Gå til innhold

Pleie av parkett

Ciara

Anbefalte innlegg

Hei alle kloke damer!

Jeg har eikeparkett i hele leiligheten. For det meste støvsuger jeg bare gulvet og vasker eventuelle flekker. Men med ca en ukes mellomrom drar jeg over gulvet med en klut som såvidt er fuktet i vann. Jeg har fått med meg at man ikke skal bruke særlig med vaskemiddel. Men likevel synes jeg ikke det blir ordentlig rent og blankt, på en måte. Parketten kunne sikkert med fordel ha blitt lakket om, men det virker som om det litt blir mattere enn det behøver å være. Gjør jeg noe feil?

Lang intro til enkelt spørsmål: Hva gjør dere for å beholde parketten så ren og blank som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Lar vær å vakse den så ofte. Parkett tåler ikke vann særlig bra. At du bruker vann på den en gang i uken, selv om det er lite, gjør at finstøv klistrer seg til parketten, og det vil bygge seg opp et lag, og den vil se matt ut.

Det anbefales at man kun vasker hele gulvet med vann noen få ganger i året. Om man søler noe kan man selvsagt vaske det opp. Men å vaske hele gulvet med vann en gang i uken kan da ikke være nødvendig. Eneste stedet jeg vasker mer enn en gang i måneden, er i yttergangen om vinteren.

Mitt hovedproblem er fingermerker og slikt. Da hjelper det å vaske gulvet i litt mer enn lunkent vann. Og igjen: bare ltit. Jeg har varmt vann med litt vaskemiddel i en sprayflaske, og bare sprayer litt vann på gulvet og drar over med en mobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...