Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #1 Del Skrevet 27. mars 2009 Hva er egentlig det, eller hvordan gjør man det, sånn ca? Jeg har såvidt begynt å meditere på egen hånd/med veiledning fra cd-er jeg har funnet via nettet, og er nysgjerrig på ulike teknikker. Foreløpig har jeg bare meditert med et mantra, eller hørt på noen ganske konkrete guidete meditasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #2 Del Skrevet 28. mars 2009 Transcendental meditasjon er helt konvensjonell indisk mantra meditatsjon. De påstaår at det er noe spesielt med TM og at mantraene er spesielle og spesielt utvalgt til den enkelte. Ingen av delene er sant. De bruker de mest standard indiske mantraene og gir deg et mantra som er ansett å passe for alderen din etter gammel indisk tenking. TM er en fin teknikk forsåvidt. Som sagt ordinær mantra meditasjon og det er bra. Andre teknikker er å fokusere på pusten eller på visualiseringer eller mentale bilder. Poenget med mantra er dels at den er et objekt å samle opmerksomheten på dels at fordi det er en lyd så er det lettere å stoppe tankeprosessen ved å hele tiden gjenta en annen lyd og dels kommer effekten av at hver lyd jo har litt ulik vibrasjon og derfor påvriker kroppen annerledes enn andre lyder med andre vibrasjoner. Hvis du sier do re mi fa so la ti så kjenner du jo at de vibrerer forskjellige steder. HVert mantra vil derfor ha effekter visse steder som andre ikke har. En lyd som yam vibrerer mitt i brystet akkurat der det ligger et nervepleksus og en kjertel som er sterkt koblet til følelseslivet og følelser knyttet til kjærlighet etc. Inderne ville sagt at den stimulerer hjerte chakraet. Så i tillegg til de effektene som kommer ved å fokusere på et hvilket som helst objekt får du disse spesifikke effektene i hjerteområdet. Acem underviser også i mantra meditasjon på akkurat samme måte som TM. De tar derimot ikke voldsomt betalt. TM tar vanvittig betalt fordi folk ikke vet at det er unødvendig å betale og for å innbille dem at det er noe spesielt med TM. Det er også mye negativt med selve organisasjonen TM og måten man etter hvert undervises i meditasjon. Hold deg unna. Shinzen young er en suveren meditasjonslærer: http://www.shinzen.org/ Hvis du på ett eller annet tidspunkt skulle ønske å få en hardcore meditasjonspraksis og nå Nirvana så er den suverent mest effektive måten å bruke Vipassana meditasjon etter Daniel Ingrams metode. Ingram har en gartis bok liggende på nettsiden som er noe av det beste som er skrevet om meditasjon. Han har en suveren gjennomgang av hva nirvana faktisk er og hva som er håpløse myter: http://interactivebuddha.com/ Hvis du vil fortsette med mantra meditasjon i stedet for pust eller et annet objekt annbefaller jeg aypsite.org. Mantraet de bruker (I AM) er suverent effektivt og trykt. Langt mer effektivt en TMs mantra (mange forhenværende TM folk er aktive på siden der). AYP har også pusteteknikker som er ekstremt gode og effektive og tilbyr et forum for diskusjon som er svært godt. Jeg vil i liten grad annbefalle meditasjon direkte på chakraene. Det blir som regel mye flotte opplevelser, men mye rot for de som praktiserer det. Å gjøre det korrekt er vanskelig og forutsetter en god lærer. Microcosmic orbit og inner smile er også fine meditasjoner å bruke som supplement til annen meditasjon. HVis du skal åpne orbit så jobb med front kanalen først og les rådene på alchemicaltaoism.com. Eventuelt kan du bruke michale winns qigong for å åpne orbit selv om det bruker mack channel først. Six healing sounds lsik de undervises av Michael Winn er et veldig godt supplement til meditasjon. Utrolig rensende og harmoniserende på psyken i tillegg til at det tar seg godt av helsen til de fem store organene. Hvis du begynner å bruke meditasjon som noe annet enn enkel avspenning så bør du lese Jack Kornfield a