Felicia Skrevet 11. juli 2003 #1 Skrevet 11. juli 2003 Jeg har kansje levd beskyttet, men sjelden har jeg hørt så... øh... finner ikke ord, men jeg ble så trist da jeg leste denne saken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=67526 :o :o :o Denne setningen klinger igjen i hodet mitt: "Ingen dyreparker er interessert i å overta ungene. Det er overproduksjon av bjørn, og dyreparkene avliver selv mange bjørnunger" Overproduksjon!?! Det er da for faen ikke skolisser elle syltetøyglass vi snakker om her! :x Kansje jeg kan ringe dem å si at jeg godt kan ta imot de søte små teddybjørnene... De kan få sove i en liten kurv ved fotengen av sengen min
MarianneE Skrevet 11. juli 2003 #2 Skrevet 11. juli 2003 NEEEEEEIIIIIIIII!!!!!!! Jeg vil også ha dem! Og....det er pokker så sant! Det er ikke melkekartonger vi dynger i søppla fordi det er så mange av dem!!!!! Dæven så provosert jeg ble nå! Hva med en protestmail fra alle her inne? (jada, det er ikke lov med underskriftskampanje, men det er vel lov og oppfordre til og protestere mot dette?)
Ingy Skrevet 11. juli 2003 #3 Skrevet 11. juli 2003 Denne setningen klinger igjen i hodet mitt: "Ingen dyreparker er interessert i å overta ungene. Det er overproduksjon av bjørn, og dyreparkene avliver selv mange bjørnunger" Overproduksjon!?! Det er da for faen ikke skolisser elle syltetøyglass vi snakker om her! :x Skjønner at dette kan være provoserende og frustrerende, men her må vi tenke på hva som er det beste for dyrene -- ikke våre egne følelser... Skal bjørner ha det mest mulig godt i fangenskap trenger de store areal å være på. Det er ikke mange dyreparker som kan tilby gode nok forhold. Skal de få plass til flere dyr trenger de sponsing både til kjøp av nytt land, fôr og stell. Hvis bjørnungene er for unge til å klare seg aleine har vi mennesker som forvaltere tre alternativ: 1. La de dø en pinefull død i nauren. 2. Stenge dem inne i en overfylt dyrepark. 3. Ta livet av dem nå. (Et fjerde alternativ med å la dem vokse opp hos privatpersoner er hverken bra for folk eller dyr, men det er det vel ingen som seriøst tror. :blunke: ) Et annet moment er at ungene hadde en slagbjørn til mor. Jeg kan ikke mye om bjørnezoologi, men jeg antar at det er en viss sjanse for at binna har lært opp ungene til å bli slagbjørner også... Jeg antar også at det er svært vanskelig, om ikke umulig, å vende en slagbjørn av med å like kjøtt... Ingy
Felicia Skrevet 11. juli 2003 Forfatter #4 Skrevet 11. juli 2003 For såvidt enig (og ønsker ikke å starte noen krangel), mener vel heller at de kunne latt være å skyte bjørnemamma i utgangspunktet, da ville det ikke være noen tre små bjørner å syntes synd på.
