millo Skrevet 27. mars 2009 #1 Skrevet 27. mars 2009 Vet ikke om jeg poster dette på riktig plass, men her er spørsmålet mitt: Dere som er sykemeldt eller hjemmeværende av en eller annen grunn, hva gjør dere på i hverdagen? Hvordan ser en dag ut for dere? Har dere noen hobbyer som dere driver med?
Gjest emmeline Skrevet 27. mars 2009 #2 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er verken sykemeldt eller hjemmeværende, men jeg er student med kun to forelesninger i uka. Jeg er hjemme tre-fire dager i uka, i tillegg til helga. Noen dager er kjedelige, mens andre er begivenhetsrike. En dag kan være at jeg står opp rundt åtte, spiser frokost, sjekker mail. Så drar jeg på trening, hjem og dusje, rydder litt, sitter litt på nettet. Så drar jeg enten til venninner eller shopper litt. Sitter sjelden hjemme en hel dag og gjør ingenting. Det er alltid noe å rydde eller vaske.
Skade Skrevet 27. mars 2009 #3 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er hjemmeværende + at jeg er hjemme alene 12 dager i strekk... Går og venter på at mini`n skal komme til verden Men hos meg går det en del i husarbeid... Og TV`n er godt brukt... Står vel egentlig på fra morgen til kveld, så lenge jeg er hjemme.... Men skal ikke si jeg får med meg alt som går på sjermen... Sitter endel foran datan... Strikker litt... Går tur med hunden... Sitter mye alene, da jeg ikke kjenner veldig mange jenter/damer rundt omkring... Håndarbeid driver jeg endel med... Sover lenge om mårran for at dagen ikke skal bli så lang...
Gjest Pysepus Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er student og har innimellom noen hjemmedager Da rydder jeg leiligheten så strikker jeg gjerne massssse
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Jeg er ikke sykmeldt lenger, men da jeg var det (pga psykiske lidelser), gikk jeg i terapi i ca 5 timer hver hverdag (var et spesielt opplegg, psykiatrisk dagavdeling). Utenom det drev jeg en del med fysisk trening, blant annet dansing, og traff venner, skrev dagbok, var med kjæresten. På dårlige dager var det selvfølgelig ikke snakk om å være med venner etc, men på de gode dagene bygde jeg meg opp med slike konstruktive aktiviteter. Terapien var også veldig intens, så den tok hardt på, og den fysiske treningen kunne hjelpe/fungere som en adspredelse fra alle tanker, grublerier og konflikter. Dette er kanskje en ganske annerledes hverdag enn mange andre sykmeldte har, i og med at det inneholder så mye intens terapi, og inneholder krav til faste tider man står opp og møter opp om morgenen. En annen gang var jeg sykmeldt for en kortere periode pga lungesykdom, da kunne jeg jo ikke trene, etc. Lå rett ut og hostet og var for syk til å gjøre noe annet, rett og slett, frem til jeg begynte å bli akkurat så frisk at jeg kunne pusle med litt stille håndarbeid. Da holdt jeg på med det så lenge jeg ikke kunne jobbe, men kom meg i jobb så fort jeg greide.
Makin' it big Skrevet 28. mars 2009 #6 Skrevet 28. mars 2009 Jeg er sykemeldt pga. sterk bekkenløsning, og får egentlig ikke gjort stort. Her går det mest i strikking og fikling med laptopen. Rydder og vasker litt smått når kroppen tillater det, og syr litt innimellom. Prøver å komme meg ut hvertfall en gang om dagen, men siden bekkenet ikke tillater noe særlig mer bakker enn den vi har fra huset til bilen, så blir det til at jeg og mannen kjører til et eller annet kjøpesenter og vandrer litt rundt.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 28. mars 2009 #7 Skrevet 28. mars 2009 Jeg har kjøpt meg hund Har vært sykemeldt i et par måneder nå, og det ble bare til at jeg står opp sent på dagen for å gjøre ingenting. Men nå som jeg har hund, jobber jeg en del med den (trening, gå tur, lydighet osv), og sitter med dataen eller ser på tv-serier mens den sover.
skravlebassjente 23 Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 (endret) Jeg har vært sykemeldt i 2 år. Det er det kjipeste jeg har vært med på! Hva man gjør på en hverdag, jeg er syk og må ligge mye. Tvinger meg til å gå tur hvertfall annenhver dag, vaske en gang i uka, gå på butikken 2 ganger i uka. Og det er alt. Venner er jeg for syk til. Det er veldig misforstått blandt vennene mine, som har sluttet helt å ta kontakt. Det er bare å håpe de er tilbake når jeg blir frisk nok. Tror ikke sykemeldt og hjemmeværende kan sammenlignes. Da de som er sykemeldte er syke. Endret 28. mars 2009 av skravlebassjente 23
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 Tror ikke sykemeldt og hjemmeværende kan sammenlignes. Da de som er sykemeldte er syke. Godt poeng.
