Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har hatt barn i barnehage fra august til desember i 2008, betalt for 5 mnd (tilsammen 11650 kr).

Denne posten er ikke ført opp på selvangivelsen, men jeg har oppfattet at jeg kan føre denne opp under foreldrefradrag.

Det står at jeg da må kunne dokumentere dette med "originalbilag". Er dette utskrift/ kvitteringer fra nettbanken? Regningene på barnehagen kommer i min manns navn, men det er jeg som har betalt dem, og vi har avtalt at det skal føres opp på min selvangivelse. Blir dette et problem da regningene kommer i hans navn? utbetalingene har gått fra min konto, og kan dokumenteres månedvis.

Vi giftet oss april 2008, men finner ikke noe sted på selvangivelsen at vi står oppført som gift. Har ikke felles lån, leier leilighet.

Bør jeg si i fra at vi er gift, og få dette på selvangivelsene?

Første gang jeg skal gjøre endringer, så jeg vil bare vite at jeg gjør alt riktig.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ikke skatteklasse 2 øverst i høyre hjørne? Det betyr at dere er reg. gift.

Jeg ville ha skrevet opp 25000 i foreldre fradrag i n selvangivelse.

Skrevet

Du trenger ikke sende med kvitteringene, og du kan selv føre opp på din ja. Før opp det du har betalt.

Skrevet

Takk for svar! Vi står registrert under skatteklasse 1.

Da er det logiske altså å føre 11650 kr på post 3.2.10, og sende den inn med de endringene. Personalia, altså at jeg er gift, bør vi ringe inn dette, eller kan vi endre det på hver vår selvangivelse på www.altinn.no?

Skrevet (endret)
Takk for svar! Vi står registrert under skatteklasse 1.

Da er det logiske altså å føre 11650 kr på post 3.2.10, og sende den inn med de endringene. Personalia, altså at jeg er gift, bør vi ringe inn dette, eller kan vi endre det på hver vår selvangivelse på www.altinn.no?

Siden du giftet deg i 2008 regnes du automatisk ikke som gift skattemesig før i 2009. De som giftet seg før 1. november 2007 registeres som gift skattemessig i 2008.

Dere kan imidlertid be om bli regnet som gift allerede i 2008. Om dette faktisk får noen betydning i kroner og øre avhenger av hvilke inntekter dere har. Dersom en av dere ikke har lønnsinntekt eller veldig liten lønnsinntekt (typisk rundt 60 000) vil det trolig lønne seg å be om å bli sett på som gift også i 2008. Dere får da klasse 2. Dersom dere begge har "normale" inntekter vil det ikke lønne seg å bli lignet felles for inntekt i klasse 2 og dere lignes fremdeles i klasse 1 for hver deres inntekt. På selvangivelsen til ektefeller betegnes skatteklasse 1 som 1E og ikke 1 som hos enslige. E angir altså at du er registert som gift.

Endret av Lotten
Skrevet

Man får ikke skatteklasse 2 med mindre man forsørger sin ektefelle.

Gjest Gjest
Skrevet
Man får ikke skatteklasse 2 med mindre man forsørger sin ektefelle.

Da får man skatteklasse 2F. 2 er for enslige forsørgere (eller hvor den ene har tjent 0,-). 1E er for gifte (uansett om de har barn eller ikke). 2E kan brukes om den ene har tjent veldig lite.

Skrevet

Men trodde jeg skulle skatte i skatteklasse 2 da vi har barn? Forsørger man ikke disse?

Gjest Gjest
Skrevet

Enslig forsørger? At man har barn er irrelevant for skatteklassen - med mindre man er enslig forsørger.

Skrevet

Takk for svar. Jeg er ike enslig forsørger, vi giftet oss i april 2008. Vi vil derfor bli registrert som gift først på selvangivelsen 2009 hvis jeg forstår riktig? Vil vi da havne i annen skatteklasse, eller er klasse 2 bare for enslige forsørgere, og ektefeller der den ene tjener sykt dårlig (leste et sted 60000 kr?)??

Ser ut som det vi kan forandre er foreldrefradraget da, post 3.2.10.

Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden din,ts, men jeg lurer på om ikke foreldre fradraget for to barn er blitt 40000 kr?

Det står i rettledningen at fradrag for et barn er 25000, fradragsgrensen økes med 15000 kroner for hvert ytterligere barn.

Skrevet

Det stemmer:

For inntektsåret 2008 er maksimumsbeløpet 25 000 for første barn, og 15 000 i tillegg for påfølgende barn i samme kull. (www.skatteetaten.no)

Skrevet
Mener ikke å kuppe tråden din,ts, men jeg lurer på om ikke foreldre fradraget for to barn er blitt 40000 kr?

Det står i rettledningen at fradrag for et barn er 25000, fradragsgrensen økes med 15000 kroner for hvert ytterligere barn.

Det stemmer det, men det gjelder faktisk reelle utgifter.

Man kan ikke skrive opp 25000 om man faktisk bare har betalt 11000 slik som du foreslår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...