Gå til innhold

Erfaringer med å begynne å spille et instrument i "voksen alder"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.. Jeg har lyst å lære meg et instrument. Jeg kan noe keyboard fra før. Jeg spilte det i 4 år, var vel til jeg var ca. 13-14 år, husker ikke helt. Mye har gått i glemmeboka, å jeg har et stort ønske om å lære meg å spille piano! Har dere erfaringer med sånt? Altså, er det greit å lære seg et nytt instrument i voksen alder, eller er det tyngre enn når man var barn? Har såå lyst å lære, for det er jo så vakkert! :) Har lyst å lære fiolin også, men det har jeg hørt er både dyrt og krevende, så det legger jeg på hylla foreløbig..

Håper dere har noen erfaringer å dele med meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har spilt som barn, så har du et godt utgangspunkt, vil jeg si. Øvelse gjør mester. Jeg har spilt flere instrumenter opp igjennom tida, men aldri slik at jeg har blitt skikkelig flink i noen av dem. Ikke at jeg hadde talent, da. :fnise:

Piano vil jeg si er et veldig greit instrument å spille, for det er så veldig mange forskjellige vanskelighetsgrader. Du kan spille enkel besifring til melodier, korte klassiske stykker, variere rytme og stil, osv., selv om du ikke nødvendigvis kan så mye. Prøv!

Skrevet

Jaa, jeg har veldig lyst til å prøve meg! Kjekt med en hobby også da :) Lurer på hvor dyrt det er med timer, har hørt det kan være ganske dyrt, så har jeg jo strengt tatt ikke noe piano heller da, hehe.. :fnise:

Skrevet

Et keyboard kan fungere som piano, i alle fall i begynnelsen. Det du trenger å lære deg kan du lære på et keyboard eller et flygel for den saks skyld.

Timer vet jeg lite om, da jeg fikk opplæring gjennom skole. Du må huske på at du ikke nødvendigvis trenger de dyreste lærerne, da. ;)

Skrevet

Nei, selvfølgelig trenger jeg ikke det, det var ikke det jeg mente. Jeg har bare hørt at det er dyrt :)

Ja, det går selvfølgelig an med et keyboard i begynnelsen, men jeg liker bedre feelingen med et piano ;) Det har jo også med tangentene og gjøre, siden de er masse tyngre å trykke ned :) Åh, kjenner jeg ble skikkelig gira nå :jepp:

Skrevet

Hei! Jeg ble ufrivillig hjemmeværende for et par år siden, og da unte jeg meg jeg har ønsket meg i en evighet, et piano! Gleden var kjempestor!

Akkurat som deg lærte jeg å spille piano som liten, men det er maange år siden. Jeg var kjempespent på om jeg husket noe. Og jeg har ikke tatt i et piano på alle disse årene. De mest alminnelige notene husket jeg, men jeg måtte lære en del om igjen, bassnotene satt dårlig og hurtighet og rutine var også ikke særlig imponerende.

Jeg spurte de i musikk-forretningen om de kjente til noen pianolærere og fikk en liste av dem. Så nå går jeg en gang i uka og lærer, hver time varer 30 minutter og koster 150 kroner, ikke galt synes jeg. Og jeg har lært kjempemye! Men jeg merker at det var lettere å få til mer da jeg var yngre, men slik er det jo bare. Jeg tenker alltid på så mye på en gang nå..

Ønsker det lykke til!

Gjest Kanalje
Skrevet (endret)

Synes egentlig det var mye lettere, kan hende det hjalp at jeg kunne spille andre instrumenter fra før av.

Også slipper man jo det derre leksemaset fra overivrige foreldre :P

Men uansett - hvorfor ikke? Det er jo kjempegøy! :) Går nok fint an å lære seg piano på egen hånd også om det er dyrt med lærer. Har du tilgang til noe å spille på er det jo bare å sette igang!

Endret av Kanalje
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg meldte meg på gitarkurs,og har så vidt vært borti gitarspilling da jeg var ganske liten, er 25 nå. Jeg er alltid glad når jeg kommer fra øvelse. Selv om det tar sin tid å lære....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...