Gå til innhold

Trygd/sykepenger. Hvor lang tid tar det?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn på slike ting.

Men lønna mi for juni er det altså trygdekontoret som skal betale til arbeidsgiver. Han sendte inn sykmeldingene mine for 2 uker siden og har fortsatt ikke fått noen penger inn. Jeg har fått beskjed om dette og skulle si i fra om jeg fikk problemer før pengene kom.

Det løser seg på en eller annen måte, for vi har penger stående.

Men er det noen som vet hvordan dette fungerer?

Hvor lang tid tar det? Er det faste datoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet skal utbetaling skje den første i hver måned, men det forutsetter at saksbehandlingen er avsluttet. Det er m.a.o. veldig opp til hver enkelt saksbehandler. Mitt råd er derfor at du ringer trygdekontoret i morgen og spør hvordan din sak ligger an. (De kan finne på å bruke laaang tid, spesielt i disse ferietider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal gjøre det ja...

Hadde ikke tenkt på det en gang jeg.

Litt dumt om jeg må vente helt til den første august før jeg får penger :o .

Skulle jo egentlig hatt lønning i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du! Kan godt hende at papirene dine ligger på pulten til noen som er på ferie... Ellers så kan du jo hinte til arbeidsgiver at det slett ikke er uvanlig at arbeidsgiver forskutterer sykepenger :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har allerede betalt ut noe på forskudd (tror jeg). Og om jeg får beskjed om at det ikke kommer penger før den 1. så må jeg bare be om å få en del av pengene utbetalt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandlingstiden på et trygdekontor kan variere veldig. Jeg vet jo ikke hvilket trygdekontor du tilhører men det skal, iht loven maks ta tre måneder.

Er saken din greit dokumentert med sykepengeattester (de grønne som du fyller i og signerer) og inntekts- og skatteopplysninger fra arbeidsgiveren din skal det være en smal sak å utbetale sykepenger. De kan direkteutbetales så man skal ikke være nødt til å vente til den 1.

Det vanligste er likevel at det er arbeidsgiveren som forskutterer sykepengene, på bakgrunn av de sykemeldingene du leverer inn. Arbeidsgiver for så refusjon fra trygdekontoret.

Hvis du syns det drøyer burde du ringe trygdekontoret ditt å høre hva det er som er proppen i systemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk!

Skal ringe trygdekontoret i morgen jeg.

Tror nok at alt er i orden med papirene og jeg har en forholdsvis "enkel" sak tror jeg. Ikke noe fravær uten sykmelding og alt er levert. Håper bare at sjefen har sendt inn alt han skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er arbeidgiver som betaler ut sykepenger første 16 dager, deretter skal trygdekontoret betale videre.

Sykepengene kommer på slutten av måneden, slik at de er inne på konto før den 1 i neste mnd. (ca fra 25-31 en gang)

Legen sender inn en sykepengebilag og du må sende inn din del, som er den bakerste slippen. Der fyller du inn navn, kontonummer, dato, og svarer på noen spørsmål ang arb.tid. Har du husket det?

Normalt sett skal trygdekontoret ha ordnet det slik at du får pengene til rett tid, men det avhenger jo litt an på når du ble sykmeldt osv.

Men ring til trygdekontoret hvis du er usikker. De vet jo om papirene diner er kommet og om de er under vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med trygdekontoret og de har fått alt de skal ha (en del fra arbeidsgiver og en del fra legen), min del skulle jeg beholde selv.

Datoen for utbetaling var den 29. :o

Må nok sende en mail til sjefen og få utbetalt noe før den tid ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trygekontoret skal ordne det med arbeidsgiver slik at han utbetaler lønn til deg. Det skal ikke være opp til pasienten. Det står også i sykemeldingspapirene at han skal betale de første 16 dagene også.

Men du kan jo snakke med sjefen din for å være sikker. Kjedelig å ikke få lønne til rett tid også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått penger for de første 16 dagene.. altså lønna for mai. Det er ikke noe problem. Det er lønn for juni jeg venter på. Jeg skulle normalt få pengene før den 10. juni, men fikk beskjed fra sjefen min om at de ikke hadde kommet og at jeg skulle si i fra om jeg trengte penger i mellomtiden.

Men han har fått beskjed om hva trygdekontoret sa, så nå får det være opp til ham til over helgen.

Har sagt fra at jeg trenger penger, så jeg får i verste fall en del av lønna over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er anderledes i det offentlige enn det private, men uansett om jeg sykemeldt eller på jobb, får jeg lønn som vanlig. Arbeidsgiver betaler meg, og får igjen av trygdekontoret.

Er det ikke en avkryssingssak nederst på sykemeldingsskjemaet, hvor du kan krysse av for om arbeidsgiver skal betale eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra arbeidgiveren min og alt er i orden. Problemet hos oss er at det er dårlig med penger på denne tiden av året. Og nå jobber noen andre i stedet for meg (dvs. lønnsutgifter).

Men sjefen min skulle overføre penger etter helgen og dele det opp i to omganger da, så jeg får slå meg til ro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Sykepengene kommer bestandig i slutten av månenden, men etter å ha motatt sykepenger i et år nå, så kan jeg garantere deg at de alltid kommer til forskjellig dato. Det har variert fra den 20. til den 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...