Gå til innhold

Papirmølla

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi gifter oss hos byfogden- og jeg er livredd for å glemme noen papirer.

Derfor, hvem skal ha hva, og når- ved borgelig vigsel? Jeg skal også ha navneendring på vielsesattesten, når sender jeg inn navneendring? Denne trer vel i kraft ganske raskt.

Trenger man fødselsattest? Ser det står det noen steder...

Endret av **tiilii**
Skrevet (endret)
Vi gifter oss hos byfogden- og jeg er livredd for å glemme noen papirer.

Derfor, hvem skal ha hva, og når- ved borgelig vigsel? Jeg skal også ha navneendring på vielsesattesten, når sender jeg inn navneendring? Denne trer vel i kraft ganske raskt.

Trenger man fødselsattest? Ser det står det noen steder...

Du sender til Skattekontoret/Folkeregisteret:

Erklæring fra brudefolkene

Forlovererklæring

og siden du skal endre navn:

Skjema for navneendring (Dette skjemaet sender du inn sammen med de andre papirene. Alle papirene sendes samlet.)

Du behøver ikke legge ved fødselsattest eller annen attest hvis du er norsk statsborger. (Har du vært tidligere gift skal også skjema for Erklæring om skifte legges ved.)

Alle skjemaene kan du laste ned her. Det følger med bruksveileding. Les den godt, der står alt du trenger å vite.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Så navneendringsskjemaet følger de andre papirene til skattekontoret- og sendes ikke alene til folkeregisteret nei, da skjønner jeg, for det sto jo i rettledningen at vigselsattest måtte følge dersom det var grunn for navneendring, og hadde jeg sendt det nå, ville jo navneendringen tredt i kraft lenge før bryllupet!

Tusen takk, da hadde jeg kontroll, men det er greit å sjekke!

Skrevet

Vi reiser på bryllupsreise 3 dager etter bryllupet..

Derfor vil jeg vente med å skifte navn til etter reisen pga. passet..

Sender man inn navneendringsskjemaet senere da, eller tar det litt tid før det er i boks?

Tusen takk for nyttige linker forresten :)

Skrevet

Nå er jo ikke jeg noen ekspert- siden jeg må spørre selv, men da kan du vel bare sende inn skjema som vanlig, før eller etter avreise, det tar jo lengre tid enn noen dager uansett. Men, du må vel sende med vielsesattest da.

Skrevet

Hei!

Da jeg giftet meg i fjor sommer dro jeg på bryllupsreise 3 dag etter bryllupet. Jeg sendte inn navneendringsskjema med de andre skjemaene på forhånd, men bestemte meg for å reise i det gamle navnet. Da jeg kom hjem fra ferie endret jeg pass, bankkort, førerkort etc. Jeg hadde med kopi av vigselsattesten på ferie (in case).

Grunnen til at jeg reiste i det gamle navnet mitt var fordi jeg var redd for at jeg ikke fikk det nye passet i tide.

Uansett hva du gjør: Husk at pass og alle billetter MÅ stå i samme navn. Ta med kopi dokumenter på at du har giftet deg.

Skrevet

Reisen er jo bestilt i mitt nåværende navn, så da passer jo det med mitt pass..

Da endrer jeg bare alt etter bryllupsreisen..og vielsesattesten tar jeg med ;)

Tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...