Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er Hundedagene,jenter?Var det i slutten av Juli?

Skrevet

Når maten går dåååååårlig med en gang,Care!

Vet du ikke om det da?Maten blir bedervet og kan ikke spares på i kjøleskap....

Skrevet

Mener du dette:

JULI 23. FØRSTE HUNDEDAG

Hundedagene er et begrep også i moderne tid. De skal vare en hel måned, og det heter blant annet at i hundedagene skal man ikke spise fisk med 'r' i navnet. Været den 23.juli forteller enten at slik det er den dagen, skal det være hundedagene ut, eller om hundedagene går inn med sol, går de ut med regn, - eller omvendt.

Skrevet

Og jeg fant mer:

Hundedagene begynner 23. juli, og varer til 24. august, (eller Barsok, første høstdag). I oldtidens Egypt viste Sirius (Hundestjernen) seg omtrent samtidig som Nilen flommet utover landet. Folk satte flommen i elven og den sterke sommerheten i forbindelse med - og som en følge av - stjernens tilsynekomst. Dette er også den tid som solen vandrer gjennom stjernebildet Løven. På Østlandet ble hundedagene kalt "røtmånen", for da har alt så lett for å mugne og råtne. Melk og mat surner fort og blir ødelagt. Dagene bar også med seg nyttige tegn på hvordan været ville bli fremover. Hundedagene var likesom en særlig værvarsling. «Går de inn (altså 23. juli) med godt vær, så går de ut (23. aug.) med uvær», «går de inn med uvær, går de ut med godvær». Det het også at det været de går inn med, vil være den første halvparten, og i den andre halvparten vil det være motsatt vær, eller som ordtaket sier:

«Hundedagene hava det so:

er den eine halva låk,

so er den andre god».

Den 23. juli ble også kalt «Råtedagen», fordi matvarer hadde lett for å bli skjemt i varmen. Andre mente at hundegalskapen herjet i denne måned.

Det er aldri for sent å lære noe nytt :)

Skrevet

RIKTIG!

Altså 23 Juli til rundt 23.August?Okei den er grei,gjelder å passe på da vet du.

Thanks!

Skrevet

Passe på? Dobbeltsjekke maten for råte eller hva :ler: ??

Skrevet

Hm,skal vi se....Du kan gjerne kalle det kjerring-råd eller råd og tips fra Mor og bla bla bla....ett fett.

Ja,jeg har lært:Under Hundedagene skal man være særdeles forsiktig med å samle på middagsrester og annet i kjøleskap,mat generelt.

Personlig mener jeg det er pga varmen,som er høyest i Norge i Juli/August,samt at fluene snart skal dø og blir krakilske og desperate og må legge egg eller hva søren de nå gjør.Jeg har alltid merket at fluene er veldig hissige på den tiden.

Sånn,da har vi oppklart det :blunke:

Skrevet

Lager i allefall ikke kremkake disse dagene - kremen blir ikke stiv!

Skrevet

Blir den ikke stiv?Det er jo litt ille da....

Skrevet

så rart... det er mulig at jeg har hatt en merkelig oppvekst i nordnorge, men jeg har aldri hørt om det med maten før. :forvirra:

Jeg har derimot alltid "visst" at hundedagene var da havet "renset" seg. Min bestemor pleide å si at havet gav tilbake det det hadde tatt under hundedagene. Dvs. at alt rusk og rask i havet flyter inn til land da.

Det går ikke an å fiske i den tiden, da man bare får tang og søppel på kroken... er det flere som har hørt dette eller har jeg levd i en verden av illusjoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...