Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet

Et kjærestepar der begge har betrodd seg til hverandre om vonde/traumatiske opplevelser. Den ene har vært utsatt for incest. Den andre har fått en strålende karriere ødelagt pga påstander om økonomisk utroskap. Begge vet at den andre er preget av disse opplevelsene. Begge har gitt uttrykk for å tro på den andres versjon.

Utløst av en situasjon der begge føler seg tråkket på av den andre sosialt kommer det påstander om hva andre "folk" burde visst om partneren. Følgende utbrudd kommer så i affekt: Du likte nok at onkelen din koste seg med deg...du har jo lurt på om du var utfordrende som tolvåring. OG: At du ble deperimert og ikke orket å kjempe mot beskyldningene er bare en unnskyldning for at du er skyldig. Folk burde visst at du er en kriminell som lurer folk.

Hvilken uttalelse er verst og hvorfor?

Hvor sårende ting kan man si til partneren før man går langt over streken?

Er det i det hele tatt "tillatt" å si stygge ting som man ikke mener bare for å såre den andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Et kjærestepar der begge har betrodd seg til hverandre om vonde/traumatiske opplevelser. Den ene har vært utsatt for incest. Den andre har fått en strålende karriere ødelagt pga påstander om økonomisk utroskap. Begge vet at den andre er preget av disse opplevelsene. Begge har gitt uttrykk for å tro på den andres versjon.

Utløst av en situasjon der begge føler seg tråkket på av den andre sosialt kommer det påstander om hva andre "folk" burde visst om partneren. Følgende utbrudd kommer så i affekt: Du likte nok at onkelen din koste seg med deg...du har jo lurt på om du var utfordrende som tolvåring. OG: At du ble deperimert og ikke orket å kjempe mot beskyldningene er bare en unnskyldning for at du er skyldig. Folk burde visst at du er en kriminell som lurer folk.

Hvilken uttalelse er verst og hvorfor?

Hvor sårende ting kan man si til partneren før man går langt over streken?

Er det i det hele tatt "tillatt" å si stygge ting som man ikke mener bare for å såre den andre?

Altså, jeg har ingen formening i om hvilken uttalelse som er verst.

Når man har betrodd seg til noen på den måten, så er jeg sjokkert om noen kan komme med sånne kommentarer.

Hadde jeg hørt noen av de kommentarere, så hadde jeg gått ut døra og aldri kommet tilbake.

Begge uttalelsene er kjempestygge og hadde ikke vært akseptabelt hos meg.

Det er "greit" å si ting man ikke mener for å såre.

Men aldri at man går så langt at man bruker noe så fortrolig mot hverandre.

det er min mening iallfall!

Gjest Kavring
Skrevet
(...)

Begge uttalelsene er kjempestygge og hadde ikke vært akseptabelt hos meg.

Det er "greit" å si ting man ikke mener for å såre.

Men aldri at man går så langt at man bruker noe så fortrolig mot hverandre.

det er min mening iallfall!

Enig i dette her. Ting som blir fortalt i all fortrolighet burde ikke bli brukt for å såre den andre parten. Og du, TS, lurer på hvor sårende ting man kan si før man har gått langt over streken; Jeg mener så lenge man sier noe sårende med vilje, uavhengig av hvilken grad, så har man gått langt over streken. Blir man så sinna/frustrert i en krangel/diskusjon at man føler behov for å såre den andre parten, burde man heller telle til ti, puste dypt og ta en "time out".

Skrevet
Enig i dette her. Ting som blir fortalt i all fortrolighet burde ikke bli brukt for å såre den andre parten. Og du, TS, lurer på hvor sårende ting man kan si før man har gått langt over streken; Jeg mener så lenge man sier noe sårende med vilje, uavhengig av hvilken grad, så har man gått langt over streken. Blir man så sinna/frustrert i en krangel/diskusjon at man føler behov for å såre den andre parten, burde man heller telle til ti, puste dypt og ta en "time out".

Kunne ikke vært mer enig :)

Gjest Jente38
Skrevet

Folk som slenger ut ting som er fortalt i all fortrolighet, med målet om å såre/ramme den andre parten/manipulere en situasjon til sin fordel, er svikefulle mennesker som man ikke kan stole på. Selvsagt kan alle fra tid til annen, bli sinte eller si mye rart i fylla men det er fullstendig UAKSEPTABELT å slenge ut med fortroligheter. Så pass selvkontroll bør en ha.

Hadde du gjort det til meg, selv om det bare skjedde bare en eneste gang, hadde jeg gått ut av døra og aldri kommet tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet

Incestuttalelsen er verst. Fordi jeg regner med at man får traumer for resten av livet etter å ha blitt utsatt for noe sånt.

Man skal respektere partneren som alle andre mennesker, og huske på at fordi man vet veldig mye om personen og kjenner personen veldig godt har man stor makt som man ikke må misbruke.

Nei, det er ikke tillatt å si stygge ting man ikke mener for å såre den andre. Når diskusjonen når et slikt punkt bør man ta en pause fra hverandre og roe seg ned hver for seg (kan være gjort på 5 minutter) før man fortsetter praten.

Gjest bare innom
Skrevet

Begge uttalelser er uakseptable.

Jeg heller likevel til at uttalelsen om incest har potensiale til å være mest skadelig.

Et incestoffer kan ha svært store problemer med å plassere skylden der den hører hjemme, og ved å si at offeret likte hva som skjedde, kan en bekrefte det offeret innerst inne kanskje frykter. At det var offeret egen skyld, og at all skammen og alle problemene offeret opplever er en velfortjent.

En slik uttalelse fra en nær person, kan i verste fall sette bearbeidingen av overgrepene langt tilbake.

Å beskylde partneren for å være skyldig i økonomisk utroskap, er absolutt heller ikke greit, men jeg tror likevel skaden ikke kan bli like stor.

En voksen person vil selv vite om om h*n er skyldig eller ei, og belastningen består i å ikke bli trodd av andre.

En inscestutsatt, derimot, kan være overbevist om at skylden ligger hos h*n selv.

Jeg tror det er lettere å leve med at man blir misforstått av andre, enn å bebreide seg selv for noe grusomt som har skjedd.

Men, som sagt, ingen av uttalelsene hører hjemme i en nær relasjon, uansett hvor dårlig behandlet man føler seg. Det eneste voksne er å ta tak i det reelle problemet. Det er ikke akseptabelt å utnytte andres betroelser til å såre dem med.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener incestkommentaren er værst! Det er helt uakseptabelt å si noe slikt! Hadde kjæresten min gjort det, hadde det blitt en eks ganske fort...

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Jeg mener at når man er kjærester så skal man ikke behandle den andre slik under noen omstendigheter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...