Gå til innhold

Sinna, Lei og frustrert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ytters sjeldent man kommer over personer som synes bryllup og andre sosiale begivenheter er en dag i helvete...ofte ligger det noe psykisk bak som den personen sliter med. Jeg har selv personer som dette i min familie, men de har sosial angst til en viss grad.

Noen kan nok synes det er ti tider slitsomt med bryllup og sosiale sammenkomster fordi det krever et bredt smil hele kvelden uansett hvordan dagsformen skulle være den dagen. Man skal sosialiseres og være med faktisk fra ca 13.00-00.00. Det er en del timer, og jeg skjønner folk kan bli slitne, men jeg vil alikevel tro at de fleste (med noen unntak) vil synes det er hyggelig og faktisk morro å bli bedt til en fest/bryllup/konfirmasjon/dåp..eller hva det nå enn skulle være.

Om det faktisk er så at a) de har så sosial angst at de ikke orker å være med flere enn 2 mennesker av gangen, b) de er så slitne og uttafor at tanken på å være på bryllup er helt uutholdelig c) at de generelt er sosiale avvik, så går det ann å si nei ELLER gi beskjed at de kommer til vielse og eller deler av festen (les: middag). Man trenger ikke være heeeeeeeeeeeeeeele kvelden. Jeg tar det for gitt at deler av min familie kommer til å takke for seg rundt 22.00-23.00. Da tar kaffegjestene over med en fest.

Hvis man da i tillegg er så bekymret for at det skal bli et spetakkel av at man ikke kommer/ "bare" kommer på vielse og/eller middag så burde man kanskje søke hjelp? Med så mange bekymringer synes jeg det blir feil å skylde på brudeparret fordi de ønsket deg med på dagen.

Blir man ikke bedt så klager jo folk da og! Jeg regner med at de fleste brudepar ber folk med gode tanker om at de øsnker å ha gjestene der. Tviler på at mange brudepar ber folk for å være jævlige, slik som det virker som om noen antyder her for å sette det på spissen.

Orker man ikke, kan man ikke eller om man rett og slett ikke har lyst så takker man nei. Enkelt og greit.

Jeg vil heller ha nei fra en person som ikke egentlig vil komme men kommer fordi hun/han føler de må...også skal denne personen sitte å furte og klage under festen og snakke dritt om det etterpå. Nei, da vil jeg heller erstatte denne personen med en som faktisk vil komme og setter pris på det.

Og ja, jeg sier SETTER PRIS PÅ DET...for jeg setter fakrisk pris på å bi bedt til steder...uavhengig om det er bryllup eller dåp eller rett og slett en matbit ved stranda! Det handeler ikke om at bruden synes sin dag er så jæklig spesiell...for bryllup i seg selv er spesielt, og sånn er det bare!

Gjest Gjest
Skrevet

Orker ikke lese hele tråden. Men jeg ville ikke reist i et bryllup hvis det innebar å dele rom med andre gjester, da ville jeg heller betalt hele oppholdet selv. Men det jeg trolig ville satt aller minst pris på, er å lese et innlegg på kvinneguiden skrevet av en sur brud som relativt greit identifiserer seg selv og gjestene på denne måten. Hvorfor så nøye med å forklare hvilket sted og hvilken dato (kort sagt hvor/hvem dere alle er)? Kunne jo blitt artig hvis feks brudepiken uten penger, eller den smålige gjesten som måtte jobbe, kom med tilsvar i denne tråden :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis noen av gjestene dine googler "solstua på lifjell" så kommer denne tråden opp. Spørs om noen tør å takke nei heretter ;)

Skrevet (endret)

Invitasjon er et tilbud. Et tilbud som er 100% frivillig å takke nei eller ja til uansett grunn, og uansett hvor attraktivt opplegget er.

Kjære gjest:

Lær deg å si nei, uten å spesifisere grunn! Det er ingen som har noe med om du takker nei fordi du ikke har råd, fordi du ikke kan, fordi du må jobbe, fordi du trenger å slappe av den dagen eller fordi du "må vaske håret" (ikke har lyst). (Hvis du er brudens mor el.l., så bør du gjerne ha en forklaring på lur...)

Hvis noen er så frekke at de spør hvorfor, så bare si at det ikke passer.

Hvis noen er så frekke at de blir sure fordi du takker nei, så er det deres problem ikke ditt.

Husk at de da også blir sure på alle de andre som takker nei.

Normalt sett, så skjønner de som inviterer at ikke alle kan komme, og respekterer det. Så ta det som et kompliment at brudeparet ønsket å ha deg der den dagen, men takk nei uten å ha dårlig samvittighet, om du ikke kan/vil komme.

Kjære brudepar:

Ikke alle kan eller vil komme. Men det er ikke nødvendigvis pga at opplegget er dårlig, eller fordi de misliker dere. Det kan være mange grunner (f.eks. svært personlige/private grunner) som de ikke ønsker å dele med dere eller andre. Respekter det, og ikke spør! Hvis de ønsker å dele grunnen med dere, så gjør de det.

Det er lett å kommentere/kritisere detaljer som er litt feilformulert i forbindelse med invitasjonen/bryllupet. Men det behøver ikke bety at det er grunnen til at de ikke kan komme.

De fleste blir nok glad for å bli invitert. Men det betyr ikke at de ofrer ferie og feriebudsjett for å kunne komme. Det er mye man ønsker å gjøre og å bruke penger på. En bryllupsinvitasjon er kjekk å få, men ikke bli fornærmet om den ikke havner på toppen av prioriteringslisten det året. De fleste hadde nok kommet om de hadde hatt ubegrenset av penger og fridager :)

Endret av Jade
Gjest Gjest
Skrevet
Kjære brudepar:

Ikke alle kan eller vil komme. Men det er ikke nødvendigvis pga at opplegget er dårlig, eller fordi de misliker dere. Det kan være mange grunner (f.eks. svært personlige/private grunner) som de ikke ønsker å dele med dere eller andre.

Eller med hele kvinneguiden ;)

Skrevet
Hvis noen av gjestene dine googler "solstua på lifjell" så kommer denne tråden opp. Spørs om noen tør å takke nei heretter ;)

Ja, en liten edit hadde kanskje vært en ide? :)

• 1 måned senere...
Gjest hogwash
Skrevet
Det er vel ytters sjeldent man kommer over personer som synes bryllup og andre sosiale begivenheter er en dag i helvete...

Nja, kanskje en dag i helvete er å ta i for min del, men en kjip og slitsom dag definitivt. I dette tilfellet snakker vi om 3 dager med leirskole-forhold og galla antrekk...

Det er ikke meningen å være negativ, men hvis søsteren min hadde planlagt ett slikt bryllup hadde jeg øyeblikkelig startet å lete etter en unnskyldning for å slippe unna.

Skrevet

Hvordan gikk det i bryllupet?

Skrevet
Og jeg begynner virkelig å grue meg til å invitere noen som helst hvis det er sånn folk gir inntrykk av i denne tråden, at folk ikke gleder seg til bryllup, går av pliktfølelse og aller helst vil forte seg gjennom dagen uten å prate med noen og så springe hjem til sin egen seng alene på sitt eget luksushotellrom som vi skal betale for, og ihvertfall IKKE komme til frokost dagen etter..

Jeg begynner også å grue meg! Virker som om de aller fleste her inne bare synes det er helt grusomt å bli invitert til fest! (Og jeg skjønner at det ikke er invitasjonen dere synes er kjip, men at brudeparet skal bli sure når dere ikke kan å komme. Og det skjønner jeg jo. Kan man ikke, så kan man ikke, og ingen trenger å bli sure av den grunn.) Allikevel virker det som omtrent alle her inne har sosial angst, og ikke orker tanken på å delta på et bryllup for gode venners skyld.... Har jo ikke lyst til å tvinge venner å kjente gjennom et helvete fordi de føler plikt!

Gjest Gjest
Skrevet

Når man inviterer mange mennesker, så får man bare være litt overbærende med at enkelte av dem har hang-ups i en eller annen retning.

Vi hadde flere musikalske venner som skulle underholde litt nå og da under middagen, slik at vi hadde et par-tre innslag innimellom maten og hovedtalene.

Da vi gikk til bords, presterte min svigerinne å si til meg: Åh, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut dette, jeg HATER musikk.

Dette var nesten så sprøtt at jeg lurte på om jeg skulle begynne å le eller ikke. Men hun er ikke spesielt glad i musikk, nei, og er ikke alltid så heldig med hvordan hun uttaler seg... (fra et annet land, kanskje det er noe kulurrelatert...).

For hver sure mine er det sikkert MINST ti som har det TOPP, og som gjerne forteller deg det etterpå, hvor fint de hadde det i bryllupet. Man må bare glemme resten av dem.

Skrevet

De som blir fornærmet (eller hva de nå blir) fordi de blir bedt til fest, vet nok selv hva de sliter med, og vil ikke klandre vertene (innerst inne, ihvertfall).

Gjest hogwash
Skrevet
De som blir fornærmet (eller hva de nå blir) fordi de blir bedt til fest, vet nok selv hva de sliter med, og vil ikke klandre vertene (innerst inne, ihvertfall).

Bedt til fest =/= 3 dagers leirskole.

Ett vanlig bryllup kan være gøy det, men det som OP snakker om hadde blitt litt for mye for min del. Og ja, jeg vet jeg er en særpeis.

Skrevet
Bedt til fest =/= 3 dagers leirskole.

Ett vanlig bryllup kan være gøy det, men det som OP snakker om hadde blitt litt for mye for min del. Og ja, jeg vet jeg er en særpeis.

Ja, og da er det bare å takke pent nei innen fristen, og la det bli med det uten å lage et helsikkens spetakkel med avbestillinger i siste liten, og tull og vas og frem og tilbake med kjoler og styr.

Skrevet
Ja, og da er det bare å takke pent nei innen fristen, og la det bli med det uten å lage et helsikkens spetakkel med avbestillinger i siste liten, og tull og vas og frem og tilbake med kjoler og styr.

Kunne ikke vært mer enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...