klibella Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Jeg var sykmeldt i 3 uker forleden, pga utbrenthet. Om kveldene var jeg jo med mannen min og venner og sånn som vi bruker. Men på formiddagen var det jo ikke så mange å være med, siden de fleste da var på jobb/skole. Så jeg brukte å sove til ca kl 09, brukte en del tid på pc'en (facebook, KG og sånn;), gjøre litt husarbeid, lese, skrive (hobby-forfatter),spille piano, kose med kattene våres, og ellers andre ærend om jeg måtte ha det. Skulle med fordel ha trent litt, men hadde i grunn ikke så mye krefter til det. Ble av og til også at jeg bare stirret i luften og tenkte en del, uten å gjøre så mye fornuftig. Var veldig sliten og preget av utbrenthet, men klarte allikevel å søke på en ny jobb i tiden jeg var sykmeldt (og jeg fikk den:).
millo Skrevet 29. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2009 Jeg har vært sykemeldt i 2 år. Det er det kjipeste jeg har vært med på! Hva man gjør på en hverdag, jeg er syk og må ligge mye. Tvinger meg til å gå tur hvertfall annenhver dag, vaske en gang i uka, gå på butikken 2 ganger i uka. Og det er alt. Venner er jeg for syk til. Det er veldig misforstått blandt vennene mine, som har sluttet helt å ta kontakt. Det er bare å håpe de er tilbake når jeg blir frisk nok. Tror ikke sykemeldt og hjemmeværende kan sammenlignes. Da de som er sykemeldte er syke. Jeg også er helt enig i dette!! Men formulerte meg nok dårlig, ønsker å høre hva de som er hjemmeværende av en eller annen grunn gjør i en hverdag, og de som er sykemeldte. Skjønner jo at de som er sykemeldte kan ha sine begrensninger.. Kan jeg spørre hvilken sykdom du har?
ellemeller Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er langtidssykmeldt. Skulle ønske at jeg hadde energi til alle idèene jeg har i hodet. Orker ikke så mye i løpet av dagen, men jeg syr, titter litt på nettet og besøker/har besøk av venninner frem til barna kommer hjem fra skole. Etter det går dagen av seg selv:)
Blåklokke Skrevet 2. april 2009 #13 Skrevet 2. april 2009 Jeg er hjemme på grunn av sykdom, kronisk migrene. Så jeg kan ikke planlegge dagene min særlig, for jeg må ta hver dag som den kommer. Men det jeg liker å gjøre er å lese, strikke, gå turer, trene (veldig forsiktig, nesten sånn "Trim for eldre"), jeg lufter naboens hund så ofte som jeg kan, spiller piano, prøver å lære litt språk og er sammen med familien. Det var en kjempeovergang å gå fra et travelt arbeidsliv til en ufrivillig hjemmetilværelse. Men øverlse gjør mester, jeg prøver å gjøre det beste ut at av det. Ja, også ser jeg mye på TV, må jeg innrømme..
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #14 Skrevet 3. april 2009 Jeg er også langtids sykemeldt. Er i rehabelitering nå siden det har gått over 2 år. Er stoor frskjell å være sykemeldt (spessielt når det går over tid) og det å være hjemmeværende. Har erfaring fra begge deler. Nå har jeg en skade som gjør at jeg ikke kan gå langt, så det blir mye hjemme. (innmari kjedelig i lengden) Uken min består i å gå til fysioterapi 3 ggr i uken. Var hos psykolog 1 gang i uken tidligere pgs. "utbrent" i tillegg. + at jeg gikk til dagrehabelitering 3 ggr i uken. Men pga. problem med transport måtte jeg kutte det ut. Så da jeg gikk i full behandling var uka fult og mye farting hit og dit. Hva jeg gjør hjemme... Kommer veldig an på formen. Har hatt mye styr med bla. å nå frem i systemet jobb og "helsenorge" med å få riktig diagnose og behandling, oppfølging ets. av NAV, lege, ets. Er ikke skjeldent jeg har brukt store deler av uken i tlf. med slike ting. Er heldigvis redusert kraftig på dette, det siste 1\2 året. Er jeg hjemme ellers har jeg strikket en stor mengde babyklær. Tenkte forsøke selge dette. (en blir ikke rik av å være langtidssykemeldt og i behandling akkurat) Akkurat nå har jeg helt dilla på å brodere. (gikk litt lei av all strikkingen) Ellers gjør jeg det jeg klarer i huset. Kommer an på hva bena vil og hvor mye smerter jeg har. Ser litt på TV, er på nettet og forsøker finne på litt hyggelig sammen med unga. (ikke greit for dem heller når jeg har vært mye dårlig) Som hjemmeværende med 2 små barn var jeg veldig aktiv. Ute så og si vær dag med ungene. Hus, hage og matlaging var mitt annsvar også. Drev og på med hobbysalg både på messer, privat og på nett. Bakte alt brød og kaker selv og laget all mat fra bunnen av. Saumfarte tilbud og hamstret mat da det var noe vi trengte (brukte ofte en dag i uka på det... En har jo ikke så god råd med en inntekt) Selvfølgelig hus og klesvask. Med to aktive barn ble det mye av det.. Mye av tiden med aktiviterter til ungene, de var med på alt jeg gjorde i huset begge to. Hadde mye kos med en stor garnterhage på vår, sommer og høsten. Vinteren var gjerne hele hagen full med div. snøskulpturer akebakker og huler. Sommeren gikk gjerne med til tur i skog og mark. Vi var veldig aktiv så og si hele tiden. TVn var ikke på før til barnetv og nyhetene. Pc hadde jeg ikke tid til heller. Å være sykmeldt på en måte som en blir hemmet til å komme seg rundt slik en gjerne ønsker. Og ikke kan gjøre ting en gjerne skulle ønsket å gjøre. Er enormt kjedelig. Er glad jeg har interessen for å holde på med div. håndarbeider så får jeg tiden litt til å gå med det.
Gjest Sukkersøt Skrevet 3. april 2009 #15 Skrevet 3. april 2009 Har vært sykemeldt fra omtrent dag en i svangerskapet pga kvalme og oppkast. I dårlige perioder eksisterer jeg bare, i gode har jeg lært meg å strikke, så det går en del tid til det! Kjempegøy!
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #16 Skrevet 4. april 2009 Kjekt å lese hva forskjellige driver med.. Er sykemeldt jeg også og har vært det snart i et år og det ser ut som det blir lengre også.. Før var det full aktivitet med jobb og alt annet. Har en jobb jeg elsker og savner den veldig!! Gleder meg til jeg blir frisk igjen så jeg kan jobbe igjen Jeg har ME for de som vet hva det er. Dagene varierer veldig.. Prøver å lære meg å leve med me.. Er ikke enkelt føler jeg, for har 100000 ting jeg har lysst å gjøre, men kroppen er ikke med meg... Derfor greit å lese hva andre bruker hverdagen sin til, slik at jeg kanskje kan låne noen tips..
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2009 #17 Skrevet 10. april 2009 De som er sykemeldt skjønner jeg kan ha lange dager, for de er SYKE og kan sikkert ikke gjøre så mange "sprell" Dette er seriøst, har vær sykemeldt selv så jeg hvet dette. Men de som studerer og ikke hver dag engang må/kan ikke de jobbe til livets opphold ? Bare spør jeg.
Bomull Skrevet 12. april 2009 #18 Skrevet 12. april 2009 (endret) Jeg er sykemeldt med vond rygg, og det begrenser seg veldig hva jeg kan gjøre. Jeg har sitteforbud, og må enten stå, gå, eller ligge. Det blir mye tv og kg, selv om det går utover skuldrene og armene å skrive på laptopen i liggende stilling. Ellers går jeg mye tur og ordner med lette ting i leiligheten. Jeg leser litt også, men synes det er slitsomt liggende. Jeg sniker meg til å strikke litt innimellom, men det blir i korte perioder siden det er tungt for skuldre og armer. Til vanlig er jeg en ganske aktiv person som kjeder meg lett, så jeg gleder meg veldig til å komme tilbake til jobb. Endret 12. april 2009 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #19 Skrevet 12. april 2009 Vet ikke om jeg poster dette på riktig plass, men her er spørsmålet mitt: Dere som er sykemeldt eller hjemmeværende av en eller annen grunn, hva gjør dere på i hverdagen? Hvordan ser en dag ut for dere? Har dere noen hobbyer som dere driver med? sykemeldt. nei, ikke hobby. (friskmeldt fra tirsdag) dagene gikk til å komme seg igjennom dagen. <taxi til lege-beh. Mye ligging på sofa, sove,vente på mat. Brukt de tre siste uker til å komme bedre i form. Gå turer bla
Handis Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Jeg er sykemeldt på grunn av kronisk sykdom......Men håper å kunne jobbe litt igjen snart!! Dagene mine varierer veldig, fordi formen er veldig variabel. Men på gode dager kan jeg gjøre jeg litt husarbeid, sitte en del foran dataen (Facebook, forumer, handle div, og surfe på masse forskjellig), lese i blader eller bøker, være litt ute med med hunden, gå en tur med hunden, ha besøk av venninner/slektninger eller være på besøk, se litt TV, ha behandling av fysioterapeut e.l., drive med noen hobbyaktiviteter (male, skrive etc) og lage middag til mann og barn kommer hjem. Jeg gjør sjelden/aldri alt dette på en dag, altså; men det er eksempler på aktiviteter jeg gjør :-) Savner jobben min masse, men er veldig glad for å fungere såpass bra som jeg gjør i hverdagen nå for tida!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå