Gjest Helt lost Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Da aller første episode av Lost ble sendt i Norge for noen år siden var jeg innstilt på å følge med. Det virket som en serie som passet meg godt. Jeg liker spenning og drama. Men av forskjellige årsaker fikk jeg aldri begynt å følge med serien, og når jeg så endelig fikk tid så var ting blitt så underlige og paranoide at jeg ikke fikk fatt i handlinga, så jeg droppet det. Nå sitter jeg her og ser en ny episode av Lost. Folkene har tydeligvis forlatt øya, og nå prøver John å samle dem for å dra tilbake. Men jeg skjønner fortsatt ingen verdens ting. Hva skjedde egentlig på øya? Hva var all mystikken der? Hva er greia med at fire dager for John var masse år for en annen? Hva mener de når de snakker om at de har flyttet øya? Hvorfor er det så viktig å dra tilbake dit? Hvem er de gode? Hvem er de onde? Er det noen som kan gi meg et kort sammendrag?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Oisann, lykke til med å finne noen som kan gi et kort sammendrag, jeg vet ihvertfall ikke hvordan jeg skal få det til.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Jeg falt også av etter første sesong, jeg synes det ble mye dårligere. Men så vidt jeg har forstått er det kompliserte greier. Du får nok bare begynne å se det fra begynnelsen igjen!
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #4 Skrevet 26. mars 2009 Det er IKKE lett å gi et kort og greit sammendrag, men det finnes "sammendragsepisoder" av LOST (som ofte sendes før starten på en ny sesong) som du kan laste ned fra nettet. Ellers kan jeg jo prøve å forklare litt da: Hva som skjedde på øya: Jack & co. er jo som kjent ikke alene. Det finnes folk på øya fra før, de kalles "The others". De har vært der i lang tid, og ser det som sin oppgave å beskytte øya og dens hemmeligheter. Ben har vært deres leder, men har nå også forlatt øya. Tidligere fantes det også en gruppe forskere på øya som kalte seg "The Dharma Initiative". Eksakt hva de drev på med, vet vi ikke helt, men de prøvde å utnytte øyas krefter og bygde en rekke stasjoner rundtomkring. Ben kom opprinnelig til øya sammen med faren sin for å jobbe der, men han gikk over til The Others etter hvert, og i noe som kalles "The Purge" ble alle i D.I. (inkludert Bens egen far, som ble myrdet av ham) utryddet med dødelig gass og Ben ble altså leder for The Others. De har en overordnet leder som heter Jacob, og som bor i en mystisk hytte, men han har vi aldri fått se ordentlig. Ben påstår han får sine ordre fra ham. Det har vært mye konflikter mellom Jacks gruppe og The others, men de fikk en felles fiende, og måtte stå mer sammen, da det kom et team av forskere/militære til øya i forrige sesong, for å arrestere Ben. De gjorde dette på oppdrag fra en mann som heter Charles Widmore, som vil finne øya og ta kontroll over den. Widmore og Ben er gamle fiender, ser det ut til, dessuten er Widmore far til Penelope Widmore, Desmonds kjæreste, som han engang sviktet for å dra på et "race around the world". Dermed havna han på øya og ble satt til å jobbe i en Dharma stasjon, med å trykke på en knapp hvert 108. minutt for å redde verden (men fra hva vites ikke..). Nok om det, Jack & co. trodde disse folkene kom for å redde dem tilbake til sivilisasjonen igjen, men det stemte altså ikke. Noen av dem (Jack, Kate, Hurley, Sayid, Sun og babyen til Claire) kom seg likevel på helikopteret som forlot øya i siste episode av sesong 4, og ble reddet. Idet de flyr bort fra øya, forsvinner den foran øynene deres, idet Ben flytter øya i tid og rom nede i en tidligere Dharma-stasjon. Jupp, tidsreise er et clue når det gjelder Lost. Det ser ut til at øya ligger i et veldig spesielt elektromagnetisk felt, og er i konstant bevegelse. De som ble igjen på øya (Sawyer, Juliette, Miles, Daniel, Charlotte, Jin m.fl.) opplever nå en serie med "flashes" der de går frem og tilbake i tid, uten mål og mening. De blir syke av det, og Charlotte dør. Samtidig får vi vite mye om øyas historie, bl.a. at Widmore har vært medlem av "the others" som ung gutt. Da hadde de en stor hydrogenbombe på øya, som noen amerikanere hadde brakt dit før de ble drept av the others, og hva som skjedde med bomben, vet vi ikke... John Locke (en viktig person for øya, er blitt "utropt" til neste leder...) tar på seg oppgaven å stoppe disse tidsflashene, gjennom å vri på tidshjulet og flytte øya igjen. Han forlater dermed øya og de som blir igjen befinner seg da i året 1974, glansdagene for Dharma Initiative. De blir en del av D.I., og lever der i 3 år før de andre plutselig kommer tilbake. Ben har samlet dem, og sammen med en mystisk dame som heter Eloise Hawking (moren til fysikeren Daniel Faraday, som kom til øya i forrige sesong og har brukt hele sitt liv på å studere tidsreise) fått dem til å ta et fly som skal gå over det punktet øya befinner seg, slik at de kan komme tilbake. John Locke er nå død (det så ut som han begikk selvmord, men han ble egentlig drept av Ben) men de andre tar ham med på flyet i en kiste. Flyet styrter ved øya, og Kate, Jack, Hurley og Sayid er tilbake på øya i 1977 og blir oppdaget av Jin. Og der befinner de seg nå, mens Ben, Locke (som nå er levende igjen) og Sun er i nåtid sammen med de andre fra flyet som styrtet (bl.a. Frank Lapidus, som var piloten som fløy dem bort fra øya opprinnelig). Sun og Frank tar en båt og drar over til hoved-øya for å lete etter Jin, de treffer på Christian Shephard (Jacks døde far...) som viser dem et gammelt bilde av vennene mens de var i Dharma, og sier at de har en lang reise foran seg... Har en følelse av at dette ble veldig forvirrende...Se hele serien, så får du med deg alt, for det tror jeg ikke at jeg greide! Og hvem som er de gode og de onde, det vet vi ikke helt... Du kan også klikke deg inn på www.lostpedia.com og slå opp det du lurer på, der står det masse.
Ambivalent Skrevet 26. mars 2009 #5 Skrevet 26. mars 2009 Jeg tror ikke man får så veldig mye ut av serien hvis man ikke har fulgt med hele veien.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #6 Skrevet 26. mars 2009 Skjønner hva du mener; føler meg helt Lost selv, jeg!!
Gjest Methuselah Skrevet 26. mars 2009 #7 Skrevet 26. mars 2009 Denne serien har bare blitt helt idiotisk.
Gjest Lost-fan Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Har fulgt med på Lost gjennom alle sesongene, men når jeg leser det sammendraget der høres det bare helt vilt ut! Bra oppsummert, men lykke til med å forstå noe for de som ikke har sett serien selv
Scorpina Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Huhm...kanskje like greit at jeg ramla helt ut av Lost halvveis i sesong 2
marylicious Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Lost er nok ikke en serie for de som ser en og annen episode, nei Det er nok bare vi hardcore fans som fremdeles følger med - og SKJØNNER hva som foregår
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå