Gå til innhold

Sinna, Lei og frustrert!

Anbefalte innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Nå har jeg sannelig lest det også. :overrasket:

Av alle helt utrolige utsagn her inne på bryllupsforumet, så tror jeg jammen det der tar kaka! :hakeslepp:

At gjestene er så heldige å få lov til å betale for å være så beæret at de får lov å komme i et bryllup er å anse som en gave til gjestene? :roll:

Skremmende hvordan noen helt mister fotfestet når det er snakk om bryllup.

oi, trodde ikke det ville være så oppsiktsvekkende. Men jeg håper du også tenker i nyanser når du leser, slik jeg fikk beskjed om.

Vil presisere hva jeg mener, jeg tenker på det gjestene sparer i overnatting og kost i forhold til hvis de skulle ordnet seg selv den helgen. At det brudeparet har ordnet av overnatting og mat tydelig koster mer enn 200,- og ville kostet mye mer om man skulle betalt hele pakka selv

Endret av Papirkurven
Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Ja vet du, jeg er helt enig med deg. Det er helt skremmende å se hvordan et par i denne tråden mener de er universets midtpunkt fordi de skal stå/har stått brud.

Er også enig med deg i at du er dårlig til å se nyanser her (på forumet). For deg er det helt uforståelig at noen kan ha problemer med den type overnatting det er snakk om her, fordi du eller din familie ikke ville hatt problemer med det. Og nå tar du for gitt at alle som skal i bryllup må reise så langt at det er naturlig med overnatting, og at helgen derfor går med uansett.

Alle er ikke som deg, og det tror jeg faktisk er veldig greit.

Anse dette innelgget som en gave fra meg til deg. Jeg regner med at du føler deg så beæret over det, at du printer det ut og henger det på kjøleskapet.

Har aldeles ikke problem med å akseptere eller respektere at folk ikke liker å sove sammen med andre.

Tar det heller ikke for gitt at alle som skal i bryllup må reise langt. Jeg sa "De fleste", fordi det er min erfaring. Du generaliserer da det jeg sier veldig også, du som er så opptatt av nyanser. Jeg sa "min erfaring er" og jeg må da vel få lov til å komme med mine tanker og meninger jeg, like mye som deg? Det jeg har sagt er mine meninger basert på mine erfaringer og mine personlige tanker, slik alle gjør. Man har ikke noe annet å gå ut i fra.

Men når du da mener at mine tanker tydeligvis ikke er akseptable, får jeg heller avlyse mitt bryllup, siden jeg ikke kan forvente at gjestene har lyst til å komme, men vil føle seg presset til det, og det ønsker jeg absolutt ikke.

Endret av Papirkurven
Gjest Gjest
Skrevet
oi, trodde ikke det ville være så oppsiktsvekkende. Men jeg håper du også tenker i nyanser når du leser, slik jeg fikk beskjed om.

Vil presisere hva jeg mener, jeg tenker på det gjestene sparer i overnatting og kost i forhold til hvis de skulle ordnet seg selv den helgen. At det brudeparet har ordnet av overnatting og mat tydelig koster mer enn 200,- og ville kostet mye mer om man skulle betalt hele pakka selv

Hva hadde gjestene spart i overnatting og kost hvis de hadde holdt seg hjemme da? Er et større beløp det, så da hadde vel det vært en enda større presang til gjestene.

Og bare for å presisere: Et bryllup er ingen presang til gjestene. Er jo folk som oppfører seg på den måten som gjør at andre får helt avsky for alt som ligner en bryllupsplanlegging.

Skrevet

Det er da vitterlig ikke noe godt argument. En tre-dagers fest vil uansett være kostbart for en familie, enten de får gratis overnatting og mat eller ikke. Hadde trådstarter arrangert et tradisjonelt ett-dagsbryllup i nærheten av offentlig kommunikasjon og/eller med overnattingsmuligheter i ulike prisklasser i umiddelbar nærhet, og med tilbud om grilling fredagkveld og brunch søndag formiddag for de som ville det hadde faktisk folk ha et valg om hvor mye tid de bruker på bryllupet.

Her forventer brudeparet deltakelse fra og med fredag ettermiddag til og med søndag utpå dagen. For folk med reisevei vil dette faktisk kunne bety at man må ta fri fra jobb fredag og mandag. Og det er virkelig ikke gratis. Fort 4.000 i tapt arbeidsinntekt for et par, det.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Og bare for å presisere: Et bryllup er ingen presang til gjestene. Er jo folk som oppfører seg på den måten som gjør at andre får helt avsky for alt som ligner en bryllupsplanlegging.

jeg vil heller ikke definere bryllup som en presang for gjestene. Men for min del har jeg lyst til å feire bryllupet mitt sammen med familie og venner som jeg er glad i og dele min store dag med dem. Er det virkelig ille?

Jeg har vært veldig glad for å bli invitert i de bryllupene jeg har vært i, og synes det høres veldig trist ut at folk ser på bryllup som plikt, utgifter og mas.

Skrevet
Jeg har vært veldig glad for å bli invitert i de bryllupene jeg har vært i, og synes det høres veldig trist ut at folk ser på bryllup som plikt, utgifter og mas.

De fleste blir nok glad for å bli invitert i bryllup. Men det er alltid noen (spesielt på KG) som steiler bare de hører om brylluper. Brudeparet må da baaare ikke innbille seg at noen ser på det som en æææære å bli invitert. Akkurat som om noen har påstått at det er en ære.

Gjest Gjest
Skrevet

At det skal være så ille å bli bedt i bryllup er jo bare helt merkelig. Her kommer det opp reiseutgifter og tapt arbeidsinntekt og hele pakka. Så takk nei da! Tror ikke meningene her på kg er representative for folk flest, har til gode å høre noen av mine venner uttale seg så negativt over bryllupsinvitasjoner. Nei, blandt oss står jubelen i taket over fremtidige bryllup, vi gleder oss stort til alle bryllup vi får være med på.

Gjest Gjest
Skrevet
jeg vil heller ikke definere bryllup som en presang for gjestene. Men for min del har jeg lyst til å feire bryllupet mitt sammen med familie og venner som jeg er glad i og dele min store dag med dem. Er det virkelig ille?

Nå må du bli enig med deg selv i hva du mener da.

Det var du som presterte å si at det nærmest var en gave til gjestene at de skulle få lov til å betale kr 200,- pr pers for å få komme.

Gjest Gjest
Skrevet
At det skal være så ille å bli bedt i bryllup er jo bare helt merkelig. Her kommer det opp reiseutgifter og tapt arbeidsinntekt og hele pakka. Så takk nei da! Tror ikke meningene her på kg er representative for folk flest, har til gode å høre noen av mine venner uttale seg så negativt over bryllupsinvitasjoner. Nei, blandt oss står jubelen i taket over fremtidige bryllup, vi gleder oss stort til alle bryllup vi får være med på.

Ja, og når det takkes nei, så lages det sutretråder (som denne) her på KG. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, og når det takkes nei, så lages det sutretråder (som denne) her på KG. :ler:

Og noen takler bare ikke å høre om andres bryllup :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Og noen takler bare ikke å høre om andres bryllup :ler:

Ikke?

Har du eksempel?

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke?

Har du eksempel?

Det er vel mer enn en tråd her hvor en brud forteller om sitt bryllup, å det hagler med negative kommentarer. Bortsett fra de som sier at de skal ha budsjettbryllup, da gleder mange seg med henne.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Nå må du bli enig med deg selv i hva du mener da.

Det var du som presterte å si at det nærmest var en gave til gjestene at de skulle få lov til å betale kr 200,- pr pers for å få komme.

jeg er helt enig med meg selv. Ikke ta det jeg sier ut av sammenheng. "Gjest" sa at bryllupet i seg selv er ikke en gave til gjestene, og det er jeg helt enig i.

Jeg sa at med tanke på hva man sparer er det løsningen med kost og losji nesten en gave, snakker ikke om bryllupet i seg selv i det hele tatt. Med det mener jeg at paret faktisk stiller med overnatting i 2 netter og mat fredag og søndag til bare 200,-, som er en fantastisk pris, synes jeg. Jeg har aldri opplevd at brudeparet ordner kost og losji til en slik pris.

Gjest smille
Skrevet

200 kr for 2 overnattinger og all mat og drikke disse dagene er ikke dyrt. Hvordan er det med transport? Dere ordner det også? Jeg har vært invitert i lignende bryllup, hvor overnattingene har vært langt dyrere.

Jeg kan forstå at noen reagerer på å måtte reise vekk, være sosiale med folk de ikke har valgt selv og å dele rom med flere en hel helg. Bryllup er koselig, men det er som regel bare for brudeparet det er "den beste festen/selskapet i deres liv". Derfor må dere respektere at ikke alle prioriterer å feire dagen sammen med dere. En del som må reise benytter også anledningen til å besøke andre kjente hvis de skal i bryllup, dette får de ikke gjort siden dere booker hele helgen deres.

At du skal ha voksne brudepiker og bestemme antrekket er spesielt, men det høres ut som alle ble enige om at de kjolene dere kjøpte var fine. Derfor er det dårlig gjort av venninnen din å plutselig ombestemme seg etter at kjolen er kjøpt.

