ellemeller Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er så lei, og jeg er så lei meg. Kjæresten min klarer ikke/vil ikke slutte å røyke. Jeg synes det lukter vondt, jeg synes han bruker penger han/vi ikke har og det viktigste argumentet er at han har en sykdom der han absolutt IKKE bør røyke. Legene har bedt ham om å slutte. Jeg bli så innmari skuffet hver gang han prøver og ikke klarer det... Min datter ser på ham som en sviker, fordi han har lovet henne å slutte, men hun kjenner jo at han ikke har gjort det ennå. Det er vondt å se at hun føler at han lyver til henne. Jeg har sagt at jeg har gitt opp, jeg orker ikke mase mer. Jeg har sagt at jeg skal prøve å respektere valget han tar, men da må han respektere at han ikke får kysse meg. Det er visst greit å prioritere røyken foran kysset:) Jeg bekymrer meg for at han skal bli dårlig pga manglende viljestyrke. Det irriterer meg at han klager over dårlig råd (vi bor sammen) når han røyker 20 om dagen. Det skuffer meg at han ikke holder det han lover. *sukk* Noen som har et tips? Kanskje skal jeg begynne å røyke?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er så lei, og jeg er så lei meg. Kjæresten min klarer ikke/vil ikke slutte å røyke. Jeg synes det lukter vondt, jeg synes han bruker penger han/vi ikke har og det viktigste argumentet er at han har en sykdom der han absolutt IKKE bør røyke. Legene har bedt ham om å slutte. Jeg bli så innmari skuffet hver gang han prøver og ikke klarer det... Min datter ser på ham som en sviker, fordi han har lovet henne å slutte, men hun kjenner jo at han ikke har gjort det ennå. Det er vondt å se at hun føler at han lyver til henne. Jeg har sagt at jeg har gitt opp, jeg orker ikke mase mer. Jeg har sagt at jeg skal prøve å respektere valget han tar, men da må han respektere at han ikke får kysse meg. Det er visst greit å prioritere røyken foran kysset:) Jeg bekymrer meg for at han skal bli dårlig pga manglende viljestyrke. Det irriterer meg at han klager over dårlig råd (vi bor sammen) når han røyker 20 om dagen. Det skuffer meg at han ikke holder det han lover. *sukk* Noen som har et tips? Kanskje skal jeg begynne å røyke? Slutt å mase på han. Det er det verste man kan gjøre mot en som røyker.
ellemeller Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2009 Jeg har egentlig skjønt det. Har ikke kommentert røykinga på 2 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Slutt å mase på han. Det er det verste man kan gjøre mot en som røyker. Enig! Han er avhengig, og det vanskelig å slutte. Hjelper iallefall ikke hvis du stresser han med mas. Røykte han når du ble sammen med han? Isåfall viste du om uvanen hans, og bør akseptere at dette er hans valg, så lenge han røyker ute og ikke i nærheten av datteren deres. Angående økonomi.. Bruker du penger på andre ting som han ikke bruker penger på? mer på shopping kanskje? Hvis ikke, så be han bruke av sine egne penger som er igjen, etter felles utgifter er betalt.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Du vil ikke kysse din egen kjæreste fordi han røyker? Da regner jeg med han begynte å røyke ETTER dere ble sammen..
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 La nå kjæresten røyke. Herregud, om en ikke har større problemer i livet enn dette har en ikke noe å klage over.
Aftensol Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Som jeg ser det: det er et fett om han røykte når de ble sammen eller ikke... Hvis han har fått en sykdoms diagnose i etterkant som gjør det farlig for han å røyke (vel å merke, farligere enn det er fra før ) så skjønner jeg veldig godt at du reagerer! Nå vet jeg ikke hvilken sykdom det er eller hvorfor han ikke må røyke når han har den, men han kan jo i verste fall korte ned livet sitt betydelig eller bli sengeliggende hvis han fortsetter... Så jeg synes han burde slutte for datteren sin skyld rett og slett! Men hvis han ikke vil så er det lite å gjøre med det egentlig.. Jeg ville muligens ha prøvd å kjøpe røykeslutt boken som var veldig populær en stund.. Vet at denne har hjulpet veldig mange til å slutte! Men da må han ville det selv også... Hvis ikke sa hjelper det ikke noe i det hele tatt..
simba80 Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Jeg føler med deg! Mannen min vil heller ikke slutte, han gidder ikke tenke på å prøve engang. Vi røyka begge to da vi møttes, og han hadde ett mål om å slutte da han fylte 30. Nå er han 33 og har fremdeles ikke prøvd, jeg har slutta å røyke selv. Det har ødelagt mye for oss på det intime plan, jeg synes det er ekkelt å kysse han og være nær han, hele han stinker tobakk. Det første han gjør om morgenen er å fyre en sigg og det er det siste han gjør før vi legger oss...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Jeg forstår deg så utrolig godt. Jeg røyket (sluttet for to år siden), og syns at det lukter utrolig vondt. Blir kvalm av lukten og er flau over at jeg røyket. Da jeg røyket maste samboern min ofte om at jeg skulle slutte, og må si at det er TULL at det er det verste man kan gjøre. Hvorfor er det liksom så ille å mase på sin kjære om å slutte? Det var det som til slutt gav meg et spark bak..
ellemeller Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2009 (endret) JA, han røykte da vi ble sammen. Og jeg har aldri lagt meg oppi hans valg angående det. Men... for et år siden fikk han en diagnose, det er livsfarlig for han å røyke. Dette er hovedgrunnen til at jeg synes det er synd at han ikke bruker mer energi på å slutte. Dette er også grunnen til at jeg ikke orker å kysse ham. Jeg forbindre røyklukten med at han utsetter seg selv for fare. Hverken jeg eller ungene har lyst til å miste ham. Vi har det bra sammen, jeg vil ikke miste ham og jeg vet at det finnes mange problem som er større enn dette i et forhold, men nå er det en gang slik at jeg ville ha konsktruktive innspill på hvordan jeg kan motivere ham til å slutte... Endret 27. mars 2009 av ellemeller
ellemeller Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2009 Jeg takker for de tre siste svarene. Det er et litt vanskelig tema, vi er tross alt voksne og jeg vil jo at han skal ta sine valg uten at jeg blander meg. Men det må være lov til å si fra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå