Gå til innhold

Sinna, Lei og frustrert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg å bli skikkelig lei hele bryllupsgreia!!!! :kjefte:

Vi skal gifte oss om under en måned! 18april. Min kommende mann er fra Asker og jeg er fra Sandefjord. Så halvparten av gjestene måtte reist ett sted.

Derfor valgte vi å be med 60gjester opp til Solstua på Lifjell fra Fredag til Søndag.

På fredagen blir det servert spekemat med øl og vin til. På lørdag er det er frokost med alt man måtte ønske og litt småsnacks til lunch etter kirken, middag og nattmat senere. Fri bar hele kvelden. Frokost på søndagen. Vi betaler også overnattingen for alle 60gjestene.

På invitasjonen satt vi 200pr pers for alle som ville være med på dette. Da er ALT inkludert hele helgen. Syntes dere dette er mye??

Har hørt noen rykter over at noen har kommentert dette... At de syntes det var dyrt og visste ikke om de hadde råd til å komme......

Så har det droppet inn noen avbestillinger nå i siste liten. Ett par stykker bare... Men ene fordi hun måtte jobbe (fikk innbydelsen lenge FØR arbeidslistene ble satt opp). Og han andre måtte sitte barnevakt for barnebarnet sitt siden datteren skulle i bursdag..... Veldig dårlig unnskyldning når det er familie......

Jeg skal ha (eller skulle hatt) tre brudepiker (ink en forlover). Det var ett evig kjolestyr med hun ene. Ble ikke enig om noen ting og kom med en topp som var mer egnet til party enn til bryllup med dresskode svart dress/galla. Ble tilslutt så oppgitt at vi begynte å lete på nettet. Fant en kjole alle likte og bestemte oss for den. Da hadde hun ene ikke penger.... Min forlovede og jeg bestemte oss for å kjøpe alle tre kjolene. Da var det greit og jeg bestillte tre kjoler på ebay. Tenkte at ENDELIG skulle dette være i orden. Men når jeg kom igjen senere på dagen hadde jeg fått brev på facebook fra hun ene.... Hun kunne ikke bruke kjolen... Ville føle seg for pyntet....

Og dette er ei GOD veninne av meg!!! Ble selvfølgelig skikkelig forbanna og oppgitt! Hadde jo allerede bestillt og betalt kjolene!

Nå er jeg så lei hele bryllupet at jeg blir kvalm! :(

Vi hadde ønsket oss ett stort bryllup. Jeg har tenkt til å gifte meg EN ENESTE dag i livet!!! Vi bruker MASSE penger på familie og venner! Kutter ut mye til oss selv og bryllupsreise for å gjøre mer for gjestene.... Og så får man så utrolig lite taknemmelighet tilbake!

Sukk og klaging på at man ikke har noe å ha på seg... At man må ta seg fri...

Jeg syntes det er en ære å bli bedt i ett bryllup. Å dele dagen med brudeparet!

Men virker ikke som alle er like interresert......

Nå angrer jeg. Skulle ønske vi dro avgårde og giftet oss sammen med KUN de aller nærmeste. :( Å ha ett stort og flott bryllup er ikke som jeg hadde drømt om! :tristbla:

Skrevet

Huff, har igrunn ikke så mye å si men dette var ikke gøy lesing... Det er ikke sånn du skal føle deg rett i forkant av bryllupet ditt. :troest:

Eneste rådet jeg kan komme med er at du bare skal drite i hva alle (noen) eventuelle gjester synes og mener(det får være dems problem) og kose deg med resten av forberedelsene og ikkeminst på den store dagen deres :kose:

Skrevet

:troest: Huff, det er ikke slik du skal føle deg rett før deres store dag. :klem:

Jeg må si meg enig med MaiL at det eneste du kan gjøre er å drite en lang marsj i hva andre sier - det kommer alltid til å være noen som er misfornøyde uansett og som klager på både det ene og det andre.

Forresten synes jeg ikke 200kr per person er noe å klage på når gjestene får en gratis weekend-tur med alt som hører til.

Skrevet
På invitasjonen satt vi 200pr pers for alle som ville være med på dette. Da er ALT inkludert hele helgen. Syntes dere dette er mye??

Har hørt noen rykter over at noen har kommentert dette... At de syntes det var dyrt og visste ikke om de hadde råd til å komme......

Dette MÅ være tull, 200 kr er jo ingenting!

Gjest Gjest
Skrevet

Skulle virkelig ønske at jeg var en av gjestene deres, dette høres svært flott ut, og 200 kr er ingenting å betale for et slikt opplegg.

Ikke overtolk ting, vil jeg bare si. Vi hadde et veldig normalt bryllup, og likevel kom det folk som sendte melding el l kort tid i forveien og sa de måtte jobbe, eller andre ting.

Folk er bare slik. De tenker ikke over at det er en del planlegging, og at man faktisk har tenkt ganske mye på hver enkelt gjest, slik at det ER faktisk leit når noen melder avbud, både pga at man hadde lyst til å treffe akkurat disse personene, og selvfølgelig også pga det praktiske med eventuell bestilt mat, bordplassering, etc.

Vil tro at 99% av gjestene deres vil stortrives på bryllupet, og være glade for at de fikk være med.

Skrevet

Jo mer styr man legger opp til, jo større er nok sjansen for å gå lei og at ting ikke klaffer.

Skrevet

Hvis de synes 200 kr for en week-end der alt er inkludert, vil jeg gjerne ha tips til hvor disse menneskene reiser på ferie.. :fnise: Vi har gjester som betaler nesten 10.000,- for å komme i vårt bryllup (stor familie som må reise fra vestlandet til østlandet), og likevel kommer de.

Skjønner at du er skuffet, men håper dagen blir slik du ønsker likevel!

Gjest vinhu
Skrevet

Det kan jo være at folk bare ikke liker prinsippet om at de må betale for å få være med på bryllupet, uansett hvor mye eller lite det er.

Tror kanskje jeg heller hadde valgt en løsning med å la gjestene selv betale for maten fredagen for de som ville ha. Da er vel de 200 spart. Eller eventuelt betale overnatting kun fra lørdag til søndag, ettersom man vel strengt tatt ikke trenger komme fredag for å delta i bryllupet? Da tilfredsstiller man i alle fall de som av prinsipp ikke vil betale "inngangspenger" for å i det hele tatt få være med.

Og hun venninna med kjolen er jo bare dust, for å bruke et skikkelig voksent uttrykk...

Gjest Gjest
Skrevet

200 kroner er ikke mye penger nei, men jeg ville likevel reagert kraftig på å bli avkrevd deltageravgift for et bryllup! Hadde dere tilbudt alle gjestene at dere kunne ordne overnatting til den prisen ville det vært noe annet, men "Hei, vil dere komme i bryllupet vårt? Det koster 200 kroner" blir bare feil...

Og forøvrig er det alltid greit å huske på at selv om bryllupet er den største dagen i livet ditt for deg, er det ikke nødvendigvis så viktig (eller interessant) for gjestene -særlig ikke når det tar 3 dager. Andre ting kan faktisk ha høyere prioritet for dem, selv om det i dine øyne er en dårlig unskyldning for ikke å komme.

Gjest som gjest
Skrevet

Jeg føler det ikke som en ære at jeg blir bedt i bryllup, jeg syns det er hyggelig å bli bedt. Og så velger jeg selv om jeg har anledning eller lyst til å delta, og det avgjørende er ofte hvor langt man må dra og kostnader dertil. Jeg takker nei til invitasjoner fra slekt jeg ikke kjenner, mulig det er sært men jeg lurer på hvorfor noen ønsker fgjester som ikke kjenner dem på sin viktigste dag.

Når man velger å ha et bryllup som strekker seg over tre dager så må man nesten regne med alle ikke har anledning til å komme på fredag men i stedet velger å komme på lørdag. Jeg for min del hadde ikke sett noe problem med å betale 200 kroner, det hadde jeg sikkert klart å bruke på andre ting likevel.

Jeg syns det er dårlig gjort å melde forfall så nær selve bryllupet. At noen ikke kan komme pga. jobb er så sin sak, noen ganger kan det skje. Men som oftest vet man om det tidligere. Den ene brudepiken virket litt vel sær, verre enn meg, men er det vanlig å ha voksne brudepiker? Det har jeg aldri opplevd før.

Skrevet

Uff dette var ikke lett å lese.

Det høres ut som dere skal ha et similært bryllup til oss...altså som er opp til fjells(Norefjell for oss), og det strekker seg over helgen. Forskjellen er den at vi betaler ikke overnatting fra fredagen...kun lørdag til søndag....og hvis folk vil komme fredagen får dem betale selv. Så skal vi da ha en liten grilling fredagskveld for de som kommer, lørdag bryllupet, og søndag blir en stor BRUNCH!

Vi har også måtte høre ditt og datt om kosn vi skulle ordne ting, penger som evt. gjester må bruke på reise, hotell...etc. til og med har eg fått klager på invitasjonen fordi ordbruket mitt ikke er riktigt på norsk(er fra island). Invitasjonene tok meg laaaaang tid å lage helt fra scratch alstå....

Men eg har klart nu og legge sånt bak meg....er vanskeligt...men man må bare blåsse i disse jævla mennesker som måååå alltid være negative.

Til ho veninna di.....syns ho kan enten bruke kjolen, eller betale for sin egen.

Vi skal også ha voksne brudepiker...hvor av en er Søstra(forlover)...eg har kjøpt veldig enkle pene kjoler alle i samme farge som alle disse tre kler....og så har eg sagt.....Vil dem bytte etter kirke og foto til noe annet så blåsser eg i det....det er mer viktige ting eg vil tenke på....så kanskje det er en tanke???

Uansett...kos deg videre, ikke la sånne folk tråkke over deg, og kos deg på tanken at du skal være din mans kone om ikke så lenge :)

Skrevet

Misforstår jeg, eller skulle de 200kr betales til brudeparet?

Om det er tilfelle syns jeg dere har bommet grovt og det er veldig upassende i en bryllupsinvitasjon. Da er det bedre å opplyse om at overnatting koster kr 200 pr pers for hele helgen og betales i resepsjonen e.l.

Skrevet

Når de får SÅ mye for hele helgen, så syntes jeg det er sprengt å klage på at de må betale 200kr!!! De vet jo det at dette koster dere over 100.000kr!! Og sikkert MYE mer, da er det dårlig gjort å klage på 200kr!

Ang hun med kjolen, fy flate!

Da hadde jeg sagt hun fikk kjøpe sin egen kjole, og heller solgt den du allerede har kjøpt... Noe sånt hadde nok gjort at eg hadde sagt at hun MÅ jo ikke komme i bryllupet hvis det skal være så jæ... vanskelig...

Fy flate altså!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde aldri satt tvungne "inngangspenger" på bryllupet. 200 kroner er ingenting, det er ikke det, men det er prinsippet. Da er det bedre å si at gjestene må betale for eksempel middag fredag eller overnatting fredag til lørdag selv, dersom de ønsker det.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har vel skaden allerede skjedd for trådstarter, men denne tråden kan jo gi en pekepinn til senere bruder om at det kanskje ikke er så lurt å gjøre det på denne måten.

En ting jeg lurer på, er at det i mange ytråder her inne er forsøkt å forklare flere bruder hvordan gjester reagerer i forhold til forskjellige ting. De som tør å være negative blir på det nærmeste skjelt ut. da blir det så dumt at flere av disse senere går ut og kalger på reaksjonen til egne gjester.

Et bryllup er ikke århundrets happening for gjestene, ikke er det så veldig ærefullt heller.

Til ts: Du bare rett og slett overhøre de negative reaksjonene og gjøre det beste ut av det. Du kan ikke gjøre dette om igjen, derfor kan du ikke plage deg selv med dette.

Når det gjelder venninnen din sitt antrekk, så er hun voksen og må få lov å velge antrekk selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Ble ikke enig om noen ting og kom med en topp som var mer egnet til party enn til bryllup med dresskode svart dress/galla.
Galla er for heftig dresscode på ei turisthytte på fjellet.
Skrevet

Nei, 200kr er ikke dyrt for en helg med alt inkludert. Men inngangspenger på et bryllup har jeg aldri hørt om før. Det fungerer ikke slik at man setter opp budsjett, og hvis man overskrider det, så deler man mellomlegget på antall gjester, og legger ved giro. Da ville jeg heller hatt et billigere alternativ. Eventuelt at ikke alt var inkludert. Eller at vi betalte budsjett-overtrampet selv.

Jeg hadde nok reagert på å få invitasjon med regning. Men hadde det vært noen nære, hadde jeg nok tenkt at det var litt klossete, men at det trossalt var mye dere spanderte. Hvis vi ser bort i fra reise og gave, så er 200 kr lite å bruke på mat og drikke en hel helg, enten man er i bryllup, eller hjemme i sofaen.

Skrevet (endret)

Hei

Jeg synes også det er en ære å få være med på et bryllup. Og om jeg hadde vert en av brudepikene og invitert i ditt bryllup hadde jeg gledet meg veldig og vert takknemlig for kjole og å få betale kun 200 kr for å være med.

Håper du klarer å ikke tenke på en slik respektløs oppførsel, og at du har gjort en super jobb og forberedelser og kos deg med resten. Om de synes det er dyrt får de la være å komme og kjøpe kjole selv, det er min mening.

Endret av Arwen
Gjest Gjest_jaja_*
Skrevet

Si meg, er det en LEIRSKOLE dere skal på? Felles rom, felles dusj, og felles toalett? Hjelpes meg.

I utgangspunket var ikke 200 kr pr person veldig dyrt. Men å leie hele kåken kosta bare 17000 for en weekend så jeg. Da får du inn 12000 fra alle sammen, og du betaler selv bare 5000 for overnatting, eller jeg velger å kalle det OPPBEVARING.

For ærlig talt, det var jo relativt kummerlige forhold på Solstua. Og overnatting bør være en frivilig sak for gjestene. Ikke påtvunget slik dere har gjort det.

Å ligge på fellesrom med flere senger, tror jeg de fleste voksne kan styre sin begeistring for.

Sammen med mer eller mindre fulle ukjente folk. Uff, ikke noe for meg akkurat.

Jeg ser av innlegga dine at du vil ha et storslått bryllup tre dager til ende, men de fleste folk syns det holder i massevis med en kveld, og liker å komme hjem til sin egen seng etter en hyggelig fest.

Nå har du jo bestillt, og fått noen reaksjoner fra gjester (Merkelig å reagere på 200 kr, hvis det er summen? Muligens er det det å ligge på kummerlige fellesrom gjestene dine ikke ønsker, og det var derfor reaksjonen og avbestillingene kommer.)

For meg hadde dette blitt atfor tett. Å ikke ha mulighet til å kunne trekke meg litt tilbake i løpet av en hel helg.. huff, jeg blir svett bare ved tanken. Jeg trenger privatliv. Jeg trenger å kunne gå på do, og sitte så lenge jeg vil, uten å vite at det står to stykker utenfor og venter på at jeg skal bli ferdig. Jeg ønsker å legge meg nedpå på ettermiddagen og slappe av litt, uten at 5 andre skal fly ut og inn av rommet.

Men det har du kanskje ikke tenkt på?

Uansett, lykke til med en flott dag, og et hyggelig bryllup.

(Hvis jeg skal driste meg til å gi deg et bittelite råd sånn helt på tampen, så må det bli at du er altfor lite anonym her. Men link til hjemmeside, og bilder og det hele. Husk dette er Internett, du vet ikke hvem som leser, og det du skriver her blir stående til EVIG TID.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...