Gå til innhold

Vigselrett?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Eden
Skrevet (endret)

Jeg og min kjære skal gifte oss i august neste år, og vi lurer veldig på hvor vi skal ha vielsen og hvem som skal utføre den. Det blir ikke noe kirke, det er ikke aktuelt for min kjære og vi syntes begge det blit alt for upersonlig for oss å blir gift på Tinghuset.

Men går det an at en dommer kan vie oss en plass ute i naturen eller noe slik? Jeg vet jo at dommere kan vie par, men er dette lov utenfor tinghuset?

Jeg har en kompis som er ferdig utdannet som kaptein rett før den stor dagen, kan han vie oss? Eller er dette kun noe som er lov i Amerikanske filmer? :fnise:

HEF har jo vigselrett, men ingen av oss er medlem der, og er ikke de ganske dyre?

Glemmer jeg noen nå?

Som dere ser så har jeg tusen spørsmål, derav noen høres litt dumme ut. Men jeg hadde blitt takknemlig om noen av dere kan hjelpe meg med noen svar! :jepp:

Endret av Lille Eden
Skrevet
Jeg og min kjære skal gifte oss i august neste år, og vi lurer veldig på hvor vi skal ha vielsen og hvem som skal utføre den. Det blir ikke noe kirke, det er ikke aktuelt for min kjære og vi syntes begge det blit alt for upersonlig for oss å blir gift på Tinghuset.

Men går det an at en dommer kan vie oss en plass ute i naturen eller noe slik? Jeg vet jo at dommere kan vie par, men er dette lov utenfor tinghuset?

Jeg har en kompis som er ferdig utdannet som kaptein rett før den stor dagen, kan han vie oss? Eller er dette kun noe som er lov i Amerikanske filmer? :fnise:

HEF har jo vigselrett, men ingen av oss er medlem der, og er ikke de ganske dyre?

Glemmer jeg noen nå?

Som dere ser så har jeg tusen spørsmål, derav noen høres litt dumme ut. Men jeg hadde blitt takknemlig om noen av dere kan hjelpe meg med noen svar! :jepp:

Tror ikke sjøkapteiner uten videre lenger har vigselsrett. Akkurat dette har vært diskutert tidligere her på KG, og jeg mener å huske at konklusjoen var at sjøkapteiner tidligere kunne vie, men ikke lenger nå. Noen for korrigere meg hvis jeg tar feil. Uansett ser jeg ikke i Ekteskapsloven at sjøkapteiner også er vigslere.

Et alternativ til det du allerede nevner, er unitarisk vielse. For å få denne trenger du ikke være medlem i noe som helst. Her kan du få mer info om unitarisk vielse.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Noen kapteiner kan nok vie. Her hvor jeg bor, går det en eldgammel hjuldamper om sommeren, og kapteinen der vier par som ønsker å gifte seg på båten.

Ut over det, vet jeg ikke om noe mer som kan være til hjelp...

Skrevet
Noen kapteiner kan nok vie. Her hvor jeg bor, går det en eldgammel hjuldamper om sommeren, og kapteinen der vier par som ønsker å gifte seg på båten.

Ut over det, vet jeg ikke om noe mer som kan være til hjelp...

Ekteskapsloven presiserer veldig klart hvem som er vigslere. Hvis den kapteinen på hjuldamperen foretar legale vielser, da må han eller hun ha sin vigselsrett et annet steds fra enn i kraft av å være kaptein. Det er selvsagt mulig, men hører nok til unntakene.

Gjest Gjest
Skrevet

En dommer med vigselsrett kan vie dere utendørs om han selv vil.

Har man vigselsrett ,så har man vigselsrett. Det er begrenset til formen og ordene som er godkjent som vigsel og ikke stedet det utføres.

Skrevet (endret)
En dommer med vigselsrett kan vie dere utendørs om han selv vil.

Har man vigselsrett ,så har man vigselsrett. Det er begrenset til formen og ordene som er godkjent som vigsel og ikke stedet det utføres.

Bare for notarius publicus gjelder vigselsretten uavhengig av embetsdistriktet. For oss andre er vigselsretten begrenset til godkjent tjenestedistrikt. Tjenestedistriktet skal fremgå ved registrering hos fylkesmannen, jfr. §14 i Lov om trudomssamfunn og ymist anna. Som vigsler i Unitarforbundet har jeg hele landet som tjenestedistrikt (fordi vi er registrert med et så omfattende tjenestedistrikt), men ikke andre steder. Det er altså en definert geografisk begrensning på vigselsrett.

Men nå over til noe helt annet:

God helg alle sammen.

:)

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Jeg fikk høre at kapteiner har vigselsrett i internasjonale farvann, mulig dette ikke stemmer? :klø:

Skrevet

Dere kan gå frem på akkurat lik måte som ved alle borgelige vielser. Men dere må informere / spørre om det er ok at vielsen foregår utendørs.

Ta kontakt med byfogd eller sorenskriver der dere bor.

Har vært i flere bryllup i Oslo og Asker som har foregått utendørs (i hagen til selskapslokalet el.l.). Så lenge det ikke er stor avstand så kommer byfogden!

Lykke til!!

Skrevet

Medlemskap i HEF koster 350 kroner, og selve vielsen koster nå 3900 kroner. Da får du en samtale med viglser på forhånd og en personlig tale under vigselen. Resten av seremonien kan du fylle med hva du ønsker av f.eks musikk og diktlesning.

Dommere har også lov til å gifte dere utendørs, men de har ikke lov til å ta betalt for det, og problemet blir da gjerne å finne noen som ønsker å gjøre dette på fritiden hvis dere ikke kjenner en dommer personlig.

Gjest Lille Eden
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Så da får vi enten melde oss inn i HEF eller så får vi kapre en dommer :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...