Supramundane Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Jeg tuller ikke - så ikke le! Hvordan tilbereder man egentlig brokkoli? Når jeg spiser det på f.eks Egon eller andre restauranter kan jeg bare ikke få nok, men når jeg lager det hjemme så syns jeg altså det er så vondt og grusomt at jeg vemmes. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Skal man ha noe i vannet?
Rioja Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Kok brokkoli i vann med litt salt. Når de har kokt ferdig skal du kjøle dem ned under kaldt vann for å stoppe kokeprossessen. -Ellers mister de fargen. Smelt litt smør i kasserollen og ha brokkolien tilbake og vend... Nam!
Rioja Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Kommer an på om den er hel, i store eller små bukketter... Koker mellomstore bukketter i 4-5 min. Den skal være fast, men ikke hard.
Pingting Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Hvor lenge skal den kokes? Med fare for aa hoeres frekk ut: til den er ferdig! Det kommer an paa hvor godt kokt du vil ha den, og hvor store bitene er. Noen liker den lettkokt og sproe, andre vil ha den myk. Jeg pleier aa sjekke med en gaffel, stikker du den inn i stilken kjenner du hvor hard den er. Et eller annet sted mellom 5 og 10 minutter burde holde, tror jeg Jeg pleier aa koke broccoli i litt vann med salt i, eller aa dampe den (litt vann i bunnen av kjelen og broccoli i en rist).
Zzyzx Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 Jeg liker dem ganske lettkokte. Jeg legger passelig store buketter i gryta sammen med vann og salt. Koker det opp og lar koke i ca ett minutt. Så tar jeg den av fra varmen og lar den stå i noen minutter til og da er den perfekt.
Gjest Bond Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Og bare det er sagt (muligens en selvfølge) - forskjellen mellom frossen og fersk brokkoli er enorm!
Ms.Blaise Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Vi damper brokkolien vi. Aldri mer enn 4-5min. Da blir den god=)
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Men legger man brokkolien i vannet med en gang, eller først etter at vannet har kokt opp?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Kok brokkoli i vann med litt salt. Når de har kokt ferdig skal du kjøle dem ned under kaldt vann for å stoppe kokeprossessen. -Ellers mister de fargen. Smelt litt smør i kasserollen og ha brokkolien tilbake og vend... Nam! Hva slags funky brokkoli er det du bruker som mister fargen hvis du ikke kjøler dem ned etter de er ferdig kokt? Jeg har spist brokkoli hver eneste uke i 15 år og den har alltid vært like grønn selv om jeg aldri har kjølt den ned etterpå.
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. mars 2009 #11 Skrevet 28. mars 2009 Brokkoli er en av de groennsakene som ikke skal koke for lenge for da faar den en ekkel smak. Sulfur er det vel som foraarsaker det. Jeg koker opp vannet og har i brokkolien og skrur ned temperaturen. Lar det koke i noen minutter til det er litt moert, men fremdeles litt crunch. Tar aldri tiden, bare sjekker med en kniv.
miss daisy Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Brokkoli er godt på panna også, del bukettene i 2 og stek dem med litt olivenolje.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Pleier bare å koke eller dampe den til den er sånn intens grønn, noen få minutter Da pleier den å bli god - men det er litt forskjell på kvaliteten på broccoli også, sikkert avhengig av sesong, hvor fersk den er (ikke kjøp broccoli som er gulnet i toppen), hvor den er fra o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå