Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #21 Skrevet 1. april 2009 Jeg ville også reagert om jeg måtte betale inngangspenger for å få være med i bryllupet. Det er ikke en ære. Om du derimot hadde hatt det som frvillig, at "Vi har en avtale med hotellet om at gjestene kan få overnatting og mat for kun kr 200", så hadde det vært en annen sak. Men om det blir framstilt som at alle må gjøre det slik dere har bestemt og betale 200 kr, så hadde jeg syntes det var rimelig frekt. Betaler du reisen opp dit også? Det står ikke at det var inkludert, så om gjestene må betale reisen opp dit, blir det gjerne dyrt for enkelte. I tillegg er et bryllup som går over tre dager veeeeldig lenge... Jeg har overhodet ikke lyst til å være med på noe slikt. En kveld er mer enn nok for meg. Å måtte henge med hele bryllupsfølget i tre dager gir meg helt sosial klaustrofobi. Så bare det hadde vært nok til å få meg til å takke nei. Det skulle nærmest vært søsken eller besteste bestevennene mine for at jeg hadde takke ja. Og da hadde enerom vært et absolutt must. Om det er slik at man må dele rom, hadde det vært totalt uaktuelt. Det du legger opp til, er ganske mye styr for gjestene. Jo mer opplegg og dill, jo mer sannsynlighet for at noen synes det blir for mye, og ikke har lyst. Husk at det antageligvis kun er en stor dag for deg og dine aller aller nærmeste. For alle andre er det bare en fest, som legger beslag på mye av deres fritid. Jeg hadde aldri godtatt at bruden valgte antrekk til meg. Om jeg skulle være forlover, hadde jeg nok vært villig til å følge retningslinjer til en viss grense. Men så lenge jeg er pyntet og fin, hadde jeg aldri latt bruden detaljstyre antrekket mitt. Å finne en kjole som alle tre venninnene dine liker, er ikke lett. Forskjellig kroppsfasong og kroppsbilde gjør at ikke alt passer til alle, og det er lett for minst en av dem føler seg svært ukomfortabel i antrekket. Men gjerne er litt redd for å si det. Det virker som om din venninne følte seg presset til å si ja først, og så kom frem til at hun virkelig ikke var ok med det etterpå. Jeg synes du forventer for mye av alle andre. Det er som sagt ikke århundrets begivenhet for alle andre.
Gjest Flode Skrevet 1. april 2009 #22 Skrevet 1. april 2009 Nå har vel skaden allerede skjedd for trådstarter, men denne tråden kan jo gi en pekepinn til senere bruder om at det kanskje ikke er så lurt å gjøre det på denne måten. Kanskje det isåfall vil være en ide å formulere seg slik i innbydelsen at pengene (i dette tilfellet 200,-) er istedenfor gave? Har hørt om noen som skrev i innbydelsen at da det var brunsj dagen etter bryllupet, håpte brudeparet at flest mulig ville sove på hotellet, men at de da selvfølgelig ikke ønsket gaver. Et vennepar ønsket pengegaver til en hjelporganisasjon hun hadde jobbet med i Afrika i flere år istedenfor gaver, og et annet vennepar valgte å feire bryllupet i Sveits så her ble det spesifisert at reisen og opphold for deltagerene var gaven. Mye kan godtas bare det formuleres på rette måten...
Sheba Skrevet 1. april 2009 #23 Skrevet 1. april 2009 Jeg skjønner heller ikke at folk er så negative til å betale en liten "egenandel" for å være med. Har vært i bryllup med "inngangspris" på 400 kroner, og synes det var helt toppers - men det er klart, går man for en sånn løsning bør man "ofre" presangene og tydelig skrive i invitasjonen at man istedenfor presanger tar "covercharge" for festen. Helt greit spør du meg - og man får anledning til å invitere mange fler enn om brudeparet skal koste hele festen selv.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #24 Skrevet 1. april 2009 Jeg skjønner heller ikke at folk er så negative til å betale en liten "egenandel" for å være med. Har vært i bryllup med "inngangspris" på 400 kroner, og synes det var helt toppers - men det er klart, går man for en sånn løsning bør man "ofre" presangene og tydelig skrive i invitasjonen at man istedenfor presanger tar "covercharge" for festen. Helt greit spør du meg - og man får anledning til å invitere mange fler enn om brudeparet skal koste hele festen selv. Jeg kan ikke fordra bryllup og konfirmasjoner og andre slike småstive begivenheter hvor man må dresse seg opp og engasjere seg i høflig konversasjon med allskens gamle tanter. Jeg stiller opp av ren pliktfølelse. Å kreve at jeg skal betale for å være med på en fest jeg ikke har lyst til å delta på, og bli sur om noen sier nei, er ikke bare litt frekt. Jeg vil heller gi presang enn å betale innganspenger. Presang kan jeg bestemme pris på selv, og jeg får gleden av å gi dem noe jeg selv har valgt. Om man krever betaling fra gjestene, bør man virkelig kutte alt unødvendig dilldall. Om jeg hadde betalt for å være med, for så å komme inn i lokalet og se at de har svidd av tusener på pynt og tøys og svindyre servietter, så hadde jeg blitt litt irritert. Jeg gidder ikke være med å betale for slikt. Da vil jeg heller kjøpe en nyttig gave til dem.
Rosalie Skrevet 1. april 2009 #25 Skrevet 1. april 2009 Tror nok det en del EGENTLIG reagerer på er at bryllupet foregår over tre dager, men det er veldig lett å skylde på cover chargen. Jeg hadde selv blitt forholdsvis fortvilet om jeg ble invitert i et bryllup hvor det ut fra innbydelsen ble forventet at jeg skulle være med i tre dager. Og dersom boforholdene man har lagt opp til i tillegg er kummerlige, hadde jeg seriøst slitt. Dersom jeg skal tvangssosialiseres i tre dager til ende, er jeg helt avhengig av å kunne trekke meg tilbake i perioder. Jeg blir nemlig tullerusk i hodet av å omgås folk døgnet rundt. At noen takker nei litt sent innpå, må du fktisk regne med når bryllupet er lagt langt unna bosted til gjestene og over en hel helg. Arbeidstid er ikke noe alle kan styre, og det er vanskelig å få byttet bort en hel helg. For øvrig er vel ikke å melde avbud en måned før bryllupet helt innpå...
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #26 Skrevet 1. april 2009 Jeg tror også endel reagerer på hvor mye "styr" det blir å reise bort en hel helg, ikke summen i seg selv. Samtidig har jo folk mulighet til å komme og dra når de vil... men reisen blir kanskje litt lang?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #27 Skrevet 1. april 2009 Når de sier det blir dyrt, så er det ikke sikkert det er de 200 kronene de mener, da... Men med reise + tapte arbeidsinntekter for dem som jobber i helgene og må ta seg fri, så blir det en del penger. Om man må betale noen for å passe unger/kjæledyr, så er det også penger en må ta med i regnestykket. Jeg for min del tenker som Wadjet: bare tanken på en hel helg med tvangssosialisering får meg til å kaldsvette. Jeg hadde nok bare kommet om det var aller, aller nærmeste familie... Og da hadde jeg nok kommet med noen kommentarer om hva jeg syntes om det hele Jeg synes du er storforlangende når du forventer at folk skal bruke en hel helg på bryllupet ditt. Når du lager et opplegg som krever at folk må reise et stykke og bruke så mye tid på det, må du faktisk akseptere at en del sier nei.
Gjest Leken Skrevet 1. april 2009 #28 Skrevet 1. april 2009 Synes dere har vært flinke til å planlegge en kjempefin ramme rundt hele helgen. Hvis man ikke kan bet 200,- da er du så kjip at jeg hadde kuttet dem ut som venn. Trist at denne dagen skal overskygges av smålighet. Lykke til, når dagen kommer så er sikkert alt bare rosenrødt uansett
Gjest Papirkurven Skrevet 1. april 2009 #29 Skrevet 1. april 2009 Å ligge på fellesrom med flere senger, tror jeg de fleste voksne kan styre sin begeistring for. Når vi skal gifte oss, regner vi med at familien vår som kommer tilreisende sover hos fastboende familie og da kommer ikke alle til å få eget rom. Min familie har ihvertfall ikke noe imot det. i søster sitt bryllup var det mange som leide hytte på den lokale campingen og der bor man i køyeseng, 4 på hvert rom. Heller ingen som klaga på det. Og så til TS: synes ikke 200,- for en slik flott helg er noe å klage på. Å kalle det "tvungne inngangspenger" slik noen i tråden har gjort er å forsure en veldig god løsning, synes jeg. Regner jo ikke med at dere tjener på dette, men at det er en løsning som letter et ellers stort problem for dere. Og gjestene kan jo velge å betale, eller å holde seg borte. Som en annen sa, det er mange som betaler i tusenvis for reise og overnatting for å delta i bryllupp. Så 200,- er nesten som en gave til gjestene, ikke omvendt, mener jeg. det at vennina di ikke vil bruke kjolen dere allerede er blitt enig om, synes jeg er dårlig gjort. Hun kunne ihvertfall sagt fra for lenge siden, før du bestilte kjolene. Men det er vel egentlig ikke noe å gjøre noe med. Hvis du ikke vil at hun skal komme i en annen kjole, må du vel bare kutte henne fra bryllupsgruppen? Skjønner at du er frustrert jeg, hadde nok lagt meg ned og skreket for lenge siden hvis dette hadde vært mitt brylup. Og jeg begynner virkelig å grue meg til å invitere noen som helst hvis det er sånn folk gir inntrykk av i denne tråden, at folk ikke gleder seg til bryllup, går av pliktfølelse og aller helst vil forte seg gjennom dagen uten å prate med noen og så springe hjem til sin egen seng alene på sitt eget luksushotellrom som vi skal betale for, og ihvertfall IKKE komme til frokost dagen etter..
Gjest KateW Skrevet 1. april 2009 #30 Skrevet 1. april 2009 Du har bestemt deg, og forhåpentligvis brudgommen også, for hva som er deres drømmebryllup, dere har bestemt at det er en ære og bli invitert i bryllup, dere har bestemt at det er raust av dere og bestille og betale alt, dere har bestemt at det er koselig å være på fjellet i tre dager, dere har bestemt at det ikke er dyrt med 200 kr per person, dere har bestemt at det er smålig å ikke komme, og du har også bestemt hvilken kjole forloveren skal gå med... Noen vil være uenige i dette. Når dere legger så sterke føringer så må du finne deg i at folk er uenige. Noen vil derimot synes det er stas og hyggelig og superkoselig, men ikke alle, for folk er forskjellige. Jeg ville fått nerveproblemer dersom jeg måtte gå med en bestemt kjole, handlet på nettet så jeg ikke fikk prøvd den først. Jeg må føle meg vel. Det minner meg nesten om da jeg i jula fikk invitasjon til bryllup av noen venner, og ikke gave, med påstanden om at det å bli invitert i deres bryllup var en ære, så julegave fikk jeg ikke. Nå har dere invitert og lagt opp til inngangspenger, kanskje dere skulle ha formulert dere annerledes, det er uansett for sent nå. Mitt råd til deg er, pust med magen, gled deg over de som gleder seg, og ignorer de som ikke gjør det. Hvis folk ikke vil være der hele helga, spør om de kan tenke seg å komme til viesle og middag. Løs litt på egne forventninger, og fokuser på det som er bra! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #31 Skrevet 1. april 2009 Når vi skal gifte oss, regner vi med at familien vår som kommer tilreisende sover hos fastboende familie og da kommer ikke alle til å få eget rom. Min familie har ihvertfall ikke noe imot det. i søster sitt bryllup var det mange som leide hytte på den lokale campingen og der bor man i køyeseng, 4 på hvert rom. Heller ingen som klaga på det. Og så til TS: synes ikke 200,- for en slik flott helg er noe å klage på. Å kalle det "tvungne inngangspenger" slik noen i tråden har gjort er å forsure en veldig god løsning, synes jeg. Regner jo ikke med at dere tjener på dette, men at det er en løsning som letter et ellers stort problem for dere. Og gjestene kan jo velge å betale, eller å holde seg borte. Som en annen sa, det er mange som betaler i tusenvis for reise og overnatting for å delta i bryllupp. Så 200,- er nesten som en gave til gjestene, ikke omvendt, mener jeg. det at vennina di ikke vil bruke kjolen dere allerede er blitt enig om, synes jeg er dårlig gjort. Hun kunne ihvertfall sagt fra for lenge siden, før du bestilte kjolene. Men det er vel egentlig ikke noe å gjøre noe med. Hvis du ikke vil at hun skal komme i en annen kjole, må du vel bare kutte henne fra bryllupsgruppen? Skjønner at du er frustrert jeg, hadde nok lagt meg ned og skreket for lenge siden hvis dette hadde vært mitt brylup. Og jeg begynner virkelig å grue meg til å invitere noen som helst hvis det er sånn folk gir inntrykk av i denne tråden, at folk ikke gleder seg til bryllup, går av pliktfølelse og aller helst vil forte seg gjennom dagen uten å prate med noen og så springe hjem til sin egen seng alene på sitt eget luksushotellrom som vi skal betale for, og ihvertfall IKKE komme til frokost dagen etter.. Jeg har veldig mye imot å dele rom At du kjenner noen som ikke har det, er jo fint for deg. Slik er ikke jeg. Det står ikke noe om at ts betaler for reise. Og ts blir faktisk sur fordi folk sier nei. Du ser ingen mellomting mellom å ikke ville bruke en hel helg på et bryllup, og på ville forte seg gjennom en hel dag uten å snakke med noen? Du ser ikke noen mellomting med å dele et rom med noen og å ligge på luksushotell? Det må være trist å leve i en verden hvor alt bare er svart eller hvitt, og det ikke noe som helst imellom
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #32 Skrevet 1. april 2009 Noen greier bare ikke glede seg på andres vegne. Oi, tenk om jeg måtte bruke en helg av livet mitt på andres bryllup,høres ille ut. Nei, sånne folk må du ikke bry deg om hva mener, lite positivitet å få fra den kanten
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #33 Skrevet 1. april 2009 Noen greier bare ikke glede seg på andres vegne. Oi, tenk om jeg måtte bruke en helg av livet mitt på andres bryllup,høres ille ut. Nei, sånne folk må du ikke bry deg om hva mener, lite positivitet å få fra den kanten Fint for deg at du har så mye fritid og så lite forpliktelser at det er "bare" å reise vekk en helg Slik er det ikke alle som har det. Jeg for min del anser det å finne noen til å passe to store bikkjer og tre viltre smågutter en hel helg som temmelig kavete. Særlig når samtlige tre gutter skal spille diverse håndball- eller forballkamper i løpet av den helgen, og det blir en surmuling uten like om de skulle gå glipp av dette. Men for all del: det er sikkert bare en unnskyldning fordi jeg ikke evner å glede meg på andres vegne...
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #34 Skrevet 1. april 2009 Fint for deg at du har så mye fritid og så lite forpliktelser at det er "bare" å reise vekk en helg Slik er det ikke alle som har det. Jeg for min del anser det å finne noen til å passe to store bikkjer og tre viltre smågutter en hel helg som temmelig kavete. Særlig når samtlige tre gutter skal spille diverse håndball- eller forballkamper i løpet av den helgen, og det blir en surmuling uten like om de skulle gå glipp av dette. Men for all del: det er sikkert bare en unnskyldning fordi jeg ikke evner å glede meg på andres vegne... Ang. hvor mye fritid jeg har, snakker du om noe du overhodet ikke har greie på, og sånn kan det fortsette å være. Utover det er jeg en jævel på planlegging,prioritering og delegering
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #35 Skrevet 1. april 2009 Ang. hvor mye fritid jeg har, snakker du om noe du overhodet ikke har greie på, og sånn kan det fortsette å være. Utover det er jeg en jævel på planlegging,prioritering og delegering På samme måte som du snakker om noe du overhodet ikke har greie på når det gjelder andres evne til å glede seg på andres vegne Fint for deg at du har noen å delegere arbeidet til. Jeg for min del prioriterer å ikke "belemre" andre med mine bikkjer og unger i en hel helg framfor å reise i et bryllup til andre enn nærmeste familie.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #36 Skrevet 1. april 2009 På samme måte som du snakker om noe du overhodet ikke har greie på når det gjelder andres evne til å glede seg på andres vegne Fint for deg at du har noen å delegere arbeidet til. Jeg for min del prioriterer å ikke "belemre" andre med mine bikkjer og unger i en hel helg framfor å reise i et bryllup til andre enn nærmeste familie. Ja, jeg setter utrolig pris på at jeg har noen som kan hjelpe til når det trengs. Heldigvis så ser hverken jeg eller mine nærmeste på det som "belemring"når det gjelder barnepass da. Men tror vi sporer litt av nå, mitt poeng var at jeg gjør mitt ytterste for å delta i bryllup jeg er invitert til, og gleder meg på brudeparets vegne selv om jeg kanskje må legge en kabal på hjemmebane for å få det til.
Gjest Papirkurven Skrevet 1. april 2009 #37 Skrevet 1. april 2009 Du ser ingen mellomting mellom å ikke ville bruke en hel helg på et bryllup, og på ville forte seg gjennom en hel dag uten å snakke med noen? Du ser ikke noen mellomting med å dele et rom med noen og å ligge på luksushotell? Det må være trist å leve i en verden hvor alt bare er svart eller hvitt, og det ikke noe som helst imellom Har ikke noe problemer med nyanser, ser faktisk mye mer enn mange jeg kjenner. Men på forum blir det desverre svær lite av det. Og det var faktisk minst en i tråden som sa at hun ikke likte å gå i bryllup og ikke gidda å snakke med noen, men gikk av ren pliktfølelse Min erfaring at det fort går en helg til et bryllup uansett hvor det er. Om vielsen er litt tidlig på lørdag, reiser de fleste på fredag, og siden de gjerne vil være med på hele festen, blir de til søndag. Og hvis man absolutt vil/må bo alene med eget bad, er det vel ikke så mange andre valg enn hotelrom? Før trodde jeg at folk gleda seg over å kunne være tilstede når venner og familie valgte å gifte seg, men etter å ha lest denne tråden ble jeg faktisk skrekkelig i tvil og litt lei meg over en del folks holdninger til bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #38 Skrevet 1. april 2009 Så 200,- er nesten som en gave til gjestene, ikke omvendt, mener jeg. Nå har jeg sannelig lest det også. Av alle helt utrolige utsagn her inne på bryllupsforumet, så tror jeg jammen det der tar kaka! At gjestene er så heldige å få lov til å betale for å være så beæret at de får lov å komme i et bryllup er å anse som en gave til gjestene? Skremmende hvordan noen helt mister fotfestet når det er snakk om bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2009 #39 Skrevet 1. april 2009 Før trodde jeg at folk gleda seg over å kunne være tilstede når venner og familie valgte å gifte seg, men etter å ha lest denne tråden ble jeg faktisk skrekkelig i tvil og litt lei meg over en del folks holdninger til bryllup. Ja vet du, jeg er helt enig med deg. Det er helt skremmende å se hvordan et par i denne tråden mener de er universets midtpunkt fordi de skal stå/har stått brud. Er også enig med deg i at du er dårlig til å se nyanser her (på forumet). For deg er det helt uforståelig at noen kan ha problemer med den type overnatting det er snakk om her, fordi du eller din familie ikke ville hatt problemer med det. Og nå tar du for gitt at alle som skal i bryllup må reise så langt at det er naturlig med overnatting, og at helgen derfor går med uansett. Alle er ikke som deg, og det tror jeg faktisk er veldig greit. Anse dette innelgget som en gave fra meg til deg. Jeg regner med at du føler deg så beæret over det, at du printer det ut og henger det på kjøleskapet.
Jade Skrevet 1. april 2009 #40 Skrevet 1. april 2009 Det minner meg nesten om da jeg i jula fikk invitasjon til bryllup av noen venner, og ikke gave, med påstanden om at det å bli invitert i deres bryllup var en ære, så julegave fikk jeg ikke. Hallo!? Det var jo bare tragikomisk! Håper du tar igjen med samme mynt. Det er selvsagt en ære at du vil delta i deres bryllup, så dermed får de ikke bryllupsgave
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå