Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får igjen 27500 på skatten. Men så skal jeg nå oppgi i selvangivelsen min at jeg har leid ut leiligheten min i 2008, hva vil da skje? Vil jeg i steden få baksmell/miste de 27000? :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer jo selvsagt an på hvor mye du tjener på å leie den ut...

Gjest Elastica
Skrevet

Du betaler i utgangspunktet 28% skatt av netto leieinntekter. Hvis inntekten er mindre enn 20 000 er det skattefri inntekt.

Leieinntektene skal oppgis i selvangivelsen, og det vil bli foretatt en ny beregning. Skjema for utleie av fast eiendom skal også fylles ut.

Skrevet (endret)
Du betaler i utgangspunktet 28% skatt av netto leieinntekter. Hvis inntekten er mindre enn 20 000 er det skattefri inntekt.

Leieinntektene skal oppgis i selvangivelsen, og det vil bli foretatt en ny beregning. Skjema for utleie av fast eiendom skal også fylles ut.

Jeg har jo omtrent ikke tjent noe som helst da. for husleie og mitt terminbeløp på lånet har gått opp i opp. Max 500 kr i inntekt pr mnd. Men så er det jo inntekt allikevel. 78000 har jeg i hvert fall fått inn i leie i 2008.

Endret av Rafi
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har jo omtrent ikke tjent noe som helst da. for husleie og mitt terminbeløp på lånet har gått opp i opp. Max 500 kr i inntekt pr mnd. Men så er det jo inntekt allikevel. 78000 har jeg i hvert fall fått inn i leie i 2008.

Du kan selvsagt ikke trekke fra dine lånekostnader. Det eneste som kan trekkes fra er direkte kostnader ved boligen (felleskostnader til borettslaget, strøm dersom du leier ut med dette inkludert etc.).

Skrevet

Feil tenkt. Du har hatt leieinntekter på 78.000 kr som du skal skatte av.

Rentefradrag får du jo på lånet ditt.

Gjest Elastica
Skrevet

Det er riktig som de andre skriver. Lån og renteutgifter kommer til fradrag på ligningen uansett.

Dersom du har hatt inntekter på kr. 78 000, er dette i utgangspunktet skattepliktig som kapitalinntekt, det vil si med 28%. Dersom du har hatt utgifter, skal dette trekkes fra leieinntekten. Slike utgifter kan være kommunale avgifter, utgifter til vedlikehold (avgrenses mot påkostninger).

Skrevet (endret)

aha! så da trekker jeg fra kommunale avgifter og fellesutgiftene. Fankern, skal ikke være lett å få tjent noe penger i dette landet;)

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Når vi har mottatt nøyaktig 20000 i leieinntekter, er de skattefrie da? Eller må det være 19999?

Gjest Elastica
Skrevet
Når vi har mottatt nøyaktig 20000 i leieinntekter, er de skattefrie da? Eller må det være 19999?

Når inntekten er 20000 er dette skattefritt, er den 20001 er det skattepliktig fra første krone.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...