Gå til innhold

Store legeregninger, behandling ets.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk akkurat høre at om en har store utgifter på legeregninger, behandling, utstyr til å bli bedre, utstyr til å være aktiv og bli frisk (såler, treningsutstyr) ets.

At en kan trekke det fra på skatten !!

Stemmer det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fikk akkurat høre at om en har store utgifter på legeregninger, behandling, utstyr til å bli bedre, utstyr til å være aktiv og bli frisk (såler, treningsutstyr) ets.

At en kan trekke det fra på skatten !!

Stemmer det ?

Du må kunne dokumentere utgifter på over kr 9180 og fremlegge legeerklæring. Se skatteetatens sider. (www.skatteetaten.no)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det samme lurer jeg på. Kan dyre privatbehandlinger trekkes av på skatten. Må det over en hvis sum, hva er grensen?

Gjest Elastica
Skrevet
Det samme lurer jeg på. Kan dyre privatbehandlinger trekkes av på skatten. Må det over en hvis sum, hva er grensen?

I utgangspunktet kan ikke utgifter til behandling utenfor det norske offentlige helsevesen trekkes fra i inntekten.

Imidlertid kan man etter at man har fått avslag fra skattekontoret, klage til Fylkeslegen og de kan på visse vilkår likevel komme frem til at utgiftene er fradragsberettiget. Vilkårene er at helsetilbudet må være faglig forsvarlig, det må ikke finnes tilsvarende tilbud innenfor det offentlige helsevesen (og da trenger det ikke dreie seg om et identisk tilbud), samt at køen i det offentlige helsevesen er lang, og det anses som urimelig at vedkommende skal stå i denne køen. Vilkårene er imidlertid så strenge at de færreste får medhold.

Gjest Gjest
Skrevet
Du må kunne dokumentere utgifter på over kr 9180 og fremlegge legeerklæring. Se skatteetatens sider. (www.skatteetaten.no)

Man må faktisk ikke dokumentere disse utgiftene, kun sannsynliggjøre dem. Må ha legeerklæring og en overikt over utgiftene, men trenger ikke legge dem hver eneste lille kvittering. I alle fall sånn jeg har gjort det i flere år, alltid fått tilbake.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
I utgangspunktet kan ikke utgifter til behandling utenfor det norske offentlige helsevesen trekkes fra i inntekten.

Imidlertid kan man etter at man har fått avslag fra skattekontoret, klage til Fylkeslegen og de kan på visse vilkår likevel komme frem til at utgiftene er fradragsberettiget. Vilkårene er at helsetilbudet må være faglig forsvarlig, det må ikke finnes tilsvarende tilbud innenfor det offentlige helsevesen (og da trenger det ikke dreie seg om et identisk tilbud), samt at køen i det offentlige helsevesen er lang, og det anses som urimelig at vedkommende skal stå i denne køen. Vilkårene er imidlertid så strenge at de færreste får medhold.

Jeg tror ikke det blir aktuellt for meg i så fall, overstiger nok ikke minstekravet heller. Høres ut som en sånn søknad bare vil koste mer enn den smaker.

Skrevet
Man må faktisk ikke dokumentere disse utgiftene, kun sannsynliggjøre dem. Må ha legeerklæring og en overikt over utgiftene, men trenger ikke legge dem hver eneste lille kvittering. I alle fall sånn jeg har gjort det i flere år, alltid fått tilbake.

Hva mener du med sannsynliggjøre? Legger du ved en utskrift eller lignende, eller skriver du det selv?

Noen som vet hvordan det er med utgifter til kiropraktor som ikke har avtale med det offentlige? Kan man trekke fra dette?

Gjest Elastica
Skrevet
Hva mener du med sannsynliggjøre? Legger du ved en utskrift eller lignende, eller skriver du det selv?

Når man for eksempel skal sannsynliggjøre/dokumentere utgifter til fordyret kosthold, står det i Lignings-abc at det skal være tilstrekkelig å vise til en måneds forbruk. Skattekontoret skal kunne be om dokumentasjon, men i mange tilfeller er det nok å sannsynliggjøre, ved for eksempel å føre opp den konkrete kostnaden.

Noen som vet hvordan det er med utgifter til kiropraktor som ikke har avtale med det offentlige? Kan man trekke fra dette?

I utgangspunktet tror jeg dette ikke er fradragsberettiget, siden det er utenfor offentlig norsk helsevesen.

Skrevet
I utgangspunktet tror jeg dette ikke er fradragsberettiget, siden det er utenfor offentlig norsk helsevesen.

Takk for svar, Elastica :) Får ta meg en tur på ligningskontoret og høre. (Har hatt andre utgifter i tillegg til dette.)

Gjest Gjest
Skrevet

I Norge har vi et selvangivelsesprinsipp. Dvs at skatteyter selv fyller ut selvangivelsen, uten å legge ved vedlegg for alle utgiftene, men må kunne framvise dokumentasjon på forespørsel. Ligningsmyndighetene kan gå tilbake i tid å kreve dette hvis de finner dette nødvendig, så man bør arkivere slik dokumentasjon.

Hvis man kommer opp i en skattetvist (i verste fall i rettssystemet) vil selvsagt dokumentasjon være det eneste holdbare, ikke en sannsynliggjøring.

Gjest Gjest
Skrevet

Om man må sannsynliggjøre eller bevise kommer jo an på hva man skal trekke fra. Noe er lettere å sannsynliggjøre enn annet.

Diabetes trenger sjelden å bevise sitt fordyrede kosthold. Diagnosen er nok for skatteetaten.

Kiropraktor uten avtale vil ikke dekkes, siden det finnes et offentlig alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...