Gjest Gjest_hm_* Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Ok vi vil egentlig gifte oss kristelig i utlandet (ute på stranden) men om det ikke går er det mulig vi er nødt til å gifte oss hjemme før vi reiser. Men er litt usikker på det å være gift før sermonien, føler det er feil? En annen ting er at jeg vil at det skal være kirkelig (om jeg gifter meg før vi reiser), kan man gifte seg i kirka hemmelig, da feks oss med prest og to vitner? Føler dette passer mer for oss enn å gjøre det borgerlig..
Daria Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Du kan gifte deg i kirken uten gjester, med kun prest og vitner.
Haris Pilton Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Ok vi vil egentlig gifte oss kristelig i utlandet (ute på stranden) men om det ikke går er det mulig vi er nødt til å gifte oss hjemme før vi reiser. Men er litt usikker på det å være gift før sermonien, føler det er feil? En annen ting er at jeg vil at det skal være kirkelig (om jeg gifter meg før vi reiser), kan man gifte seg i kirka hemmelig, da feks oss med prest og to vitner? Føler dette passer mer for oss enn å gjøre det borgerlig.. Dere kan jo gifte dere i en Sjømannskirke i utlandet? Det er norske kirker som holder til i veldig mange land, og det holdes flere bryllup der =)
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Dere kan jo gifte dere i en Sjømannskirke i utlandet? Det er norske kirker som holder til i veldig mange land, og det holdes flere bryllup der =) Man må være obs på at dette ikke er gyldig vielse i de aller fleste land. Som regel må man i ambassaden først, for så å ta turen i sjømannskirka for velsignelsen. De fleste som sier at de er gift i sjømannskirka er faktisk gift i en ambassade.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Går det ikke å gjøre det omvendt da? Gifte dere i utlandet først, og så i kirka hjemme etterpå? :klø: Eller blir det også rart?
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Man må være obs på at dette ikke er gyldig vielse i de aller fleste land. Som regel må man i ambassaden først, for så å ta turen i sjømannskirka for velsignelsen. De fleste som sier at de er gift i sjømannskirka er faktisk gift i en ambassade. I hvilke land da? Jeg er selv gift i en sjømanns kirke å måtte ikke på noen ambasade. DET høres litt rart ut.......... Hvorfor skal folk i en ambasade? De gifter seg under norsk rett... Å dvs at det stilles de samme kravene som å gifte seg her hjemme. Tror ikke at du har helt peilig...............
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 I hvilke land da? Jeg er selv gift i en sjømanns kirke å måtte ikke på noen ambasade. DET høres litt rart ut.......... Hvorfor skal folk i en ambasade? De gifter seg under norsk rett... Å dvs at det stilles de samme kravene som å gifte seg her hjemme. Tror ikke at du har helt peilig............... Giftet meg selv i Paris, så jo, jeg har ganske god peiling. Når du gifter deg i utlandet er du underlagt retten i det landet. Da kun borgelige vielser er gyldige i Frankrike (og mange andre land) må vielse skje på ambassaden (eventuelt for franske mydigheter). Se http://www.sjomannskirken.no/hoved.aspx?m=1235 Da vi også vurderte Italia, vet jeg at de har like regler. Her finner du en fullstendig liste over sjømannskirker som faktisk har vigselsrett http://www.sjomannskirken.no/tema.aspx?m=2723&amid=25508
cogito Skrevet 28. mars 2009 #8 Skrevet 28. mars 2009 Man må være obs på at dette ikke er gyldig vielse i de aller fleste land. Som regel må man i ambassaden først, for så å ta turen i sjømannskirka for velsignelsen. De fleste som sier at de er gift i sjømannskirka er faktisk gift i en ambassade. Giftet meg selv i Paris, så jo, jeg har ganske god peiling. Her finner du en fullstendig liste over sjømannskirker som faktisk har vigselsrett http://www.sjomannskirken.no/tema.aspx?m=2723&amid=25508 Den lista over sjømannskyrkjer med vigselsrett du lenker til, er ganske lang. Så i dei fleste land der Sjømannskirken held til, er faktisk dette ein gyldig vigsel! (Spesielt dei landa som er aktuelle for TS som ønskjer å gifte seg på ei strand...)
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 SITER(Gjest_Amelie_* @ 26.03.2009 (13:45) ) Man må være obs på at dette ikke er gyldig vielse i de aller fleste land. Som regel må man i ambassaden først, for så å ta turen i sjømannskirka for velsignelsen. De fleste som sier at de er gift i sjømannskirka er faktisk gift i en ambassade. SITER(Gjest_Anna_* @ 26.03.2009 (19:06) ) Giftet meg selv i Paris, så jo, jeg har ganske god peiling. Her finner du en fullstendig liste over sjømannskirker som faktisk har vigselsrett http://www.sjomannskirken.no/tema.aspx?m=2723&amid=25508 Den lista over sjømannskyrkjer med vigselsrett du lenker til, er ganske lang. Så i dei fleste land der Sjømannskirken held til, er faktisk dette ein gyldig vigsel! (Spesielt dei landa som er aktuelle for TS som ønskjer å gifte seg på ei strand...) Svarer igjen jeg, siden det er så mange kverulanter uten kunnskap her. På listen jeg linket, over kirker der man kan vies, finnes det 9 land. (Sverige, Spania og USA har flere sjømannskirker, derfor ser lista lang ut). Totalt er sjømannskirken representert i over 50 land. Derav min påstand om at man ikke kan gifte seg i sjømannskirken i de fleste land.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Svarer igjen jeg, siden det er så mange kverulanter uten kunnskap her. ..så da gjør det deg selv til en kverulant med kunnskaper? Skal holde meg til saken, forresten: Et vennepar av meg giftet seg i hvert fall i kirken, med bare prest og vitner, før de tok seremonien med prest og gjester og forlovere og alt sammen, hjemme på gården. Det var en fantastisk vakker seremoni, ute i nydelig vær, i naturskjønne omgivelser, i en vakker hage, med fin fjordutsikt. Så i Norge kan man i hvert fall absolutt gjøre unna en formell vielse uten gjester, først. (Disse to gjorde det tidligere samme dag som vielsen var).
cogito Skrevet 29. mars 2009 #11 Skrevet 29. mars 2009 (endret) Svarer igjen jeg, siden det er så mange kverulanter uten kunnskap her. På listen jeg linket, over kirker der man kan vies, finnes det 9 land. (Sverige, Spania og USA har flere sjømannskirker, derfor ser lista lang ut). Totalt er sjømannskirken representert i over 50 land. Derav min påstand om at man ikke kan gifte seg i sjømannskirken i de fleste land. Ja, eg telte også 9 land, og 21 sjømannskyrkjer, på den lista! Sverige, Danmark, Storbritannia, Spania, Tyskland, USA, Thailand, Australia og Forente Arabiske Emirater. (I tillegg vigselsrett på 3 stader utan sjømannskyrkja, i land med sjømannskyrkje i ein annan by.) Her er ei liste over alle sjømannskyrkjer. Til saman 32 sjømannskyrkjer i 18 land. I tillegg til dei 9 nemnde landa: Belgia, Nederland, Hellas, Tyrkia, Frankrike, Italia, Sveits, Brasil og Singapore. Eg må visst innrømme at eg tok feil! Presiserer: Sjømannskyrkja har vigselsrett i halvparten av landa der dei held til. (At Sjømannskyrkja også har ambulerande prestar, og dermed dekkjer Afrika, Sør-Amerika og Asia ser eg på som irrelevant i denne samanhengen.) Endret 29. mars 2009 av cogito
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå