Nikoline Skrevet 26. mars 2009 #1 Skrevet 26. mars 2009 Noen som har gode erfaringer med hva som funker? Har dere ellers noen tips til hvordan man får dem til å blomstre igjen?
Gjest Lille-pus Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 (endret) Vanner en gang per uke. Hold potten under springen og la vann renne godt igjennom potten (slik at innholdet i potten blir gjennomfuktet). La den renne av seg og sett den tilbake i potteskjuleren. Det har vært rimelig greit å få phalaenopsis'ene til å blomstre igjen, men jeg sliter "litt" med cambria'ene. Gjødsel synes jeg har sett ut til å være effektivt sammen med vårlyset (har nå 4 blomsterklare, 1 som blomstrer og 1 som foreløpig vil hvile i år). Gir nesten ikke gjødsel om vinteren. Står bak flortynn hvit gardin i vindu mot sør-øst. Lys er viktig. Har en phalaenopsis som bare ikke ville blomstre igjen, inntil jeg begynte å vanne den slik jeg har beskrevet. I år har den to tykke blomsterstilker med mange knopper (fler enn 6 ) på hver stilk. Gleder meg til de slår ut Endret 26. mars 2009 av Lille-pus
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2009 #3 Skrevet 3. april 2009 Vanner en gang per uke. Hold potten under springen og la vann renne godt igjennom potten (slik at innholdet i potten blir gjennomfuktet). La den renne av seg og sett den tilbake i potteskjuleren. Det har vært rimelig greit å få phalaenopsis'ene til å blomstre igjen, men jeg sliter "litt" med cambria'ene. Gjødsel synes jeg har sett ut til å være effektivt sammen med vårlyset (har nå 4 blomsterklare, 1 som blomstrer og 1 som foreløpig vil hvile i år). Gir nesten ikke gjødsel om vinteren. Står bak flortynn hvit gardin i vindu mot sør-øst. Lys er viktig. Har en phalaenopsis som bare ikke ville blomstre igjen, inntil jeg begynte å vanne den slik jeg har beskrevet. I år har den to tykke blomsterstilker med mange knopper (fler enn 6 ) på hver stilk. Gleder meg til de slår ut Signerer denne. :-) Orkideer skal ikke stå i vann på skåla.
Meaty Skrevet 5. april 2009 #4 Skrevet 5. april 2009 Denne vanningsmetoden bruker jeg også, det fungerer fint! Men hva gjør dere når de er avblomstret? Til nå har jeg klippet av hele stilken, og da har jo en ny grodd ut, men det tar lang tid. Man behøver vel ikke klippe hele, men hvor klipper man da? Det er phalaenopsiser jeg har. Et annet problem er at den ene har fått så masse blader at den nesten tipper ut av potta, og det ser stygt ut. Hva kan jeg gjøre med det?
Soon Skrevet 5. april 2009 #5 Skrevet 5. april 2009 Jeg gir de ett eggeglass med vann i uka, og så får de masse lys. Blomstrer en gang i året hvert år - hatt de i maaange år nå
Meaty Skrevet 5. april 2009 #6 Skrevet 5. april 2009 Jeg gir de ett eggeglass med vann i uka, og så får de masse lys. Blomstrer en gang i året hvert år - hatt de i maaange år nå Oj, mine blomstrer oftere enn det! Jeg har hørt at ett eggeglass er for lite, de er tross alt planter som kommer fra veldig fuktige strøk.
Ritz Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 Står i vinduene, vannes en gang i uka, 1 eggeglass.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 ja,dem liker høy luftfuktighet så d kan lønne seg å dusje litt på røttene mellom vanningene også(vanne ordentlig en gang i uken)....klippes over andre eller tredje "ledd" når den er avblomstret(de visner som oftest ned så kommer det en ny) ellers liker dem mye lys men ikke direkte sol eller kald trekk.... det var altså om phalenopsis,andre orkideer kan være litt annet stell på..
cilipili Skrevet 5. april 2009 #9 Skrevet 5. april 2009 Vanner en gang per uke. Hold potten under springen og la vann renne godt igjennom potten (slik at innholdet i potten blir gjennomfuktet). La den renne av seg og sett den tilbake i potteskjuleren. Det har vært rimelig greit å få phalaenopsis'ene til å blomstre igjen, men jeg sliter "litt" med cambria'ene. Gjødsel synes jeg har sett ut til å være effektivt sammen med vårlyset (har nå 4 blomsterklare, 1 som blomstrer og 1 som foreløpig vil hvile i år). Gir nesten ikke gjødsel om vinteren. Står bak flortynn hvit gardin i vindu mot sør-øst. Lys er viktig. Har en phalaenopsis som bare ikke ville blomstre igjen, inntil jeg begynte å vanne den slik jeg har beskrevet. I år har den to tykke blomsterstilker med mange knopper (fler enn 6 ) på hver stilk. Gleder meg til de slår ut Samme her. Det er regnskogblomster som egentlig skal ha en skikkelig regnskyll en gang i blandt. Da holder det ikke med et eggeglass. Mine blomstrer også ofte og mye etter at jeg begynte med dette.
Soon Skrevet 5. april 2009 #10 Skrevet 5. april 2009 Oj, mine blomstrer oftere enn det! Jeg har hørt at ett eggeglass er for lite, de er tross alt planter som kommer fra veldig fuktige strøk. Så rart. Dette fikk jeg beskjed om da jeg kjøpte de. Men da skal jeg selvfølgelig vanne de litt mer, vil jo at de skal blomstre mest mulig
Ritz Skrevet 5. april 2009 #11 Skrevet 5. april 2009 Jeg skal også prøve den metoden på de jeg har som er veldig trege med å reagere:)
Meaty Skrevet 5. april 2009 #12 Skrevet 5. april 2009 Så rart. Dette fikk jeg beskjed om da jeg kjøpte de. Men da skal jeg selvfølgelig vanne de litt mer, vil jo at de skal blomstre mest mulig Butikken vil vel ikke at plantene skal holde alt for lenge, de ser jo gjerne at du kommer tilbake og kjøper fler.
cilipili Skrevet 6. april 2009 #13 Skrevet 6. april 2009 De skal i tillegg vannes litt ekstra når knoppene kommer.
Caramela Skrevet 6. april 2009 #14 Skrevet 6. april 2009 Står i vinduene, vannes en gang i uka, 1 eggeglass. Dette gjør jeg også
Gjest Lille-pus Skrevet 7. april 2009 #15 Skrevet 7. april 2009 Men hva gjør dere når de er avblomstret? Til nå har jeg klippet av hele stilken, og da har jo en ny grodd ut, men det tar lang tid. Man behøver vel ikke klippe hele, men hvor klipper man da? Det er phalaenopsiser jeg har. Et annet problem er at den ene har fått så masse blader at den nesten tipper ut av potta, og det ser stygt ut. Hva kan jeg gjøre med det? klippes over andre eller tredje "ledd" når den er avblomstret(de visner som oftest ned så kommer det en ny) ellers liker dem mye lys men ikke direkte sol eller kald trekk.... det var altså om phalenopsis,andre orkideer kan være litt annet stell på.. Slik klipper jeg mine også (over 2dre eller 3dje "ledd" på blomsterstilken, nedenfra ) Om stilken ikke visner, og du ikke får klippet, så ikke fortvil. Da kan det godt hende du får avlegger(e) på den stilken Har stående et "snodig dyr" nå, hvor både morplanten og avleggeren blomstrer samtidig.... var "litt" sent ute med å knipe av og plante avleggeren for seg selv - og plutselig fant den ut at nå er det vår, og er det vår så skal vi jammen blomstre litt ! Så nå sitter jeg der, med en phalaenopsis fra Gilje-Sørnes, merket "Pink Panther",- som strekker seg i alle retninger (2 sprell levende fjorårets blomsterstilker uten blomster, en fjorårsstilk med avlegger m/egen blomsterstilk samt årets to nye nye blomsterstilker. Den ser fryktelig "bustete" ut, og "blomstrer i alle ender" Det jeg har lært nylig er at de fleste orkidéer blomstrer bedre om det er kjøligere om natten enn om dagen i rommet de befinner seg. Tenkte ikke noe særlig på det før jeg leste det. Den med alle bladene, Meaty, den synes jeg du skal tenke på å plante om .... slik som jeg må plante om Pink Panther'en min Høres ut som den virkelig har kost seg, og produsert blader ad mass.
Gjest B Skrevet 7. april 2009 #16 Skrevet 7. april 2009 Det med et eggeglass vann i uka er bare tull. Har en kompis som er gartner og han har masse orkideer. Han vanner sine 2 ganger i uka (sånn som beskrevet av flere her, tar hele potta i vasken og lar den renne godt fra seg etterpå). Han har også en som bare henger løst i vinduet. Den tar han med i dusjen!!! Særlig når det blomstrer. Har en nå som jeg har hatt blomster på i over 6 måneder!!! Den får vann 2 ganger i uka! Det er smart å kjøpe orkideejord og sette dem i større potter med mer "jord".
Meaty Skrevet 7. april 2009 #17 Skrevet 7. april 2009 ...klippes over andre eller tredje "ledd" når den er avblomstret(de visner som oftest ned så kommer det en ny) Slik klipper jeg mine også (over 2dre eller 3dje "ledd" på blomsterstilken, nedenfra ) Om stilken ikke visner, og du ikke får klippet, så ikke fortvil. Da kan det godt hende du får avlegger(e) på den stilken ... Den med alle bladene, Meaty, den synes jeg du skal tenke på å plante om .... slik som jeg må plante om Pink Panther'en min Høres ut som den virkelig har kost seg, og produsert blader ad mass. Det er smart å kjøpe orkideejord og sette dem i større potter med mer "jord". Tusen takk for disse tipsene! Jeg hadde nesten lyst til å brekke av noen av bladene, men det liker vel ikke den stakkars blomsten. Jeg får nok kjøpe større potte og noe orkidejord til den, og prøve å rette den opp litt.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #18 Skrevet 20. april 2009 Har et spm. ang. min orkidè som jeg kjøpte for 1 mnd siden. Den er slapp i bladene og blomstene, har fått passe med vann, men glemte den desverre i påsken, da sto den 2-3 dager i 8 grader. Er det ikke noe håp for at den kan bli bra igjen? De andre orkidè plantene jeg har er fine i bladene, ferdigblomstret og ser friske ut, bortsett fra røttene, de er ikke så grønne som da den var ny, men de er ikke grå.Kan disse begynne å blomstre igjen?
Coriander Skrevet 22. april 2009 #19 Skrevet 22. april 2009 Har et spm. ang. min orkidè som jeg kjøpte for 1 mnd siden. Den er slapp i bladene og blomstene, har fått passe med vann, men glemte den desverre i påsken, da sto den 2-3 dager i 8 grader. Er det ikke noe håp for at den kan bli bra igjen? Mine orkideer stod i en uke over jul en gang og jeg hadde glemt å slå på varmen da jeg dro, ishus med andre ord. Alle de andre plantene døde, men orkideene klarte seg. Alle knoppene og blomstene datt av og jeg måtte vente 6 måneder på neste blomstring, men det gikk fint. Tipper at det var kaldere enn 8 grader inne. Har lagt merke til at bladene blir slappe om det er vann i potta.
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 24. april 2009 #20 Skrevet 24. april 2009 Mine orkidéer står alltid med vann under potta. Jeg vanner godt oppi barken og lar vannet renne gjennom og ned i glassvasen som jeg har et lag med småstein i. Det står aldri vann opp på røttene, men masse under. Har bare gjort dette i et halvt år ca, men blomstene holder lenge og planten ser ut til å trives veldig godt. Tror forresten jeg har fått en avlegger. Trodde at alle blomstene var ferdig nå, men så ser jeg at den "siste" blomsten sitter på en egen stilk på den ene stilken og det er to knopper på den også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå