Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg velger å legge tråden her i stedet for på kropp, siden dere småbarnsforeldre kanskje har opplevd det samme.

Vår sykdomshistorie kort (?) oppsummert:

Desember: begynnende feber, varierende, etter ei ukes tid oppe i 40 grader. Legevakt (i romjula) ikke noe resultat. CRP tatt. Spiste lite, gikk ned nesten ett kilo. Fortsatt høy feber, nytt legevaktbesøk nyttårsaften, sterkt økt CRP. Ørebetennelse konstatert, penicillin gitt, feberfri etter ei uke. Totalt syk i nesten tre uker.

Januar: Barnehagestart. Frisk i ca tre uker.

Februar: Begynnende snørr, tetthet i nese, bryst og hals, hoste i begynnelsen av februar. Tre dager med diare. Småsyk i to uker, så kom feberen. Var hos lege, sjekket ører og lyttet på lunger. Ble satt på penicillinkur, selv om ingen tester ble tatt. Fikk to typer hostesaft. Det fungerte ikke. Sov ikke om natta, hosteanfall til han kastet opp flere ganger om dagen. Spydde ut senga flere ganger om natta.

Mars: Tilbake til lege etter nok ei uke. Lyttet på lunger. Fikk Bricanyl (astmamedisin) for å ta hosten. Etter ei og ei halv uke med medisin ble hosten redusert. Da kom snørret igjen. Ny runde med feber og diare noen dager. Snørret ble borte etter noen dager. Sluttet på Bricanyl, da kom hosten tilbake. Startet på Bricanyl igjen, da forsvant hosten. Fremdeles tetthet i brystet/hals.

I dag, 26. mars, hentet jeg en feberhet unge i barnehagen, med nesten 40 i feber. Jeg skal ringe lege igjen i morgen. Hva skal jeg si? Er dette normalt? Skal jeg la meg avfeie med "unger blir syke når de starter i bhg"?? Det er snakk om en sykdomsperiode på fire måneder, med opphold på tre uker. Det kan da umulig være normalt??? Har noen av dere opplevd dette??

Jeg synes det er så innmari trasig å tenke på at ungen min ikke vet hvordan det er å være frisk, han kan umulig huske hvordan det føles å ikke være tett og snørrete. For ikke å snakke om at vi begynner å gå tom for sykt barn-dager...

Endret av Trampe
Videoannonse
Annonse
Gjest Miley
Skrevet

Mitt barn på snart fem har infeksjonsutløst astma, og symptomene ligner veldig. Han blir tett i pusten, snørrete, hoster, feber osv. Det eneste som hjelper er forebyggende astmamedisin to ganger om dagen, samt en annen type ved behov. Når han var liten reagerte han i tillegg på katt, og ble verre av dette. Nå er det kald luft, trekk, kaldt vind, minusgrader o.l som får han til å bli syk. Han bruker astamedisin hele vinterhalvåret nå.

Jeg ville ikke latt meg avfeid med at "barn blir syke", be om henvisning til barnelege.

Skrevet

Ville fått nurket sjekket for astma/standfhaftig luftveisinfeksjon.

Barn skal da ikke være syke4 måneder i strekk, må være voldsomt slitsomt for barnet (og foreldrene)

Gjest Gjest
Skrevet

det er vel veldig vanlig at ett åringer er mye syk, imunforsvaret skal jo testes mot alle bakterier og virus som finnes. Når det gjelder astma så er det vel slik at lungene ikke er utviklet ferdig før i tre års alder, så det er mange barn under 3 med "astma"plager uten at barnet trenger få sykdommen astma som vedvarer etter 3 års alder.

Hva slags bricanyl medisiner har dere fått, babyinhaler? flytende?

du skriver: Etter ei og ei halv uke med medisin ble hosten redusert. Da kom snørret igjen. Ny runde med feber og diare noen dager. Snørret ble borte etter noen dager. Sluttet på Bricanyl, da kom hosten tilbake. Startet på Bricanyl igjen, da forsvant hosten. Fremdeles tetthet i brystet/hals.

bricanyl er en medisin som skal virke umiddelbart og ikke etter 1,5 uke. Denne medisinen gjør deg ikke ikke frisk, men åpner luftveien der og da, så tetner de til i gjen og mer medisin må gis.

ikke vær bekymret du, til sommeren vil nok barnet ditt bli mye friskere og kanskje får du et påfølgende år med mindre sykdom

Skrevet

Bare ett lite apropos til forrige gjest her, ang Bricanyl, så er det ikke bare umiddelbar virkning, på meg tok det en ukes tid å fjerne bronkitthoste/tette luftveier (jeg var da i tidlig barneskolealdre, og hadde gått syk i 1,5 år, uten at noen leger hadde sjekka meg for astma, for jeg var jo ikke allergisk mot noe :klaske: , neida...)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og ser at enkelte barn er veldig mye syke. Spesielt første året i barnehage, og det er jo naturlig.

Det jeg reagerer på, er at mange leger bare avfeier foreldrene når de kommer med barn med forkjølelse, feber, luftveisplager av ymse slag. De får bare beskjed om at slik er det når barna begynner i barnehagen.

Jeg kan ikke skjønne at det er normalt at enkelte barn har tykk, grønn snørr rennende hver eneste dag nesten hele vinteren.

Slik jeg har forstått det, sjekker legen knapt nok noe hos disse barna. Sender dem bare hjem med nesespray og hostesaft.

Jeg pleier råde dem til å gå til en annen lege, og ikke gi seg på at barnet skal sjekkes grundig! Tydelig at man må stå på krava og ikke gi seg.

Skjønner godt at du er fortvilet over dette. Slitsomt både for barnet og foreldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje barnet trenger mer tid hjemme etter en sykdomsperiode før dere sender barnet tilbake til barnehagen? Hvis barnet er slitent og stresset er det mer utsatt for sykdommer. Bare noen tanker...

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med refluksproblemer, er endel av symptomene som kan passe til det også (men noen av de igjen er jo til forveksling like astma, som sikkert er vel så sannsynlig).

Skrevet

Høres litt sånn ut som oss, minsten har vært i barnehagen totalt fire uker siden jul, og det er ikke fire sammenhengende uker for å si det sånn :roll: Han har infeksjonsutløst atsma og går på forebyggende medisiner når han ikke er syk også, og så er han et ørebarn som ikke kan bli snørrete en gang uten at han får øreverk/ørebetennelse. Vi har hatt fire penicillin - kurer siden jul, og har vært hos øre-nese-hals der vi skal følges opp hver måned framover. Han er jo fortsatt like mye sjuk, men nå vet vi iallefall hvorfor, og han blir fulgt med på grunn av hørselen. I tillegg har vi jo selvfølgelig hatt noen runder med omgangssjuke, diare og øyekatarr ;)

Men, i barnehagen der vi går er det maaaange barn som har vært syke minst like mye som oss, nesten mer, så det er nok ganske vanlig det første året i barnehagen, og spesielt på denne tiden av året. Noen er mer syke enn andre, og spesielt gutter sa spesialisten vi var hos.

Skjønner du blir frustrert, det er veldig slitsomt, både for mamma/pappa OG barnet når det blir så mye sykdom :klemmer:

Skrevet

Tusen takk for mange svar og tanker!

Lillegutt var hjemme ei hel uke for to uker siden. De har holdt ham inne i barnehagen også uka derpå, altså forrige uke. Så skal han selvsagt være hjemme hele påska, kanskje det har en effekt. Jeg vet at det ikke er ideelt å sende en halvsyk unge i barnehagen, men vi har ikke mye valg....

Jeg har vært hos en annen lege i dag. Han mente at Bricanyl ikke nødvendigvis har noen effekt, men vi fikk en ny resept fordi jeg mener at det har fungert. Vi sluttet som sagt på medisinen, og da kom hosten tilbake med en gang. Vi skal bruke den ei stund til nå før vi slutter igjen og ser det an.

Legen lyttet, kjente, så og klemte, og tok en crp. Han sier at det tilsynelatende ikke er noe i veien med gutten. Han mener at han ikke har astma, han har ingen bilyd på lungene, og ikke utslag på crp. Ergo er han ikke syk, men han er heller ikke frisk. Vi fikk beskjed om å holde ut og se det an. Så lenge han spiser, drikker, har avføring og god allmenntilstand skal vi leve som normalt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Tror du selv er inne på noe av problemet her. Dere sender en halvsyk unge i barnehagen. Han får da ikke tid til å bli ordentlig frisk, og blir tatt igjen av sykdom gang på gang.

Selv om han får være inne, er det stor forskjell på å være i barnehage og være hjemme når man er i dårlig form.

Håper påsken kan hjelpe på, slik at han får slappet av og kommet seg i form igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn føltes det hos oss ifjor også. Ungen var mer hjemme enn i bhg. Tror det gikk fra oktober til april med sykdom. Nå har ungen nesten ikke vært syk på lenge.

Trenger ikke å være samme årsak er grunn for sykdommen selv om det kommer tett. Bakteriene florerer i bhg, og når det ene er bort, så er det et nytt.

Gjest Gjest
Skrevet

Min venninne har det som deg - men hun har to... Tenk på det når du syns synd på deg selv.

Skrevet

Synd på meg selv??

Det er da ungen det er synd på, ikke meg. Det er han som er syk, ikke jeg.

Det er ikke synd på din venninne heller, men det er synd på ungene hennes om de er like ofte syke som min sønn er.

Han er forresten fremdeles hostete og snørrete, men mye bedre enn da jeg startet tråden.

Skrevet

da datteren min startet i barnehagen var hun ikke syk en eneste dag, enda alle sa "første året kommer hun til å være mye syk"...

Den vinteren sønnen vår var 1,5- 2 år var han syk hele tiden fra november til slutten av april. Det gikk slag i slag med ørebetennelse, halsbetennelse, "bare feber", diare/oppkast osv hele tiden. Han begynte ikke i barnehage før etter jul - men han var jo nesten ikke der før våren kom...

Jeg gikk til homeopat med han og han fikk noen piller som skulle bygge opp immunforsvaret. Etter det var han ikke mye syk. Vi var en tur til hos homoepaten i høst da han begynte å bli mye syk igjen - og de ga like godt resultat i år også :)

Kanskje det kan være en ide og prøve en homeopat?

Ikke noe gøy med syke barn sender en trøste :klemmer: til deg og barnet

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vanligere enn mange foreldre tror at barn går fra virusinfeksjon til virusinfeksjon de to første leveårene. Har barnet astmatendens, kan symptomene ved en luftveisinfeksjon være verre og vare lengre.

Man vet at eksponering for tobakksrøyk (eller at en av foreldrene røyker, også når de ikke er i nærheten av barnet), samt at barnet er i nær kontakt med større grupper barn (som i barnehage); øker sannsynligheten for virale øvre luftveisinfeksjoner.

Det er lite legen kan gjøre med dette, og de aller fleste virusinfeksjoner kan ikke behandles på noen måte - annet enn å vente til den går over. Det som sannsynligvis skjer når barnet "aldri blir helt friskt", er at det får en ny virusinfeksjon kort tid etter en tidligere. Helt normalt, men selvfølgelig plagsomt.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Min venninne har det som deg - men hun har to... Tenk på det når du syns synd på deg selv.

For ett teit og usaklig innlegg :roll:

Skrevet

Må si meg enig i det ja, det er jo ikke oss voksne det er synd på, det er jo ungene!

Her i huset feiret vi påskeferien med ørebetennelse i år, men har før det nå vært frisk i tre uker, noe som virker som en hel evighet!

Håper poden er på bedringens vei Trampe :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...