path with heart og after the exctasy the laundry. Det er de beste all round guidene for folk som begir seg inn på disse tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #3 Del Skrevet 29. mars 2009 Tusen takk for utfyllende og lærerikt svar Jeg har hørt litt om de som tar seg så godt betalt for å dele ut mantraer, ja... Og begynt å lære overflatisk om ulike teknikker. Nå er jeg helt nybegynner, så ting kan vel endre seg, men foreløpig merker jeg at jeg lettere fokuserer med/på pust enn mantra. Bilder og visualiseringer har jeg omtrent ingen erfaring med. Tror jeg kommer til å prøve meg fram litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #4 Del Skrevet 29. mars 2009 Kan jo utdype at jeg gjerne vil bruke meditasjon til mer enn avspenning, men vet ikke helt hvilken vei jeg vil gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #5 Del Skrevet 29. mars 2009 Kan jo utdype at jeg gjerne vil bruke meditasjon til mer enn avspenning, men vet ikke helt hvilken vei jeg vil gå. Det var jeg som svarte over. Alle de mystiske tradisjonene søker å oppnå den samme tilstanden. Enten du leser Buddha, yogisk filosofi eller kristne mystikkere som Mester Eckhardt eller St. John of the cross så beskriver de den samme tilstanden som resultatet av sitt arbeid. Ordbruken er litt forksjellig og preget av kulturelle forksjeller og at det er en tilstand som er usannsynlig vanskelig å beskrive presist, men det er alikevel klart nok at det er den samme tilstanden de beskriver. Slik sett er det hipp som happ hvilken vei man går. Det som derfor må bli avgjørende er andre ting slik som hvilke metoder man tror man passer til, hvilke metoder som er effektive (for en selv), hva det er mulig å få trening i på en god måte, hvilke andre effekter metodene har underveis (her er det store forskjeller) og ikke minst hva som er av andre forestillinger og trossetninger og dogmer innenfor den retningen man velger. Hvis man begynner gnaske seriøst med sjamanisme vil det lett følge en haug med forestillinger om ånder og naturkrefter og en forklaringsmodell om mennesket med på lasset, tilsvarende med hinduisme og tibetansk budhisme etc. Innenfor Zen og innenfor Vipassana slik det undervises i vesten i dag følger det med ekstremt lite eller ingen forestillinger om hvordan verden henger sammen, man bare følger metoden så oppdager man det selv. Det er nettopp mye av grunnen til at disse to typene meditasjon er blitt så utbredt i vesten og at mange som er sterkt troende kristne eller jøder også praktiserer vipassana eller zen på høyt nivå uten å se noen konflikt i det. For meg er dette avgjørende for at jeg praktiserer vipassan selv. Tibetansk budhisme innebærer derimot at du for en ufattelig kompleks religion med en million dogmer med på kjøpet. Spørsmålet blir jo da hva man selv vil. For noen er det nettopp den filosofien med tilhørende moralregler og systemer av ymse slag og tro på ymse "guder" som er appelelen like mye eller mere enn meditasjonsmetoden og hvor den leder deg. For andre som meg er det meditasjonen i seg selv som er kjernen og mye av forestillingene som ofte følger med blir for meg umulig å forholde meg til fordi de ikke kan bevises og ofte er unødvendige og unødig kompliserende slik jeg ser det. Yogatradisjonen har den fordelen at den i sin kjerne ikke forholder seg til noen konkrete forestillinger om guder etc. men bare et generelt begrep for det gudommelige og ellers bare er en psykologisk lære som er åpen for debatt. Selvfølgelig er det imildertid ørten hundu, budhist og jain tradisjoner som har sin egen yoga med tilhørende forestillinger, men kjernen av yoga står fritt og utenfor en hver religion. Det ser man klart nok av gamle tekster som ikke nevner en eneste gud ved navn. Når det gjelder effektivitet er det helt klart at for de fleste så er mantra en raskere metode for å komme i dyp