Det er synd gleden med planleggingen blir ødelagt av negative tilbakemeldinger, men dere har ordnet bryllupet slik dere ønsker, og når dagen kommer, vil dere sikkert til å glemme alt styret og bare nyte å være gift :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Herre Gud! For en et styr d må være..

Trist at det blir sånn ja. Vi skal ha bryllupsfesten vår i utlandet, og alle gjestene må betale både reise og hotell selv, vi har ikke fått et eneste klage. :)

Trur de folka dine har d litt for godt, eller så e dem rett å slett missunlig på dæ ;)

Jeg har også 3 brudepiker, (forlover + 2 til) Har også planlagt at de skal ha samme kjole, og at vi skulle betale for de, men de ble aldri enig i hvilken kjole, den ene var for trang for hu ene osv.. så da bestemt æ kunn farge, åsså for dem fikse kjole selv, har heller ikke hørt noe mer klage fra dem..

Trur du for bare ikke bry dæ om de klagene, d e tross alt din dag, å d du som skal ha d gøy!

Lykke til! Trur d blir en kjæmpe fest! :)

Skrevet

Jeg blir litt matt... Ikke bare skal man se det som ære å bli bedt, men man skal betale sin egenandel med glede for et 3 dagers opplegg med full sosialisering og sovesal, og nåde deg om du takker nei uten unskylding som bruden finner god nok.

For all del, jeg synes det er hyggelig å bli bedt i bryllup, og bruker gjerne tid og penger på å være med på å feire at familie og venner skal gifte seg. Men en pålagt og fastsatt egenandel for gjestene ville jeg steilet over på rent prinsipielt grunnlag.

Synes dere har vært flinke til å planlegge en kjempefin ramme rundt hele helgen. Hvis man ikke kan bet 200,- da er du så kjip at jeg hadde kuttet dem ut som venn.

Trist at denne dagen skal overskygges av smålighet.

Hvis venner av meg var så opptatt av sitt eget bryllup at mitt eventuelle fravær var nok til å si opp vennskapet, så hadde det neppe vært noe stort tap.

Når vi skal gifte oss, regner vi med at familien vår som kommer tilreisende sover hos fastboende familie og da kommer ikke alle til å få eget rom. Min familie har ihvertfall ikke noe imot det.

i søster sitt bryllup var det mange som leide hytte på den lokale campingen og der bor man i køyeseng, 4 på hvert rom. Heller ingen som klaga på det.

Det er stor forskjell på å overnatte hos familie/leie hytte sammen med kjente og å dele rom og bad med ukjente.

Og så til TS: synes ikke 200,- for en slik flott helg er noe å klage på. Å kalle det "tvungne inngangspenger" slik noen i tråden har gjort er å forsure en veldig god løsning, synes jeg. Regner jo ikke med at dere tjener på dette, men at det er en løsning som letter et ellers stort problem for dere. Og gjestene kan jo velge å betale, eller å holde seg borte. Som en annen sa, det er mange som betaler i tusenvis for reise og overnatting for å delta i bryllupp. Så 200,- er nesten som en gave til gjestene, ikke omvendt, mener jeg.

En gave til gjestene? Hurra, vi får lov til å være med å betale? Ærlig talt... Det blir jo i praksis tvunge inngangspenger når det ikke finnes noe alternativ. Og det var jo tydligvis ikke bare å holde seg borte, enkelte som hadde meldt avbud hadde åpenbart ikke "god nok grunn" :roll:

Skal man ha et så fastlagt opplegg uten valgmuligheter for gjestene, synes jeg faktisk man får dekke alt. Og har man ikke råd til det, må man heller revurdere opplegget.

Gjest Gjest
Skrevet

Takker man nei, så blir det jo et helsikens spetakkel! Det er jo det ts er sur for. At folk ikke vil komme. Det er ørten tråder her inne hvor folk sutrer over folk som takker nei. Man trenger faktisk en -unnskyldning- for å takke nei! Og den skal være god! Da er det ikke lenger snakk om en hyggelig invitasjon, da er det snakk om en ordre. "Du har å møte opp, ellers bryter helvete løs". Det er jommen er ære, du...

Jeg er innadvendt, og virkelig HATER store tilstelninger. Jeg er sjenert, og det er en lidelse å måtte "kle meg ut" i klær jeg overhodet ikke føler meg vel i, for så å måtte sitte og spise med masse mennesker, hvor flesteparten er folk jeg ikke kjenner. Jeg går av ren plikt om jeg vet brudeparet vil bli lei seg om jeg ikke kommer.

JEG synes det er merkelig å bli vonbroten over at folk kommer av pliktfølelse. Hva pokker vil dere vi skal gjøre da, vi som virkelig ikke liker store forsamlinger og tvangssosialisering? Om vi sier nei, blir det bråk og grining og anklager om det ene og det andre. Vi kan ikke noe for at vi ikke liker store fester. Jeg kan ikke endre personligheten min. Jeg kan enten la være å komme, eller komme av pliktfølelse. Det er helt umulig for meg å komme av ren pur glede.

Bryllup over tre dager hadde jeg takket nei til med mindre det var mine søsken som skulle gifte seg. Beklager, men tvangssosialisering over tre dager, med fremmede mennesker, det klarer jeg bare ikke.

Sovesal? Uaktuellt! Om man arrangerer bryllup hvor det er det eneste overnattingsalternativet, så må man virkelig ikke syte om noen takker nei! Jeg forventer overhodet ikke at noen betaler overnattingen for meg, så lenge jeg kan velge selv hvor jeg vil bo. Jeg betaler gjerne selv om jeg kan velge å sove på hotell.

Jeg er også en slik som har store problemer med å kle meg i hvasomhelst. Å bestille klær fra nettet er uaktuellt, siden jeg har problemer med ting som ikke passer. Om brudepiken følte seg presset til å si ja, så fikk hun gjerne mot til å si nei etterpå, men da hadde ts allerede bestilt. Jeg hadde sagt nei til å være brudepike om noen skulle tvinge meg til å gå med noe jeg ikke følte meg vel i.

Gjest Gjest
Skrevet
Takker man nei, så blir det jo et helsikens spetakkel! Det er jo det ts er sur for. At folk ikke vil komme. Det er ørten tråder her inne hvor folk sutrer over folk som takker nei. Man trenger faktisk en -unnskyldning- for å takke nei! Og den skal være god! Da er det ikke lenger snakk om en hyggelig invitasjon, da er det snakk om en ordre. "Du har å møte opp, ellers bryter helvete løs". Det er jommen er ære, du...

Jeg er innadvendt, og virkelig HATER store tilstelninger. Jeg er sjenert, og det er en lidelse å måtte "kle meg ut" i klær jeg overhodet ikke føler meg vel i, for så å måtte sitte og spise med masse mennesker, hvor flesteparten er folk jeg ikke kjenner. Jeg går av ren plikt om jeg vet brudeparet vil bli lei seg om jeg ikke kommer.

JEG synes det er merkelig å bli vonbroten over at folk kommer av pliktfølelse. Hva pokker vil dere vi skal gjøre da, vi som virkelig ikke liker store forsamlinger og tvangssosialisering? Om vi sier nei, blir det bråk og grining og anklager om det ene og det andre. Vi kan ikke noe for at vi ikke liker store fester. Jeg kan ikke endre personligheten min. Jeg kan enten la være å komme, eller komme av pliktfølelse. Det er helt umulig for meg å komme av ren pur glede.

Bryllup over tre dager hadde jeg takket nei til med mindre det var mine søsken som skulle gifte seg. Beklager, men tvangssosialisering over tre dager, med fremmede mennesker, det klarer jeg bare ikke.

Sovesal? Uaktuellt! Om man arrangerer bryllup hvor det er det eneste overnattingsalternativet, så må man virkelig ikke syte om noen takker nei! Jeg forventer overhodet ikke at noen betaler overnattingen for meg, så lenge jeg kan velge selv hvor jeg vil bo. Jeg betaler gjerne selv om jeg kan velge å sove på hotell.

Jeg er også en slik som har store problemer med å kle meg i hvasomhelst. Å bestille klær fra nettet er uaktuellt, siden jeg har problemer med ting som ikke passer. Om brudepiken følte seg presset til å si ja, så fikk hun gjerne mot til å si nei etterpå, men da hadde ts allerede bestilt. Jeg hadde sagt nei til å være brudepike om noen skulle tvinge meg til å gå med noe jeg ikke følte meg vel i.

Det du kan gjøre er å si det som det er. At du ikke liker store samlinger, og sosialisering. Det får du aksept for. Det er når det kommer den ene dårlige unnskyldningen etter den andre, gjerne med påfølgende negativt oppgulp når det gjelder bryllup generelt at folk reagerer på dårlig oppførsel.

Gjest Gjest
Skrevet
Det du kan gjøre er å si det som det er. At du ikke liker store samlinger, og sosialisering. Det får du aksept for. Det er når det kommer den ene dårlige unnskyldningen etter den andre, gjerne med påfølgende negativt oppgulp når det gjelder bryllup generelt at folk reagerer på dårlig oppførsel.

Jeg har ikke opplevd å få aksept for det, nei ;) Selv folk som VET hvordan jeg har det med selskaper, har blitt sure om jeg ikke stiller opp. De har sååå stor forståelse for at jeg ikke vil komme når det andres selskaper, men når det er dem selv som inviterer, så har man for pokker å møte opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...