Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal kjøpe min første leilighet, er nødt for å flytte ganske snart, har 2 små barn.

Lurer på om jeg skal satse på å kjøpe en bitteliten leilighet nå, eller sitte på gjerdet og vente litt og heller leie en litt større, fin leilighet til 10 000/mnd?

Synes det er dumt å gå glipp av periode med lav rente på boliglån, derfor ville jeg gjerne kjøpt nå, men med to små barn trenger jeg 2 soverom (ihvertfall på sikt når de blir litt eldre), og da er prisene fortsatt litt over det jeg egentlig har råd til.

På den annen side så får jeg jo snart formueskatt, har spart over 400 000 kroner, har vel sikkert spart 500 000 før året er omme..., men har 200 000 i studielån.. Tjener en halv mill i året og har ikke annen gjeld.

Er det lurt å leie, eller ville dere kjøpt nå som renta er lav og boligprisene er relativt lave...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg hadde kjøpt. Hvis du kan betale NOK 10.000 i mnd i husleie, vil du fint kunne betjene et relativt stort lån. Når du i tillegg har såpass i egenkapital så hadde valget vært enkelt for meg.

Et lån på 1.5 mill i DNB Nor over 25 år med rente på 4,30 % = 8200 i månedlige utgifter. Da har du 1800 til strøm og husleie. 1800 er antagelig i minste laget, men du vil få noe lavere skatt på grunn av at du kan trekke fra rentene. Med to små barn er du antagelig avhengig av stabilitet og forutsigbarhet. Jeg ville vurdert sterkt å binde hele eller deler av lånet for en periode på 10 år.

https://www.dnbnor.no/portal/biztools/laane...equestid=511920

Et eksempel på en leilighet som kanskje kunne passe for deg og dine barn etter 30 sekunder på Finn.no dersom du skal bo i Oslo

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...1abcMFMpH288153 (sentralfyring inkludert)

Lambert er et hyggelig sted med masse barn. Sentralfyring. 3 nokså like store soverom. Synes ikke dette er noen bittliten leilighet akkurat.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ha leid hvertfall fram til sommeren.

Ikke marked for å kjøpe nå denne våren! Prisene skal falle mer, og det er mer gunstig å leie nå for tiden, spesielt i Oslo!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde kjøpt. Hvis du kan betale NOK 10.000 i mnd i husleie, vil du fint kunne betjene et relativt stort lån. Når du i tillegg har såpass i egenkapital så hadde valget vært enkelt for meg.

Et lån på 1.5 mill i DNB Nor over 25 år med rente på 4,30 % = 8200 i månedlige utgifter. Da har du 1800 til strøm og husleie. 1800 er antagelig i minste laget, men du vil få noe lavere skatt på grunn av at du kan trekke fra rentene. Med to små barn er du antagelig avhengig av stabilitet og forutsigbarhet. Jeg ville vurdert sterkt å binde hele eller deler av lånet for en periode på 10 år.

https://www.dnbnor.no/portal/biztools/laane...equestid=511920

Et eksempel på en leilighet som kanskje kunne passe for deg og dine barn etter 30 sekunder på Finn.no dersom du skal bo i Oslo

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...1abcMFMpH288153 (sentralfyring inkludert)

Lambert er et hyggelig sted med masse barn. Sentralfyring. 3 nokså like store soverom. Synes ikke dette er noen bittliten leilighet akkurat.

TS

Fin leilighet, men jeg bor i Trondheim:)

Jeg skal nok klare å betjene et relativt høyt lån, men vil gjerne ha mulighet til å ha det litt romslig i hverdagen, så det blir en avveining mellom bolig og komfort ellers. De fleste leiligheter med 3 soverom blir for dyre, i det området jeg ønsker å bo i. Prioriterer nærhet til barnehage, skole og jobb, men da blir jo prisnivået litt høyere.

Jeg ønsker jo å kjøpe, men har bare 2,5 måneder på meg før jeg må flytte fra her hvor jeg bor nå, og det er jo ikke sikkert drømmeleiligheten dukker opp i løpet av den tiden. Sjekker FINN daglig :)

TS

Gjest Gjest
Skrevet
Er det lurt å leie, eller ville dere kjøpt nå som renta er lav og boligprisene er relativt lave...?

Renta er lav fordi Norges Bank forventer at vi går inn i bred lavkonjunktur. Det vil si høyere arbeidsløshet, lavere oljepris og lavere boligpriser. I oppgangstider lønner det seg å eie egen bolig, men ikke i nedgangstider. Det hjelper ikke at renta er 3% hvis verdien av boligen synker 15% i året.

Gjest Gjest
Skrevet
Renta er lav fordi Norges Bank forventer at vi går inn i bred lavkonjunktur. Det vil si høyere arbeidsløshet, lavere oljepris og lavere boligpriser. I oppgangstider lønner det seg å eie egen bolig, men ikke i nedgangstider. Det hjelper ikke at renta er 3% hvis verdien av boligen synker 15% i året.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Hvis ts har tenkt å sitte med boligen i lengre tid, vil det trolig lønne seg å kjøpe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...