konsentrasjon og for å kultivere energi, men mye avhenger her av hvilket mantra. På den annen side er det mange som mener (inkludert meg selv) at fokuse på pusten og kroppslige fornemmelser ofte leder til en sunnere psykologisk utvikling hos de som mediterer. Slik meditasjon er mere livsnær og lettere å koble over til arbeid med seg selv i hverdagen. Mange kombinerer de to metodene noe jeg selv nok kommer til å gjøre periodevis. Å nå nirvana er faktisk ikke så vanskelig. Det er heller ikke noe i nærheten av det folk i vesten vanligivis tror. Vil man komme hot er den raskeste tilgjengelige metoden Vipassana hvis man gjør det riktig. De fleste gjør det ikke riktig og har derfor treg utvikling. Daniel Ingrams insruksjoner sørger for at man gjør det riktig og få raske resultater. Selv om mantra tar deg dypere en fokus på pusten så er vipassana alikevel en raskere metode fordi det å gå så veldig dypt i konsentrasjon ikke er nødvendig for å nå nirvana men bortkastet tid. Man må bare nå det som kalles access concnetration, eller muligens gå et par trinn dypere og så er det raskere og begynne på det som kalles insiktsmeditasjon som er det som faktisk bringer deg ti lnirvana. Det finnes sikkert raskere metoder enn vipassana, men disse er enten for vanskelig å finne gode lærere i eller de kan potensielt være raske, men undervises for dårlig slik at resultatet blir noe annet. Alle tantra variantene kan potensielt være raskere også tibetansk budhiostisk tantra, men her holder de deg tilbake såpass mye av sikkertsgrunner at resultatene kommer raskere med vipassana aliekvel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #6 Del Skrevet 29. mars 2009 Takk igjen for et veldig givende svar Kanskje jeg skal prøve å bytte mantra? Jeg så et klipp på Youtube hvor en yogi mente det var omtrent likegyldig hvilken måte man brukte, mantra (som "kjeder tankene", vet ikke om det var negativt ment eller om det var en måte å beskrive den ønskede oppnådde tilstanden, "å gå bakenfor/forbi tankene"), pust, konsentrasjon om et punkt, visualisering, bilder, mandala osv..? Jeg føler på en måte at jeg oppnår "riktigere" konsentrasjon når jeg fokuserer på pusten eller som du sier kroppslige ting, men det kan jo være en forbigående fase også, og basert på hvordan hjernen min fungerer for tiden. Jeg begynte å meditere pga sterk psykisk og fysisk uro i en livskrise, og er ikke helt over denne fasen ennå, så klarer blant annet ikke å visualisere noe særlig, enda jeg hele livet har jobbet med visuelle ting. På en måte anstrenger jeg meg for mye når jeg bruker mantraet, og selv om det er normalt å ikke ha det der hele tiden osv, går jeg automatisk over til å fokusere på pust o.l. Jeg tror det er riktigst for meg å begynne i en av de populære retningene som du beskriver, zen eller vipassana, for dogmer er ikke noe for meg. Har ikke noe behov for religiøse leveregler, det er nok typisk vestlige nevroser som selvutvikling, tankerydding og å finne mer ro som driver meg Merker uansett at jeg får motivasjon til å endre på noen levemåter ved at det gjør det lettere å meditere, fordi jeg får så mye igjen for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #7 Del Skrevet 29. mars 2009 Har du forresten noen formeninger om hvor mye tid jeg bør bruke på selve meditasjonen som fersking? Jeg har hørt noen steder at en ikke bør overdrive i begynnelsen, men vet ikke helt hvor grensene går og hvorfor. Foreløpig begrenses det uansett av konsentrasjonsevnen, jeg tror ikke jeg har sittet mer enn 15 minutter av gangen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg igjen Skrevet 30. mars 2009 #8 Del Skrevet 30. mars 2009 Med mantra er grensen som regel 20 minutter også for ganske erfarne folk. Det er noe med mantra som gjerne fører til at man blir overbelastet hvis man går over 20 min av gangen men man kan gjøre det 2 ganger om dagen. Med pusten kan du godt meditere i timesvis selv som begynner utan å støte på tilsvarende problemer men jeg tror nok alikevel det er fornuftig å starte moderat. Gjør 15-20 min en eller to ganger om dagen og trapp opp derfra. Flere kortere men fokuserte økter annbefalles ofte for begynnere. Du kan også kombinere de faste meditasjonsøktene med at du tar kontakt med pusten og bare kjenner den flyte fritt når du sitter på bussen eller i et ledig øyeblikk på jobben. Det er riktig at alle objekter og alle lyder i hovedsak oppnår det samme. Det er prosessen med rett konsentrasjon, ikke objektet, som teller. Alikevel er det distinkt forksjell på mantraer seg i mellom og på mantra og annet. Siden det er psykiske ting som motiverer deg vil jeg sterkt annbefalle pusten. Særlig siden du også føler deg trukket mot pusten. Jeg vil også annbefalle deg denne boken og denne formen for terapi. Den baserer seg på meditasjonens psykologi og psykologien fra alle de mystiske tradisjonene men i en meget klart forklart vestlig form. Denne terapien har vist særegent lovende resultater i foreløpige undersøkelser. http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...4372&sr=8-1 http://en.wikipedia.org/wiki/Acceptance_an...mitment_Therapy Du kan bruke boken som en selvhjelpsbok uten en terapeut som veileder. Selv for folk uten spesielle problemer er den genial for å bringe effektene av meditasjon inn i hverdagen. http://www.shinzen.org/ Jeg vil definitivt annbefalle at du leser en del av artikelene som Shinzen young har på siden sin. De forklarer så utrolig klart hva dette handler om og i et språk fritt for dogmer. Siden det er psykiske ting og selvutvikling som motiverer vil jeg også annbefalle healing sounds og inner smile. Inner smile er genialt å avslutte meditasjonen med. Du sender "smileenergi" til alle kroppens deler på en veldig sterk måte. Veldig gunstig for psyken og for helbredelse av kroppen. Healing sounds er lyder som vibrerer i og renser de fem store oraganene og følelsene knyttet til disse. Veldig gunstig for å rense ut gamle lagrede negative følelser. Jeg gjør den hver kveld. Du kan jo også vurdere å begynne med yoga eller qigong eller thai chi. Alle disse vil gjøre meditasjonen bedre og mere effektiv og i seg selv vil de være veldig gunstige for psyken. Mange som mediterer mye opplever også at de problemene de støter på i meditasjonen kunne vært ungått gjennom godt arbgeid med kroppen på forhånd. Spesielt det å få hele kroppens struktur i orden er viktig for mental helse. Er holdningen tilnærmet perfekt er psyken i stor grad også det. Når du føler at du har begynt å få til meditasjonen ganske så bra over lengre tid og at du er ordentlig avspent og rolig i meditasjonen kan du beynne å bruke meditasjonenens konsentrasjonskraft til affirmasjoner. Mediter i noen meinutter og begynn så å si til deg selv ting som jeg er glad, jeg er selvsikker og evnetuelt kombiner dette med å visualisere positive ting og eventuelt å forsiktig" mane" frem gode følelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #9 Del Skrevet 30. mars 2009 Takk igjen for fint svar Jeg skal kikke på artiklene og boka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #10 Del Skrevet 31. mars 2009 Kommer til å bestille boka, den så fin ut. Lurer på om jeg må kjøpe meg en laserprinter til alt av artikler og sånt Jeg lurer på en ting, har du erfaring med å meditere til sånne lyd-opplegg, som skal påvirke hjernebølger eller hva de nå skal? Jeg har prøvd en sample, og får definitivt effekt av det (slapper mer av, prikking rundt munnen, leamus i armen), men samtidig føler jeg at å gå ut i naturen, hvor det jo også er liknende lyder, og meditere gir mye av den samme effekten. Lurer også på om det er litt "oppskrytt" med slike meditasjonsserier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2009 #11 Del Skrevet 31. mars 2009 ... hvor har du forresten lært six healing sounds? Tror du jeg kan lære det bra nok ved å lese bøker o.l, eller burde jeg egentlig melde meg på kurs i qi gong e.l? Kunne godt tenkt meg kurs, men erfaringsmessig vet jeg at det ofte blir med tanken, derfor er jeg så glad for å ha funnet ut at jeg kan lære meg litt om meditasjon på egenhånd inntil videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #12 Del Skrevet 1. april 2009 Kommer til å bestille boka, den så fin ut. Lurer på om jeg må kjøpe meg en laserprinter til alt av artikler og sånt Jeg lurer på en ting, har du erfaring med å meditere til sånne lyd-opplegg, som skal påvirke hjernebølger eller hva de nå skal? Jeg har prøvd en sample, og får definitivt effekt av det (slapper mer av, prikking rundt munnen, leamus i armen), men samtidig føler jeg at å gå ut i naturen, hvor det jo også er liknende lyder, og meditere gir mye av den samme effekten. Lurer også på om det er litt "oppskrytt" med slike meditasjonsserier? Hvis du tenker på brainwave entrainment eller binural beats så har jeg såvdt testet det og merket at det skjedde ting, men har ikke prøvd det ordentlig. Jeg vet via erfaringen til folk jeg har tillitt til at det kan virke ekstremt effektivt. Jeg ville imidlertid heller brukt naturmetoden først og etter å ha mestret den, testet ut data ting. Så ville jeg heller aldri brukt datating som eneste metode, det er viktig å øve sin egen meditasjonsmuskel og ikke bare bli tatt med "gratis" inn i en tilstand. Men, hvis du etter en god stunds prøving ikke kommer i gang med eller får til emditasjonen selv så gå for data. Det fungerer veldig fint for mange og er ofte en slags gratisbillett inn i meditasjon. Projectmeditation og holosyync tror jeg er bra men jeg har ikke helt oversikten. Meditasjon i naturen høres glimrende ut. Jeg tror binurals gjør mye av det samme som spesielt komponerte trommerytmer gjør for å ta deg inn i dype tilstander. ... hvor har du forresten lært six healing sounds? Tror du jeg kan lære det bra nok ved å lese bøker o.l, eller burde jeg egentlig melde meg på kurs i qi gong e.l? Kunne godt tenkt meg kurs, men erfaringsmessig vet jeg at det ofte blir med tanken, derfor er jeg så glad for å ha funnet ut at jeg kan lære meg litt om meditasjon på egenhånd inntil videre Jeg lærte det i Tahiland hos Mantak Chia. Jeg tror alle de du finner her kan lære deg healing sounds: http://directoryofuniversaltaoinstructors....=&category= Men, jeg tror at hvis du lærer det fra en video av Michael Winn går det greit. Da hører du lyden og burde få grepet på visualiserings og suggesjonsbiten hvis du vil ha med det. Har du spørsmål så er det en drøss med mennesker på dette forumet som kan healing sounds og kan svare på spørsmål som måtte dukke opp: thetaobums.com Hun her gir en form for massasje som kalles chi nei tsang. Det er massasje av magen som fjerner spenninger og innestengte følelser i maven og organene. Mest terapeutisk massasje jeg har fått noen gang. Går veldig godt sammen med healing sounds. http://directoryofuniversaltaoinstructors....ing.php?id=2032 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #13 Del Skrevet 1. april 2009 Takk igjen, jeg synes du har en innstilling som passer godt med min egen tankegang selv om jeg altså er helt i startfasen. Så svarene dine er svært nyttige for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #14 Del Skrevet 1. april 2009 Det med microcosmic orbit virker interessant, men kan ikke si jeg skjønner det godt nok til å få så mye ut av det. Er det kanskje lurt at jeg venter med det på egenhånd, og evt vurderer kurs i qi gong eller noe (det tiltrekker meg, og jeg har hatt en demotime en gang, men av praktiske årsaker har det ikke blitt noe mer foreløpig)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #15 Del Skrevet 2. april 2009 Det med microcosmic orbit virker interessant, men kan ikke si jeg skjønner det godt nok til å få så mye ut av det. Er det kanskje lurt at jeg venter med det på egenhånd, og evt vurderer kurs i qi gong eller noe (det tiltrekker meg, og jeg har hatt en demotime en gang, men av praktiske årsaker har det ikke blitt noe mer foreløpig)? Orbit er en glimrende øvelse. Du åpner opp to av de viktigste kanalene for energi i kroppen. De går fra å være en gjengrodd sti til en åpen motorvei med de implikasjoner det har for økt vitalitet etc. Det er også en veldig fin og skånsom måte å få balansert chakraene på. De viktigste delene av nerve systemet ligger i ryggraden. Når du sirkulerer energi her og fjerner blokkeringer gjennom det vil mange problemer løse seg. Lavest i ryggraden ligger for eksempel mye av de nervene som er knyttet til å føle seg grounded og til drive og ambisjoner. Orbit rydder da mye opp i disse slik at disse optimaliseres. Tilsvarende vil de delene som er koblet til hjerte og følelser balanseres etc. Orbit er også et uvurdelig verktøy for folk som mediterer fordi man av og til kan oppleve at alt for mye energi går til hodet. Da kan man dra den ned med orbit. Orbit er også fundamentet for de seksuelle teknikkene. Det er forøvrig et avansert, komplisert og potensielt farlig felt, men med et stort potensiale for stor økning i livskvalitet bedring av parforhold og enorm økning i energi. Les denne tråden så får du en oversikt: http://www.thetaobums.com/Authentic-Tantri...hers-t9421.html Men, når alt dette er sagt så vil jeg si at du absolutt bør vente med orbit. Det er en god del ting som kan gå galt når man jobber med å åpne orbit og en visse ting som kan gå galt når den er åpen og man jobber med den. Dels at blokkeringene som løsner kan være litt mye å fordøye på en gang og det er ofte ikke ideelt å ta det før man er blitt litt mere stabil. Dels at energiene kan komme til å flyte deil steder. Kluet er å ha en god basis i andre mere grunnleggende øvelser først og å bruke rett strategi for åpning. De korrekte grunnøvelsene vil typisk nettopp være meditasjon på pusten over en viss periode. Det forbereder kroppen på en god måte og gir konsentrasjonen og sensitiviteten som gjør at det går lett å åpne orbit. Healøing sounds og inner smile er i Chia og Winns system også grunnlags øvelser for orbit. En del qigong eller yoga er også en viktig basis. Kroppen bør væære sånn noenlunde i orden. Er disse tingene på plass bør ting gå smooth og du vil få masse ut av orbit. Healing sounds og inner smile er viktig for at energien du sirkulerer skal være ren og sunn energi. Man kan godt bruke andre øvelser som forberedelse. Det må ikke være disse poenget er bare noe som gir avspenning, konsentrasjon og renser og harmonerer psyken og energien i kroppen. Det er absolutt ikke nødvendig å være mentalt på topp for å åpne orbit. Man kang odt være derprimert etc. poenget er bare at det er en fordel å rense ut det man kan. Når det gjelder selv åpningen ville jeg heller fulgt Winns en Chias metoder. Winn er altid bedre på alt egentlig. Mantak er slumsete. Man kan bruke mange forskjellige metoder, men den mest skånsomme er anntagelig winns qigong sekvens for å åpne orbit. Generelt er det gunstig med metoder som lar orbit åpnes "av seg selv" som lar blokkeringene smelte heller en å sprenge gjennom dem. I qigong ville man si at yin metoder er bedre en yang metoder. Vann metoder er bedre enn ild metoder. Man unngår med vann/yin metoder at for store blokkeringer løsner på en gang men at ting går gradvis og naturlig. Winns qigong er en yin/vann metode. Jeg skal si et par ting til om orbit her en annen dag, men må avslutte nå. Generelt er det et problem at de som mediterer er i for dårlig fysisk form. Det skaper ofte en rekke problemer med de mere kraftulle metodene. Meditasjon på psuten går helt fint selv om man er i dårlig form. Orbit kan være litt verre og på høyere nivåer er det rett og slett uansvarlig å ikke ha fikset kroppen noenlunde. Det viktigste i forhold til kroppen er at strukturen er i orden, at man er i alignment som man sier. Det vil rett og slett si at holdningen er "perfekt". Det har mere å si for god og riktig flyt av energi en noe annet. I Iyengar yoga som jeg gjør er prioritets rekkefølgen først få strukturen i orden, så rense og styrke organene, så dyp avspenning og konsentrasjon, så bygge positive følelser. Jeg synes det er den mest effektive strukturen for fremdrift. Alle elementene er altid med i en hver time, men over tid legges det mere vekt på struktur i begynnelsen, dernest organer etc. Jeg vil derfor mene at det er mye viktigere at du gjør litt qigong enn at du åpner orbit i første omgang. Det trenger ikke være så veldig mye, men en moderat mengde som du føler gir deg resultater i forhold til kroppstruktur, energi, overskudd, konsentrasjon, psyke etc. Michael Winns qigong fundamentals er veldig bra og mer enn tilstrekkelig for dette. Springforest qigong også. Begge deler kan læres greit nok fra video. Men, ideelt sett bør man gå på kurs også. Pamela Hiley er en veldig flink lærer i qigong og taji. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #16 Del Skrevet 2. april 2009 Takk atter en gang for kjempeinteressant svar Når det gjelder det med kroppen er du inne på noe som treffer meg. Jeg har vært lite fysisk aktiv i mange år, og selv om jeg er "slank og ganske sunn" kjenner jeg i flere sammenhenger (i ny jobb og når jeg prøver enkle yogaøvelser) at ryggen er stiv, at det antagelig er spenninger eller låsninger nederst i ryggen/hofta som ikke er bra (men det hjelper med avspenningsøvelser!), at den ene skulderen er mye stivere enn den andre osv... Og det er bare det jeg er bevisst på foreløpig Selv om meditasjonen faktisk hjelper på det fysiske - jeg synes blant annet at magen "innvendig" har blitt mer elastisk og i kontakt med meg etter at jeg lærte meg pusteøvelser, og jeg plutselig får noen sånne ahaopplevelser om ting som er bra for meg (selv om jeg har prøvd å være bevisst på kosthold o.l i årevis er det ting som går opp for meg nå) går det vel andre veien også, altså at kroppen må trenes før psyken i noen tilfeller, eller for å få bedre effekt av ting Jeg finner ikke så mye konkret (bøker, dvd eller youtubevideoer) om Michael Winn på nettet, kan du hjelpe meg med det? Angående bineurals er jeg enig med deg, det blir litt for "gratis" før jeg har lært det grunnleggende, og da kan det hende det er unødvendig. Det kan være greit å bruke innimellom om jeg ikke klarer å samle meg uten, kanskje. Hva med ulike former for guidede meditasjoner? Det virker ellers som det er noe grunnleggende forskjell på mantra/transcendental meditasjon og mindfulness meditasjon, også i teknikk? Men det trenger jeg kanskje ikke forholde meg så mye til ennå..? Har bestilt boka du linket til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #17 Del Skrevet 2. april 2009 Ja, og en ting til. Det yogakurset som holdes nærmest meg, utenom noe på treningssenter, er Art of Living (instruktøren er fysioterapeut). Har du noen erfaring med disse? Jeg er skeptisk til alt av sånne organisasjoner, men det er kanskje unødvendig. Jeg er jo også skeptisk til treningssentervariantene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #18 Del Skrevet 2. april 2009 http://www.healingtaousa.com/ Her finner du det du trenger fra Winn. Markesføringen er veldig cheesy, men produktet er meget bra. Guidede meditasjoner er bare bra. I begynnelsen tror jeg det kan være en fordel. Binurals kan effektivisere ting veldig så etter å ha fått en basis på egenhånd er det absolutt noe å prøve. Meditasjon kan absolutt hjelpe på det fysiske. Er du annspent et sted vil musklene gjerne trekke på skjellettet i nærheten som så blir litt skjevt og det igjen skaper ringvirkninger gjennom hele kroppen fordi de andre delene flytter på seg for å gjennvinne balanse. Da har man plutselig fått et strukturelt problem som kanskje gir deg vondt i nakken selv om det startet som en spenning i maven. Når pusten er fri sørger den dessuten for at organene masseres hele dagen og det er supersundt. ++++ Det er mange mekanismer som virker her. En ting du kan vurdere er å gå til behandling her: http://www.verkstedet.no/index.php?option=...d7de4e5306b42b7 Jeg går til behandling der nå og er kjempeforøyd. Det rydder virkelig opp i kroppens struktur og den gjør det ved å jobbe med bindevevet og det er i bindevevet alle meridianene ligger noe som igjen fører til at energiflyten blir helt riktig. Suverent opplegg. Det finnes masse andre kroppsterapier som er gunstige også. Mantra kan nok brukes med litt ulik teknikk. Jeg kan ikke så mye om det. I prinsippet er i hvert fall en klassisk bruk av mantraet helt lik bruken av pusten som objekt. Bare bytt inn ordet mantra i stedet for pust i instruksjonene for pust så vet du hvordan. Men, det finnes litt andre måter å gjøre det på også. Mantra er uansett litt spesielt på grunn av de ekstra energetiske effektene. Du kunne hatt glede av å lese litt på siden til Swami Rama: http://www.swamij.com/swami-rama.htm Han skriver ekstremt klart om yoga, pust, meditasjon, mantra etc og forklarer hele systemet og måten progresjonen er over tid (innenfor klassisk yogisk tenkning i hvert fall). Han er også en av de yogiene som virkelig er studert grundig av vestlige forskere med ymse elektroder og scannere ++. De fant ut at han kunne stoppet hjertet sitt fra å pumpe blod i mange minutter og holde pusten i jeg tror det var ca 15 minutter. Alt det kommer fra intense pusteøvelser etc. Rama var veldig god på det tekniske ved yoga og å snakke om yogafilosofi, men han utviste en del klassiske gurufeil slik som å knulle alle de unge vakre kvinnelige elevene sine. (Guruer er egentlig meningsløst, lærere derimot en nødvendighet etter en stund). Art of Living er det man på engelsk kaller a mixed bag. Den ordinære yogaen deres tror jeg er omtrent like bra som den gjennomsnittlige yogaen fra india, men jeg vet egentlig ikke. At læreren er fysioterapeut er et stort pluss. På det flere dagers introkurset deres i yoga og pust lærer de deg en pusteøvelse som heter sudasrhan kriya som skal være deres helt spesielle og unike øvelse. Det den egentlig er er en liten tvist på den klassiske og utbredte bastrika. Bastrika er imidlertid veldig kraftig og bra. Personlig synes jeg 20 minutter sudatrshan kriya høres ut som overkill, men jeg registrerer at folk klarer seg bra og får mye ut av det så da er det nok i orden. Jeg ville imidlertid vært litt forsikitg med å overdirve sudarshan kriya i begynnelsen. De har også en del psykologi og personlige øvelser jeg ikke vet noe om. På de vanlige yogaklassene tror jeg bare det er ordinær yoga og ikke noe psykologi etc. Sri sri guruen deres som liksom er hellig!!!!!! er en dust som ikke klarer å si noe som faktisk har et innhold annet al is love etc. etc. Plat og meningsløst. Men til guru å være er han for det meste harmløs. Dette medfører selvfølgelig at art of living folka ikke er helt top notch når det gjelder kritisk tenking og å virkelig selv å ha skjønt hvordan ting henger sammen i stedet for bare å følge instruksjoner. Med andre ord er mitt råd gå på timene se om du liker det, men ikke bli involvert i organisasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2009 #19 Del Skrevet 2. april 2009 Faren til sri sri var forresten en kjent svindler i India. Men det skal sies at Art of Living organisasjonen gjør mye bra gratis arbeid etc. Veledig velmenende folk og kunn mild grad av tankekontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå