Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Siste brikken
Skrevet

Ordet gestalt er tysk og kan nærmest oversettes med "et meningsfylt hele" eller et komplett mønster.

I gestaltterapien har vi en grunnleggende overbevisning om at vi som mennesker kan leve et langt mer fullverdig og rikere liv enn det de fleste av oss gjør i dag".

-sitat hentet fra nettet.

Jeg skulle gjerne hatt denne "meningsfylt hele" - følelsen. Men det er en liten brikke som ikke er på plass....merkelig hvor den har plaget meg i alle år....å den tilhører ungdomskjærlighet.

Jeg har en åpen gestalt fra slutten av min tenåringstid.

Min kjæreste, som jeg var så hodestups forelsket, å helst ville ligge i sengen med hele døgnet, (det lot seg selvfølgelig ikke gjøre...vi var i utdannelse)

.....han gjorde det slutt med meg etter at familien hans flyttet til en annen kant av landet.

Livet gikk jo selvfølgelig videre, men jeg har aldri glemt han.....vi fikk ikke en nær avslutning.

Jeg elsker min mann og mine godt voksne barn, å jeg vet at min "eks" også er gift å har barn. Men jeg skal fortelle deg at hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg møtt han til et hemmelig møte for å elske så fillene føyk!

Kanskje jeg og han da kunne sagt til hverandre: "Tusen takk, kjære venn, endelig fikk vi avsluttet kjærligheten!"

For jeg tror ikke vi hadde elsket av kjærlighet, men av rent savn.

Jeg kunne dra hjem å lukke min åpne gestalt, å kanskje kjenne på et meningsfylt hele.

Er dette noe dere kjenner dere selv igjen i, eller er jeg skrudd helt feil sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida. Høres ut som helt vanlige tvangstanker, det der. :)

Gjest lukket gestalt
Skrevet
Jeg har en åpen gestalt fra slutten av min tenåringstid.

Min kjæreste, som jeg var så hodestups forelsket, å helst ville ligge i sengen med hele døgnet, (det lot seg selvfølgelig ikke gjøre...vi var i utdannelse)

.....han gjorde det slutt med meg etter at familien hans flyttet til en annen kant av landet.

Livet gikk jo selvfølgelig videre, men jeg har aldri glemt han.....vi fikk ikke en nær avslutning.

Jeg elsker min mann og mine godt voksne barn, å jeg vet at min "eks" også er gift å har barn. Men jeg skal fortelle deg at hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg møtt han til et hemmelig møte for å elske så fillene føyk!

Kanskje jeg og han da kunne sagt til hverandre: "Tusen takk, kjære venn, endelig fikk vi avsluttet kjærligheten!"

For jeg tror ikke vi hadde elsket av kjærlighet, men av rent savn.

Jeg kunne dra hjem å lukke min åpne gestalt, å kanskje kjenne på et meningsfylt hele.

Er dette noe dere kjenner dere selv igjen i, eller er jeg skrudd helt feil sammen?

Oi, det hørtes ut som meg ja... Men jeg møtte mitt livs kjærlighet igjen etter 12 år jeg da. Og jeg hadde aldri sluttet og elske han, og han var ofte i mine tanker selv om jeg var gift og hadde to barn. Vi møttes på et hotellrom, og endte opp i senga. Det var en nedtur av de store! Jeg fant ut at all den kjærlighet jeg hadde følt for han i 12 år var borte. Sexen var heller ikke bra, og jeg forlot han etter bare to timer...

Tror dette var noe av det beste som kunne skje i mitt ekteskap. For etter dette kunne jeg gi min fulle oppmerksomhet og kjærlighet til han jeg er gift med, uten at noen andre spøker i bakgrunn. Ekteskapet har blitt fantastisk, og jeg elsker mannen min over alt på jord. Sexen mellom oss har blitt bedre, for mine tanker er alldri hos noen andre.

Jeg har aldri fortalt mannen min om dette, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Men jeg forstår veldig godt hvordan du har det, men er redd det er bortkastet energi...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde vitsen med gestalt terapi var at man kunne avslutte slike løse tråder uten å behøve å se/snakke med personen. At man selv kan avslutte trådene. Tror også at man ikke skal forveksle gode minner med ord som "evig kjærlighet". Det som gir den gode følelsen man kanskje forveksler med "elsker enda" er at man husker tilbake til noe godt. Tror jeg. Det er ikke han du er glad i, men minnet om ham. Er en forskjell der, selv om det er lett å lure seg selv.

Gjest Mann på 43
Skrevet
Ordet gestalt er tysk og kan nærmest oversettes med "et meningsfylt hele" eller et komplett mønster.

Fra bokmålsordboka:

gestal't m1 (ty. 'skikkelse, figur, form')

Gjest Gutt92
Skrevet (endret)
Tror dette var noe av det beste som kunne skje i mitt ekteskap. For etter dette kunne jeg gi min fulle oppmerksomhet og kjærlighet til han jeg er gift med, uten at noen andre spøker i bakgrunn. Ekteskapet har blitt fantastisk, og jeg elsker mannen min over alt på jord. Sexen mellom oss har blitt bedre, for mine tanker er alldri hos noen andre.

Jeg har aldri fortalt mannen min om dette, og kommer heller aldri til å gjøre det.

Ja, virkelig fantastisk med et ekteskap hvor den ene er utro, holder det skjult og tydeligvis ikke har dårlig samvittighet for det. Blir vel ikke bedre enn det..? :roll:

Hva tror du mannen din hadde gjort hvis han hadde visst det?

Endret av Gutt92
Gjest Gjest
Skrevet
Ja, virkelig fantastisk med et ekteskap hvor den ene er utro, holder det skjult og tydeligvis ikke har dårlig samvittighet for det. Blir vel ikke bedre enn det..? :roll:

Hva tror du mannen din hadde gjort hvis han hadde visst det?

En liten hemmelighet må det jo gå an å ha for seg selv i løpet av et helt liv!?

Spesielt om det beriker hennes evne til elskelig omsorg for sin familie.

Ikke sant?

Gjest Gjest
Skrevet
Fra bokmålsordboka:

gestal't m1 (ty. 'skikkelse, figur, form')

Den norske betydningen av ordet er overhodet ikke nevnt/ henvist til noe sted i tråden, så jeg skjønner hva du vil frem til.....

Gjest Gutt92
Skrevet
En liten hemmelighet må det jo gå an å ha for seg selv i løpet av et helt liv!?

Spesielt om det beriker hennes evne til elskelig omsorg for sin familie.

Ikke sant?

Synes egentlig ikke at det er en liten hemmelighet når man har sveket en på den måten. Kanskje mannen hennes hadde forlatt henne hvis han visste hva hun hadde gjort? Sikkert fantastisk å være i et forhold hvor den andre muligens hadde forlatt deg hvis han/hun visste hvordan den andre egentlig er?

Skrevet
Synes egentlig ikke at det er en liten hemmelighet når man har sveket en på den måten. Kanskje mannen hennes hadde forlatt henne hvis han visste hva hun hadde gjort? Sikkert fantastisk å være i et forhold hvor den andre muligens hadde forlatt deg hvis han/hun visste hvordan den andre egentlig er?

Det er jeg ikke enig i. Ærlighet varer ikke nødvendigvis lengst. Hvis alle nå har det bra, så får det være hennes lodd i livet å leve med den affæren. Hva i alle dager skulle det gi av positivitet inn i denne familien om hun fortalte dette nå?

Man må ikke bli helt blind i sin iver etter å være oppriktig at man ikke kan se for seg konsekvensene.

Gjest Gjest
Skrevet

Du eier ikke din ektefelle.

Jeg syns det er fint at hun ordner opp selv i stillhet med sine "åpne gestalter".

Det gavner hele familien.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva i alle dager skulle det gi av positivitet inn i denne familien om hun fortalte dette nå?

Man må ikke bli helt blind i sin iver etter å være oppriktig at man ikke kan se for seg konsekvensene.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig!

Å jeg er helt sikker på at mange av våres foreldre tar med seg sin lille hemmelighet i graven.

Det skal jeg også gjøre!

Gjest Gutt92
Skrevet (endret)
Du eier ikke din ektefelle.

Jeg syns det er fint at hun ordner opp selv i stillhet med sine "åpne gestalter".

Det gavner hele familien.

Nei, men hvis en person skal tilbringe livet sitt med deg så har han virkelig krav på å få vite hva du har gjort, hvis det er noe så drastisk. Synes virkelig han har rett til å få vite hva kvinnen han elsker har gjort mot han, så er det opp til han hva han vil gjøre videre.

Endret av Gutt92
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsket en gutt fra jeg var 16 til jeg var over 20, vi ble aldri ordentlige kjærester, men sånn av og på. Etterhvert ble jeg gift, og fikk barn, og glemte aldri denne gutten i løpet av ti år. Da ble jeg skilt, og han jeg aldri sluttet å tenke på tok kontakt. Han hadde ikke glemt meg heller, og vi tilbrakte mye tid i telefonen og ble kjent på nytt. Magien mellom oss ble borte etterhvert, og det var godt å få lukket den døren for godt, hvis ikke hadde jeg nok aldri sluttet å tenke på hva som kunne blitt.

Som voksen mann var han slett ikke så fascinerende. :) Imidlertid vil vi nok alltid ha et rom hos hverandre.

Skrevet

Noen sammenblander visst åpne gestalter med åpne gevanter...

Skrevet
Nei, men hvis en person skal tilbringe livet sitt med deg så har han virkelig krav på å få vite hva du har gjort, hvis det er noe så drastisk. Synes virkelig han har rett til å få vite hva kvinnen han elsker har gjort mot han, så er det opp til han hva han vil gjøre videre.

Fremdeles like uenig med deg. Ser ikke helt hva du kommer med av ny informasjon ift forrige innlegg?

For den informasjonen du er ute etter å gi kan med en viss sannsynlighet ødelegge hele ekteskapet. Et ekteskap som var veldig bra og som bare ble forsterket da hun fikk den historien ut av verden. Jeg kan overhodet ikke se hva godt det da kan gjøre å informere om det. Er det så viktig at alle har alle fakta på bordet fremfor at to mennesker fortsetter en lykkelig tilværelse sammen? Og de konsekvenser det medfører for barna?

Nei, noen ganger må man løfte blikket litt og se hva det er som er det beste. Det beste er ikke alltid det samme som det sanne.

Gjest Gjest
Skrevet

Er Gutt92 født i 1992?

I så fåll skal jeg prøve så godt jeg kan å se dine argument fra din unge synsvinkel. Mulig jeg også hadde tenkt som deg for mange, mange år siden.

Men livet er så langt, det byr på så mange utfordringer.

Å av og til må man ta en u-sving.

Man må tilbake.

Gjest Gutt92
Skrevet
Fremdeles like uenig med deg. Ser ikke helt hva du kommer med av ny informasjon ift forrige innlegg?

For den informasjonen du er ute etter å gi kan med en viss sannsynlighet ødelegge hele ekteskapet. Et ekteskap som var veldig bra og som bare ble forsterket da hun fikk den historien ut av verden. Jeg kan overhodet ikke se hva godt det da kan gjøre å informere om det. Er det så viktig at alle har alle fakta på bordet fremfor at to mennesker fortsetter en lykkelig tilværelse sammen? Og de konsekvenser det medfører for barna?

Nei, noen ganger må man løfte blikket litt og se hva det er som er det beste. Det beste er ikke alltid det samme som det sanne.

Og jeg kan overhodet ikke se hva godt som kommer ut av et ekteskap som antageligvis hadde falt sammen hvis sannheten kom frem. Noen folk er vel kanskje bare blottet for samvittighet og omtanke for andre? Når man har gjort en så stor feil skal det være opp til den andre personen om han vil bli værende i forholdet, og ikke til deg som gjorde det. Men ingen vits i å diskutere det, det er tydeligvis ganske forskjellige meninger her..

Skrevet

Når du bedrar din mann, og fortsetter som om ingenting var endret, bedrar du ham hver eneste bidige dag han er sammen med deg etter hendelsen, hvis forholdet bygges over en løgn om troskap.

Da er han sammen med et menneske han sannsynligvis ville brutt opp med, og foraktet. Og er det ikke et overgrep å leve sammen med en som ville foraktet deg? Er det ikke ondt, at hver gang han går ned på deg, og elsker med deg, så VET du at om han visste, ville han brekt seg i vemmelse, helt bensin på senga og tent på, fortrinnsvis mens du ennå befant deg der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...