Ingy Skrevet 11. juli 2003 #5 Skrevet 11. juli 2003 For såvidt enig (og ønsker ikke å starte noen krangel)' date=' mener vel heller at de kunne latt være å skyte bjørnemamma i utgangspunktet, da ville det ikke være noen tre små bjørner å syntes synd på.[/quote'] Ikke for å krangle, men jeg elsker å diskutere og hiver meg derfor utpå likevel! Etterforskningen er ikke ferdig, men så langt tyder det på at binna blei skutt innafor sauegjerdet, etter at gjeterne hadde skyti varselskudd. Hva mener du de skulle gjort? Latt binna slå i hjel noen søyer slik at vi fikk noen morløse lam i stedet? Eller enda bedre. Latt binni rive med seg det beste: Jurene, og latt sauene dø en pinefull og sakte død? Jeg er sjøl for at vi skal ha et mangfoldig og rikt dyreliv her i landet, men enda viktigere for meg er det å ha bærekraftig (økonomisk og økologisk) landbruk og levende bygder. Det forundrer meg alltid når rovdyrelskerne kun har sympati for rovdyrene, og ikke for verken anna vilt eller husdyr som blir ofre... Ingy
VesleBråka Skrevet 11. juli 2003 #6 Skrevet 11. juli 2003 Bjørnene var der først. Hvis bonden trenger seg inn i bjørneland og slipper løs sauene sine /har de tilgjengelig, kan han ikke etterpå bli forbanna for at bjørnen slår sau. Bjørnen er egentlig vegetarianer, men når sauer er så tilgjengelig, hender det de blir omvendt. Det er mye sau i Norge, og lite bjørn. Bjørnen må få leve også, det er bare to steder i Norge det finnes bjørn nå (med forbehold om tellefeil). Det er plass til alle i verden. Jeg trekker linjer fra bjørn og ulv-debatten til urbefolkninger i verden; samer, indianere, aboriginere etc. etc. Man kan ikke bare utrydde for å lage plass til seg og sitt. Jeg skjønner at det er skremmende å bo i områder med bjørn, derfor burde ikke mennesker bo der. Det finnes da så innmari mye villmark i Norge, så det burde være plass til dem..
Felicia Skrevet 11. juli 2003 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2003 Å hva hvar jeg stellt i stand nå da... :oops: ...jeg syntes jo bare synd i de små bjørnebabyene...
Gjest care Skrevet 11. juli 2003 #8 Skrevet 11. juli 2003 Ny vending i saken: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_tro...ag/2908983.html Hurra
Ingy Skrevet 11. juli 2003 #9 Skrevet 11. juli 2003 Bjørnene var der først. Hvis bonden trenger seg inn i bjørneland og slipper løs sauene sine /har de tilgjengelig' date=' kan han ikke etterpå bli forbanna for at bjørnen slår sau.[/quote'] Joda, klart bjørnen var der først. Hvis vi skal argumentere på den måten kan vi like gjerne starte på side 1 i Karsten Alnæs sin serie Historien om Norge... Da var faktisk alle dyr her i landet ville. Betyr det at vi som mennesker ikke har rett til å ta landet til oss, temme noen dyr, legge jorda under oss, hogge skau, bygge byer, lage industri? Dyra var her først, ergo burde vi ikke gjøre noe som helst som innskrenker deres naturlige habitat. Eks bør det ikke bygges veier, jernbanelinjer, flyplasser, kraftlinjer etc. som ødelegger for det naturlige dyrelivet. Hvor mange fugler dør vel ikke i løpet av et år i det de flyr inn i strømkabler? Hvor mange dyr dør på veien og i jenbanesporet? Jeg er klar over at jeg nå trekker det vel langt, men poenget mitt er. Enten vi liker det eller ei, all vår, menneskenes, valg og adferd påvirker dyras kår på en eller annen måte. Hvis hensynet til de ville dyra skulle gå foran alt anna hadde vi hatt et helt anna samfunn enn det vi lever i nå! Jeg forstår ikke hvorfor det kun er sauebøndene som må ta hensyn? Hva med alle oss andre? Greit at bjørnen var i Lierne før det kom mennesker dit. Men, de fleste bøndene i bygda har bodd på gårdene sine i mange generasjoner. Prøv å sett deg inn i deres sted. Du har vokst opp på en plass du trives. Du har finni et yrke du trives med. Du og familien har lange røtter på plassen. Hvordan tror du det da føles å få beskjed om at nei, levebrødet ditt forsvinner, du må nok flytte. Du har jobba som gårdbruker hele livet, unga dine trives i bygda. Så skal du dra hele familien opp med rota, flytte til en by der det kanskje allerede er mangel på både boliger og arbeidsplasser. Du har ingen relevant utdanning, du har ingen formue, bare masse gjeld (ingen vil kjøpe en gård som ikke kan drives), ingen inntekt. Høres ut som en hyggelig plan!
Ingy Skrevet 11. juli 2003 #10 Skrevet 11. juli 2003 Å hva hvar jeg stellt i stand nå da... :oops: ...jeg syntes jo bare synd i de små bjørnebabyene... Ta det rolig. Det er vel ikke farlig med litt meningsutveklsling? Hvordan skal vi ellers lære noe av hverandre? Jeg lar meg lett, som noen sikkert har merka :oops: , engasjere av saker som går på dyr/dyrevern/dyrebruk/ og levekår for norsk landbruk...
MarianneE Skrevet 11. juli 2003 #11 Skrevet 11. juli 2003 Nå får bjørneungene leve allikavel....... :D :D :D
Ingy Skrevet 11. juli 2003 #12 Skrevet 11. juli 2003 Ny vending i saken: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_tro...ag/2908983.html Hurra Det var jo bra for ungene! Håper bare Statens naturoppsyn og Direktoratet for naturforvaltning ikke tar feil, men at dette er levedyktige bjørner som ikke går en lang og pinefull død i møte...
VesleBråka Skrevet 12. juli 2003 #14 Skrevet 12. juli 2003 Hvor mange fugler dør vel ikke i løpet av et år i det de flyr inn i strømkabler? Hvor mange dyr dør på veien og i jenbanesporet? At dyr og fugler dør, er ikke saken for meg. At truede dyrearter blir mer presset av menneskets trang til plass, er saken. At noen måker flyr inn i en strømkabel.. må regne med litt svinn. Hvis hensynet til de ville dyra skulle gå foran alt anna hadde vi hatt et helt anna samfunn enn det vi lever i nå! Jeg sa ikke at hensyn til dyr alltid skal gå foran alt annet. Men når det gjelder truede dyrearter, synes jeg man kan gjøre en innsats. Da har menneskets rommelighet gått et steg for langt. Men, de fleste bøndene i bygda har bodd på gårdene sine i mange generasjoner. Prøv å sett deg inn i deres sted. Du har vokst opp på en plass du trives. Du har finni et yrke du trives med. Du og familien har lange røtter på plassen. Hvordan tror du det da føles å få beskjed om at nei, levebrødet ditt forsvinner, du må nok flytte. Du har jobba som gårdbruker hele livet, unga dine trives i bygda. Så skal du dra hele familien opp med rota, flytte til en by der det kanskje allerede er mangel på både boliger og arbeidsplasser. Høres ut som en hyggelig plan! Det finnes mange gårdsbruk til salgs i Norge idag. Odelsungdommen vil ikke ta over, de har skaffet seg utdannelse og jobber lenge før foreldrene er klare til å gi gården videre. De som bor lengst inne i Bjørneland, kan ta over et ledig gårdsbruk istedet. (Det er mange familier som må flytte pga. arbeid, så der får du nok ingen sympati ) Jeg synes tvangsflytting ikke er videre forenlig med et moderne demokratisk samfunn... Som får meg til å tenke på etableringen av staten Israel i 1948, av FN, men det er en helt annen diskusjon.
VesleBråka Skrevet 13. juli 2003 #16 Skrevet 13. juli 2003 Jeg har forståelse for at en bonde har som ansvar å beskytte buskapen sin. Det som irriterer meg mest med dette, er at sauebønder i Lierne stort sett HATER bjørn, og gjerne skulle sett den utryddet. Derfor mistenker jeg dem for å være litt "triggerhappy", hvis de kan klare å dra selvforsvars-paragrafen noenlunde i nærheten, så skyter de. Og i dette tilfellet - jippi, med en kule kan man med litt flaks klare å kvitte seg med 4 på en gang. Ekstra fristende å kvitte seg med bjørnemamma da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå