Gå til innhold

Invitere seg selv på overnatting

Anbefalte innlegg

Gjest jummi
Skrevet

Min datter på snart 9 har en del venninner som maser stadig om å få komme på overnatting hos oss. Når min datter er på besøk hos dem, blir hun omtrent presset til å ringe hjem for å høre om de kan få overnatte hos oss. Jeg hører dem i bakgrunnen og dattera mi spør meg om alt de ber henne om.

Foreldrene har omtrent helt frie grenser når det gjelder overnatting, men jeg er ganske streng på dette området. Selvfølgelig har hun overnatting noen ganger, men jeg ser hvor sliten hun blir av dette og begrenser det deretter.

Men selvfølgelig ender dette opp med at jeg blir den strenge mora til disse jentene. Datteren min tar dette veldig fint egentlig, men jeg får litt dårlig samvittighet.... bør jeg ha det?

Jeg synes egentlig det er litt uhøflig å invitere seg selv på overnatting, hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er uhøflig å spørr om å få overnatte hjemme hos noen, men jeg synes det er uhøffelig å mase. Det virker som denne jenta gjør det.

Gjest Charming
Skrevet

Jeg synes det er litt frekt å invitere seg selv. Det er jo den som bor en plass som skal invitere. Og hvis han/hun ikke har invitert, er det sikkert en fin grunn til det tenker jeg. :O

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det er litt frekt å invitere seg selv. Det er jo den som bor en plass som skal invitere. Og hvis han/hun ikke har invitert, er det sikkert en fin grunn til det tenker jeg. :O

Det er snakk om unger på ÅTTE år!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Barn på denne alderen har ikke helt lært alle sosiale koder enda, og skjønner ikke at dette er frekt eller masete. De vet bare at de har veldig lyst til å overnatte sammen og ha det kjekt, og handler deretter for å oppnå det de vil.

Ta en prat med dem. Si at overnatting er ok en gang i blant, men at da skal de bli invitert. Ut over det, skal de ikke mase om overnatting. Barn forstår utrolig mye når de får en skikkelig forklaring.

Det er jo vi som voksne som har ansvar for å lære dem sosiale koder. De kan det ikke bare helt av seg selv.

Skrevet
Barn på denne alderen har ikke helt lært alle sosiale koder enda, og skjønner ikke at dette er frekt eller masete. De vet bare at de har veldig lyst til å overnatte sammen og ha det kjekt, og handler deretter for å oppnå det de vil.

Ta en prat med dem. Si at overnatting er ok en gang i blant, men at da skal de bli invitert. Ut over det, skal de ikke mase om overnatting. Barn forstår utrolig mye når de får en skikkelig forklaring.

Det er jo vi som voksne som har ansvar for å lære dem sosiale koder. De kan det ikke bare helt av seg selv.

Enig med Purple Haze: forklar hvorfor, da er det som regel greit.

Her i huset har vi begrenset overnatting til helgene, siden ungene begynner tidlig på skolen hver dag, og nattesøvnen blir noe begrenset når det er overnattingsgjester på besøk.

Vi har sagt klart i fra om dette til både våre og andres barn, samt deres foreldre, og møter stor forståelse for dette.

Gjest Charming
Skrevet

Jeg synes at selv om man kun er 8 år, er det en uvane å drive og spørre og be om ting. Jeg ble hvertfall oppdratt på den måten.

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Jeg synes at selv om man kun er 8 år, er det en uvane å drive og spørre og be om ting. Jeg ble hvertfall oppdratt på den måten.

Selv om Charming lærte dette tidlig, er det ikke uvanlig at 8 åringer spør om å ligge over til hverandre. Jeg synes ikke at du skal anse dem som uhøflige, de fleste har ikke kommet så langt at de forstår at dette kan være slitsomt for noen.

Gjest Charming
Skrevet
Selv om Charming lærte dette tidlig, er det ikke uvanlig at 8 åringer spør om å ligge over til hverandre. Jeg synes ikke at du skal anse dem som uhøflige, de fleste har ikke kommet så langt at de forstår at dette kan være slitsomt for noen.

Det er så klart riktig. Folk er jo forskjellige - og det er jo veldig ulikt hvor tidlig/sent man lærer disse tingene. Noen har jo ikke en gang lært det i voksen alder så. :)

Skrevet

Jeg syns ikke det er det minste merkelig at så små barn ikke har skjønt dette med at det til tider kan være litt uhøflig å invitere seg selv på overnatting stadig vekk.

Skrevet

Jeg syns du burde snakke til de og si at klart de kan overnatte ei gang innimellom, men når det er skole dagen etter går det ikke. Og heller vær litt streng på det, så de vet det ikke nytter å mase.

De har jo mye fri i påska og vinter-og høst ferie, sommerferie osv.

Jeg tror nok du velger det som er riktig for dattera di. Om du er litt streng med akkurat å overnatte, er jeg sikker på at du gjør det, som du skriver, fordi du ser ho blir sliten innimellom.

Ikke ha dårlig samvittighet hvertfall! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok det ikke er så mange som er med deg på den tankegangen.

Greit nok at man ikke skal tigge og be ved godtedisken, men når man full av forventning ønsker å overnatte hos ei venninne er det noe helt annet.

Og husker jeg ikke helt feil, så var det vanlig med mye overnatting blant de venninene, men at det er ts som ønsker å være litt restriktiv (av en eller annen grunn).

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns ikke det er det minste merkelig at så små barn ikke har skjønt dette med at det til tider kan være litt uhøflig å invitere seg selv på overnatting stadig vekk.

Helt enig, det er helt normalt. Og takk for det. Små barn som har fått så streng oppdragelse at de knapt tør å spørre om noe som helst, er bare trist.

Gjest Gjest
Skrevet

Drit i om du er den strenge mora. Dattera di setter sikkert pris på det, og ringer deg fordi hun vet at du kommer til å si nei.

Det var verre med ei jeg kjenner, som hadde kjæreste som 15-åring og ikke ville ligge med han ennå, og ville bruke "får ikke lov å overnatte" som unnskyldning - da mora hennes sa foran han at hun bare måtte spørre om han kunne overnatte... Hun ville helst at mora hadde sagt nei. :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...