' it big Skrevet 28. mars 2009 #5 Skrevet 28. mars 2009 Hvordan er det å ta bilde av mennesker, spes. små barn som ikke holder seg i ro? Har et eldre sony digital kamera og får ikke til å regulere lukningstiden, slik at når jeg tar bilder av barn i bevegelse, blir det bare "fartsstriper"... Som sagt over her, så kan man justere lukketiden på alle speilreflekskameraer. Jeg bruker det hovedsakelig til å ta bilde av hunder på agility-banen, og der går det absolutt ikke sakte for seg, for å si det sånn.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Canon EOS kameraene er veldig gode, så 450 kan jeg absolutt anbefale. Det jeg vil anbefale er imidlertid å kjøpe linse separat, minst for ca 3000 kroner, i tillegg til kamerahuset. Linsen som følger med i pakkeløsningene er dårlig. Når man først skal bruke en del penger på et speilreflekskamera, er det noe bortkastet å bruke en linse som såvidt er steget opp fra de gode kompaktkameraene.
Gjest gesten Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Du får nesten ikke kjøpt noe dårlig kamera i dag, så grunnen til at du blir forvirret av tester er at de flisespikker bare for å koke suppe på flisene etterpå. Det eneste du skal sjekke hva gjelder selve kamerahuset, er at du synes det ligger godt i hånden. Dette er veldig viktig - særlig for dere jenter med litt mindre hender, så kom deg til en butikk hvor du kan få holde og kjenne på alle aktuelle modeller. Ellers hadde jeg heller skulet til objektivparken du får tilgang til med de ulike merkene, heller det enn selve huset i seg selv. Husk at huset kommer du trolig til å bytte ut til dels hyppig (sikkert hvert 3-4 år), mens optikken kan vare en manns kvinnesalder. Selv landet jeg på Canon i sin tid, og begrunnelsen var altså at jeg der fikk tilgang på en del optikk som de andre ikke kunne tilby i samme kvalitet.
Snill Skrevet 29. mars 2009 #8 Skrevet 29. mars 2009 Jeg skal kjøpe en digital speilrefleks, og har tenkt å legge i cirka 5000 kroner. Jeg vet at dette gir begrensede muligheter, men ett sted må man starte. Jeg har sett på for eksempel Canon EOS 450D eller Nikon D60, men det er vanskelig å avgjøre, og tester spriker stort sett i alle retninger. Anbefalingene på akam.no blir jeg heller ikke særlig klokere av. Bruken blir litt allround, kanskje med litt vekt på naturfotografering, både av landskap og dyr. Fra før har jeg et digitalt kompaktkamera, så det behovet er altså dekket. For å svare deg enkelt, for jeg ser det slik at du er nybegynner og derfor vil ha alt enkelt 450D er et mer enn godt nok allround/nybegynner-kamera. Har selv 400D og det er på dette nivået heller fotografen som er begrensingen og ikke kameraet Andre merker er i stor grad mye like som Canon, men Canon vinner mange tester, selv om Nikon gjerne kan være like bra, på ditt nivå. Linsen (optikken som det heter på fagspråket) er lurt å legge rundt 3 000 kroner i ja. Den som følger med er billig (500-600 kanskje), og i linse-verdenen koster kvalitet. Skal ikke diskutere og slikt nå, men kort fortalt er det lureste å kjøpe kun kamera til ca 4 000 (det som heter kamera-hus) og linse til 3-4 000. Blir det for dyrt kjøper du kamera og linse samlet (det som heter Kit), og kjøper linse for feriepengene Håper det var litt oppklarende
Mamma1 Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har eos450d Kit og objektivet som er med er helt mer enn godt nok for en nybegynner. Jeg har hatt mitt siden i høst og har ikke behov for noe nytt enda.
Gjest Gjest_Lina_* Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har eos450d Kit og objektivet som er med er helt mer enn godt nok for en nybegynner. Jeg har hatt mitt siden i høst og har ikke behov for noe nytt enda. Jeg er dypt uenig i at kit objektivet er godt nok. Jeg trudde også dette da jeg først kjøpte kameraet mitt. Men når jeg sammenliknet med bildene tatt med kompaktkameraet så jeg knapt forskjell. Etter en stund valgte jeg å investere i en zoom linse til 3000 kr. Kvalitetsforskjellen på bildene jeg tok med denne, og bildene med kit objektivet, var enorm. Jeg anskaffet derfor raskt flere kvalitetslinser, og kitobjektivet har ikke vært i bruk siden. Hovedforskjellen er at du får mye mer uklare bilder. Linsen stabilserer ikke godt nok, og bildene blir lett tåkete. Du får ikke kontrasteffekten som en skikkelig linse gir - og bildet blir raskt like flatt som et kompaktkamerabilde er. Ser du ut i hjørnet på bildene er også dette veldig tåkete. Mulig noen foto-kyndige kan forklare dette mye bedre enn meg. Derfor - det er mer lønnsomt å kjøpe et godt kompaktkamera enn et speilreflekskamera med dårlig linse - man får like gode bilder.
Honesty Skrevet 30. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. mars 2009 Jeg bestilte EOS-en, og så får jeg ta det derfra. Det blir nok også etterhvert en ny linse, men før det er det flere store innkjøp som står for døra (ny oppvaskmaskin, barnevogn, skifte frontrute på bilen...).
Gjest fisk Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Hva med linser fra analoge kameraer? Jeg har en del gode av disse fra mitt forrige speilreflekskamera, kan de brukes på de digitale også?
Jade Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 (endret) Jeg kjenner en som kjøpte et digitalt Nikon-kamera. Han brukte objektiver/linser fra det gamle analoge Nikon-kameraet sitt Sikkert lurt å spørre i butikken, hvis du er usikker Endret 30. mars 2009 av Jade
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mars 2009 #14 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har hatt mitt siden i høst og har ikke behov for noe nytt enda. Det er sjelden man kjøper et nytt objektiv fordi det gamle er "brukt opp". Man kjøper flere objektiv, slik at man kan dekke et større spekter av brennvidder, for å få mer lyssterk optikk eller fordi man kan ha heeelt spesielle behov (tilt-shift etc). Jeg er dypt uenig i at kit objektivet er godt nok. Tja, hvor langt er et tau og hvor vått er vann? Så lenge definisjonen av "godt nok" ligger hos brukeren, så blir dette bare subjektive meninger. For mange nybegynnere vil kit-objektivet være en god start. Om ikke annet så får man en introduksjon til begreper som brennvidder, lysstyrke, autofokus etc., slik at man får et helt annet utgangspunkt når de dyrere glassene skal kjøpes inn. Etter en stund valgte jeg å investere i en zoom linse til 3000 kr. [...] Hovedforskjellen er at du får mye mer uklare bilder. Vel, et fastobjektiv til 3000 ville nok i så fall ha gitt enda bedre bilder enn et zoom-objektiv til den prisen. Nå er jeg litt usikker på hva du legger i uskarphet (og om du der sikter til kit- eller kvalitetsoptikken), men hvis du tenker på overlagt dybdeuskarphet, så vil et lyssterkt objektiv gi helt overlegne muligheter for slikt. Derfor - det er mer lønnsomt å kjøpe et godt kompaktkamera enn et speilreflekskamera med dårlig linse - man får like gode bilder. Amen. Alt for mange kjøper seg speilrefleks, men uten å invistere i _flere_ gode objektiver. Da kunne de like gjerne ha kjøpt et Canon G10 eller tilsvarende, og fått mer for pengene i en langt mer hendig innpakning.
Jade Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Jeg har kun det objektivet som fulgte med. Jeg vet det ikke er godt nok, men skal lære meg litt mer om hvordan det fungerer. Først da vet jeg hvilke(t) objektiv som jeg trenger til mitt bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå