Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har ekstrem flyskrekk, og har ikke flydd på 4 år. Jeg føler jeg går glipp av så mye. Jeg har spurt legen min om beroligende tabletter, men han ønsker ikke å skrive det ut til meg. Noen som har tatt kurser evt. noe annet for å prøve å bli kvitt det?Og har det funket?Jeg er veldig åpen for forslag
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Flygerne har også mennesker de er glad i, og som de ønsker å komme hjem til. Hva er du redd for? (Utenom at flyet skal dette ned). Lydene? Turbulensen? Finn ut hva du er redd for og søk opplysning om det. Også skader det jo heller ikke å fokusere på hvor få flyulykker det er i verden.
Beuwi Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har ekstrem flyskrekk, og har ikke flydd på 4 år. Jeg føler jeg går glipp av så mye. Jeg har spurt legen min om beroligende tabletter, men han ønsker ikke å skrive det ut til meg. Noen som har tatt kurser evt. noe annet for å prøve å bli kvitt det?Og har det funket?Jeg er veldig åpen for forslag Hva med hypnose? Hørt det funker på noen...
Pjukset Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Hva med hypnose? Hørt det funker på noen... Hypnose er veldig effektivt. Jeg har ikke tatt hypnose for min egen flyskrekk, men skal absolutt prøve det. Flyskrekken sitter i underbevisstheten, og det er den som må programmeres om. Ei venninne flyr som bare det etter hun ble hypnotisert
Gjest MB Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Hva er du redd for? (Utenom at flyet skal dette ned). Syntes det var sikkelig søtt sagt av en eller annen grunn. Begynte å le litt her jeg satt. Ei veninne prøvde hypnose, det funket på henne
Cata Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Hjelper kanskje ikke deg så mye hvis du overhodet ikke våger å gå opp i fly. Hadde flyskrekk selv i mange år, men kunne fly - jeg var bare veldig redd underveis. Det som hjalp meg var rett og slett trening. Dvs. jeg tvang meg selv opp i fly. For min del var det to ting som hjalp særlig. Det ene var at min daværende sjef "tvang" meg avsted på en interkontinental reise. Jeg oppdaget at jeg ikke klarte å være sammenhengende redd i så mange timer som den reisen tok så underveis slappet jeg mer av. Siden har "nervene" resonnert som så at "ettersom jeg ikke ramlet ned på den lange flyturen der, så detter jeg i hvertfall ikke ned på en times flytur" . (Ja, jeg vet - det er ikke logisk, men så handler heller ikke flyskrekk så mye om logikk.) Det andre som hjalp var at jeg pleide å meditere. Dermed slappet kroppen mer av og jeg stresset meg selv litt mindre. Nå om dagen flyr jeg uten store problemer turer opp til 3 timer. Sørger for å komme meg opp i fly minst 2-3 ganger i året for å holde treningen ved like.
Beuwi Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har også en bekjent som ble helt kurert av hypnose. Fra å nekte komplett å fly, flyr hun nå alene gjerne lange turer. Jobber selv i fly, og ser mange flyredde. Hvis du skulle våge deg ombord, så er det veldig fint om du sier i fra til oss i kabinen. Ellers så finnes det flyskrekk kurs, men det koster litt
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 Flygerne har også mennesker de er glad i, og som de ønsker å komme hjem til. Hva er du redd for? (Utenom at flyet skal dette ned). Lydene? Turbulensen? Finn ut hva du er redd for og søk opplysning om det. Også skader det jo heller ikke å fokusere på hvor få flyulykker det er i verden. Jeg har problemer med å forstå at et fly faktisk kan holde seg opp i luften, dessuten liker jeg ikke tanken på å ikke ha kontroll. Hva med hypnose? Hørt det funker på noen... Har hørt om det selv. Vet du hva det koster, og holder det med en behandling?
Pjukset Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har problemer med å forstå at et fly faktisk kan holde seg opp i luften, dessuten liker jeg ikke tanken på å ikke ha kontroll. Har hørt om det selv. Vet du hva det koster, og holder det med en behandling? Hypnose koster litt forskjell, men ca 700 ganger er en realistisk pris. Det er vanlig med minium 3 behandlinger, litt avhengig av hvor dypt problemet stikker og hvor mottakelig pasienten er for behandlingen.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har problemer med å forstå at et fly faktisk kan holde seg opp i luften, Ok, da kan du enten ta enkleste utvei og bare akseptere at det er sånn siden det faktisk bevises mange ganger hver eneste dag - Eller du kan sette deg inn i hvordan det rent praktisk er mulig. Mener å huske at forklaringen er ganske enkel. dessuten liker jeg ikke tanken på å ikke ha kontroll. Tror ikke jeg har snakket med et eneste menneske med flyskrekk som ikke oppgir manglende kontroll som årsak/del av årsak til flyskrekken sin. Det er noe du må jobbe med i forhold til deg selv. Du må lære deg å stole på andre mennesker. Andre stoler jo på deg, hvorfor skal ikke du kunne stole på andre? Hva er du redd for at de du ikke stoler på skal gjøre for at det skal være farlig å fly?
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 28. mars 2009 #11 Skrevet 28. mars 2009 Hypnose koster litt forskjell, men ca 700 ganger er en realistisk pris. Det er vanlig med minium 3 behandlinger, litt avhengig av hvor dypt problemet stikker og hvor mottakelig pasienten er for behandlingen. Okei, vet du hvor det er mulighet for å gjøre dette i Bergen?
Pjukset Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Okei, vet du hvor det er mulighet for å gjøre dette i Bergen? www.google.no
Gjest Charming Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 SAS har også egne kurs for de som har flyskrekk som de arrangerer fra tid til annen. http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Flyskrekkurs/
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 Ok, da kan du enten ta enkleste utvei og bare akseptere at det er sånn siden det faktisk bevises mange ganger hver eneste dag - Eller du kan sette deg inn i hvordan det rent praktisk er mulig. Mener å huske at forklaringen er ganske enkel. Tror ikke jeg har snakket med et eneste menneske med flyskrekk som ikke oppgir manglende kontroll som årsak/del av årsak til flyskrekken sin. Det er noe du må jobbe med i forhold til deg selv. Du må lære deg å stole på andre mennesker. Andre stoler jo på deg, hvorfor skal ikke du kunne stole på andre? Hva er du redd for at de du ikke stoler på skal gjøre for at det skal være farlig å fly? Det er ikke det at jeg ikke stoler på flygerene, det er flyet jeg ikke stoler på..
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 28. mars 2009 #15 Skrevet 28. mars 2009 SAS har også egne kurs for de som har flyskrekk som de arrangerer fra tid til annen. http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Flyskrekkurs/ Jeg vet, men det er kjempe dyrt, dessuten er det lange køer..Men det blir nok en utvei hvis jeg ikke skjerper meg!
Pjukset Skrevet 28. mars 2009 #16 Skrevet 28. mars 2009 Jeg vet, men det er kjempe dyrt, dessuten er det lange køer..Men det blir nok en utvei hvis jeg ikke skjerper meg! Jeg ville gått for hypnose, langt billigere, og det er ikke så lenge å vente. Dessuten er hypnose gøy
skravlebassjente 23 Skrevet 28. mars 2009 #17 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hei, jeg er kurert! Fra å sitte å skjelve, gråte høyt(!) til å smile av at det kiler i magen med turbulens vil ihvertfall jeg kalle ganske kurert.. Hvordan ble jeg kvitt angsten? Jeg brukte fornuften. 1.Det er ikke farlig å fly. 2.Hvis jeg skal la meg få lov til å være redd for dette, er det obligatorisk at jeg også må være redd for alle ting som statistisk er farligere. Å gå ute på gata, kjøre bil, sykle, stå på ski, spise mat som kan sette seg fast i halsen er bare noen av disse, som har MYE større sjangs for ulykke/skade/død enn å fly. Siden jeg ikke er redd for disse tingene, så fikk jeg heller ikke lov til å være redd for å fly. Kan ikke bare single out dette stakkars flyet, bare fordi jeg innbiller meg at det er skummelt. 3.Jeg ville leve, ikke bare eksistere. Og det innebefatter å bruke fly for å komme seg til deilige steder, uforglemmelige familiehappenings, spennede kurs etc. 4. Når billett så bestillt, hvilket alternativ er koseligst; a) Å gå å grue seg, være løs i magen og ikke sove. Dra på flyplassen i angst, sette seg i flyet med panikk og gråt i halsen. eller b)Å glede seg til tur, kjenne på hvor deilig det er å leve, dra på flyplass og skjemme seg bort i taxfree og se på alle menneskene. Sette seg på flyet og kjenne at Gud, det er spennende å leve, nå skal jeg ut på eventyr! -Uansett om flyet skulle dette ned eller ikke, så har du hatt det ganske mye bedre med alternativ b enn a. Og det er litt slik med livet og, er det ikke, en kan enten bekymre seg og være redd, eller ha det koselig og nyte det uforutsigbare. Et konkluderende 5: Ikke kontroll? Vel du har ENDA mindre kontroll med hva livet byr på. Det er null kunnskap om vi lever imorgen. Men du tør likevel å leve sant? Dette har ihvertfall kurert meg passe bra. Og jeg forsøker nå å bruke dette på andre områder jeg har angst og bekymrings. God flytur-for du bestiller deg en restplass til en deilig gresk øy nå sant? Endret 28. mars 2009 av skravlebassjente 23
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #20 Skrevet 29. mars 2009 Det er ikke det at jeg ikke stoler på flygerene, det er flyet jeg ikke stoler på.. Da er det jo enkelt, er bare å lære seg om hvordan det faktisk er mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå