Gå til innhold

Binde eller ikke binde renta...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Binde eller ikke binde boliglånsrenta? Og eventuelt for hvor mange år og hvor mange prosent av lånet?

Noen som har noen tips her?? Er litt grønn, men vil gjerne ha en litt oversiktlig økonomi i iallefall et par år framover, samt ikke betale unødig mye i rentekostnader.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg irriterer meg grønn over at jeg glemte å ringe banken i februar - da jeg kunne bint renta for 5 år til under 4 % (3.75 var det vel) i Nordea. Nå har de satt opp fastrenta, dessverre. Men kommer den lavt på firetallet, eller under, binder jeg glatt.

Vi venter barn, og med de ekstra kostnadene knyttet til det, er det fint å vite at vi slipper å bli dratt med opp på høye rentenivåer igjen, med stort huslån som vi har.

Skrevet
Jeg irriterer meg grønn over at jeg glemte å ringe banken i februar - da jeg kunne bint renta for 5 år til under 4 % (3.75 var det vel) i Nordea. Nå har de satt opp fastrenta, dessverre. Men kommer den lavt på firetallet, eller under, binder jeg glatt.

Vi venter barn, og med de ekstra kostnadene knyttet til det, er det fint å vite at vi slipper å bli dratt med opp på høye rentenivåer igjen, med stort huslån som vi har.

Hvorfor 5 år, og ikke 3 eller 10? Jeg er veldig usikker på hvilke vurderinger folk gjør her..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har valgt å binde litt over halve lånet mitt i 5 år. Fikk ikke verdens beste avtale, men har lav flytende rente. Jeg vil gjerne få med meg litt av den evt. videre rentenedgangen og ha mulighet til å betale ned raskere, samtidig som det er trygt å vite at noe er fast uansett hva som skjer de neste 5 årene. Jeg har nettopp flyttet, og vi har flyttet 2 ganger det siste året, så ser på det som sannsynlig at vi blir her de neste 5 årene, det er nok nå :). 10 år blir for lenge, men vurderer å binde studielånet så lenge, for det blir uansett det siste lånet jeg innfrir, og jeg har ikke den beste økonomien, selv om jeg tåler en renteoppgang på noen poeng. Minuset med å binde renta er jo at man risikerer å betale en god del for å komme seg ut av avtalen.

Skrevet (endret)

Jeg har bindt renta mi for 3 år, skrev litt info i denne posten.

Hva som avgjør hvorfor folk velger 1/3/5/10 år er vanskelig å si, noen gjør det utfra hva renta er (lavest 1 år, høyere dess lenger du binder renta, det er normalen), men en av de viktigste tingene å ta hensyn til er hvor lenge du forventer å bo der du bor, samt at du ikke planlegger ekstraordinær innbetaling på boliglånet. (Du kan ikke innbetale ekstra når renta er bundet)

I mitt tilfelle er sannsynligheten stor for at jeg bor der jeg bor i 3 år, mens 5 år er litt mindre sannsynlig da jeg trolig vil flytte til noe større innen den tid, 10 år av samme grunn.

Er du veldig usikker bør du snakke med en rådgiver i banken din eller søke litt på nett, det er ikke en avgjørelse du bør ta lett på :)

Endret av Megana
Gjest Gjest
Skrevet
men en av de viktigste tingene å ta hensyn til er hvor lenge du forventer å bo der du bor, samt at du ikke planlegger ekstraordinær innbetaling på boliglånet. (Du kan ikke innbetale ekstra når renta er bundet)

I mitt tilfelle er sannsynligheten stor for at jeg bor der jeg bor i 3 år, mens 5 år er litt mindre sannsynlig da jeg trolig vil flytte til noe større innen den tid, 10 år av samme grunn.

Men hvis ts binder renta i dag for 10 år, kjøper ny bolig om 3 år, så er det en mulighet å flytte den bunde delen av boliglånet over i neste boliglån. Det må bare avtales med banken, FØR man inngår fastrenteavtalen.

Gjest Gjest
Skrevet

På sikt vil fastrente for de fleste ikke lønne seg, og vi har derfor valgt å ikke binde renten.

Vi har grei nok økonomi til at vi ikke knekker nakken på at renten svinger og forutsigbarheten er derfor ikke så avgjørende for oss. Jeg tror at vi i det lange løp sparer på flytende rente.

Gjest Gjest
Skrevet
På sikt vil fastrente for de fleste ikke lønne seg, og vi har derfor valgt å ikke binde renten.

Jeg hører folk si dette, men klarer ikke helt å forstå det. Hvis man benytter sjansen når fastrenta er lavere enn den gjennomsnittlige flytende renta, vil det vel lønne seg generelt?

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvis ts binder renta i dag for 10 år, kjøper ny bolig om 3 år, så er det en mulighet å flytte den bunde delen av boliglånet over i neste boliglån. Det må bare avtales med banken, FØR man inngår fastrenteavtalen.

Er det sant?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg hører folk si dette, men klarer ikke helt å forstå det. Hvis man benytter sjansen når fastrenta er lavere enn den gjennomsnittlige flytende renta, vil det vel lønne seg generelt?

Hvis man binder renten for lavere enn gj.snittlig flytende rente i bindingsperioden så vil det lønne seg ja, det er jo klart. Problemet er at det er vanskelig å vite hvordan renteutviklingen vil bli i årene fremover, og statistikken viser seg at i de fleste tilfeller er gj.snittlig flytende rente lavere enn hva man får tilbud om i fastrente.

Man tar jo en sjanse. Binder man renten på det helt optimale tidspunktet så kan man tjene på det, men det er et sjansespill.

Fordelen med å binde renten er forutsigbarheten, og for mange har det vell så mye å si som om man sparer eller taper noen tusenlapper i løpet av en 3-10 års periode.

Skrevet

Hørte på radioen at eksperter advarer unge mot å binde renta nå. Så det er nok mest lønnsomt/minst risikofylt å la det være.

Skrevet

Bankene gir jo et fastrentetilbud ut i fra hvordan de tror at rentemarkedet vil se ut fremover i en gitt tid. Og de beregner IKKE å gå med tap for å si det sånn. Så når de tilbyr 4% for 3 år nå, så har de tatt hensyn til at rentebanen er forventet å holde seg lav en stund, og så etterhvert stige. Statistikken har imidlertid vist at det er vanskelig å spå renten, og som regen lønner det seg å ikke binde.

Gjest Gjest
Skrevet

Dessuten : nå vil jo bankene konkurrere om å tilby den beste prisen siden etterspørselen etter fastrente har økt. Hvis du vurderer fastrente, ville jeg ringt rundt og sammenlignet prisen, og vente til effekten av økt konkurranse på fastrentemarkedet slår til.

Jeg ville aldri bundet renta, har ikke sett noen steder dokumentasjon på at det har lønnet seg for noen.

Skrevet
Dessuten : nå vil jo bankene konkurrere om å tilby den beste prisen siden etterspørselen etter fastrente har økt. Hvis du vurderer fastrente, ville jeg ringt rundt og sammenlignet prisen, og vente til effekten av økt konkurranse på fastrentemarkedet slår til.

Jeg ville aldri bundet renta, har ikke sett noen steder dokumentasjon på at det har lønnet seg for noen.

Takk, det var et godt tips. Må undersøke litt der :) Mange gode innspill her, takker så mye! Gir meg litt å tenke på dere, og det var akkurat det jeg ønsket. Vanskelig å google fastrente, for noen advarer og andre anbefaler...

Men hvis det er som noen sier over, at man kan ta med seg fastrenta til et nytt boliglån hvis man selger/bytter bolig før bindingstiden går ut, da er det ikke like stor risiko lenger da? F.eks. om man binder 50 % og har 50 % flytende?

Skrevet

Det er hovedsaklig bare 1 god grunn for å binde renta: Forutsigbarhet.

Som andre har skrevet her før, banken skal ikke gå i tap, de setter renta slik at de ikke taper på sikt. Som lånekunde har du maks forutsigbar økonomi de neste * årene ved fastrente, har du "slitt" det siste året pga de store rentesvingingene, er det et godt alternativ å binde renta :)

Men som sagt, man tjener svært sjelden på å binde renta i kroner og øre, men vil du ha forutsigbarhet selv om du etter * år betaler litt/mye mer (helt avhengig av hva som skjer med den flytende rente) vurder å binde renta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...