Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Miley
Skrevet

Er det noen her som har hatt en utredning etter flere spontanaborter som kan fortelle meg litt hva de gjør?

Er det fastlegen som gjør dette eller sender han henvisning til gynekolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*mine innlegg*

Jeg lurer på akkurat det samme.

Her ble henvisning sendt fra sykehuset/gyn, som oppdaget min siste abort ved UL (i går), virket det som. Du får høre med dem som bekreftet den siste aborten din, eller med fastlegen din, om hvem som henviser deg. Selve utredningen er det vel enten fertilitetsklinikken på sykehuset eller privat gynekolog som tar seg av, ikke fastlegen.

Vi ble sendt til blodprøvetaking allerede i dag, siden enkelte prøver (kromosomprøven? :vetikke: ) visstnok tar opptil to måneder å få svar på, og det er greit at den ventetiden faller sammen med ventingen på time til utredning. ;) (De anslo at det fort tok 3-4 måneder før man fikk time ved St. Olav iallfall.)

Mannen tok to prøver: Kromosom og Na-Heparinblod.

Av meg tok de fjorten (!) prøver: Kromosom, Na-Heparinblod, Antitrombin (ATIII), TSH, fritt tyroksin (FT4), Prolaktin, Protein C, Akt protein C re, Leidenmutasjon, Protrombingenmutasjon, Protein S, Lupus antikoagulant, Cephotest og Anti-Cardiolipin (lgG, lgM). :dåne:

(Ikke spør hva de forskjellige sykdommene/manglene er, jeg skrev bare ned direkte fra arket mens vi ventet på blodprøvetaking.)

Gjest Miley
Skrevet

Det er stor forskjell på de forskjellige sykehusene. Gyn som oppdaget aborten sa vi fikk se det ann å bli klar for å prøve igjen, og mente det ikke hadde noen hast å sende noen henvisning. Og hos fastlegen får jeg ikke time før om en måned.

Dette er min fjerde abort. I dette svangerskapet fnyste de av mine ønsker om ekstra oppfølging. Tidligere ønsker om utredning har ikke blitt tatt hensyn til.

Så nå stanger jeg hodet mot veggen, ingen ser ut til å ta dette på alvor. Så nå lurer jeg på hva som må til for å få noen til å ta tak i dette. Hvor henvender man seg for å bli hørt?

Skrevet

:hakeslepp: Makan til dårlig behandling!

Har ikke fastlegen din noen akuttimer du kunne fått? Eller kanskje du kan få time hos en annen lege enn så lenge? Dette burde virkelig bli tatt på alvor, for det sliter veldig mentalt!

Habituell abort er vel definert som tre aborter på rad med samme partner uten barn imellom. Hvis du har barn imellom abortene dine, slik at det "bare" er to på rad, er det ikke sikkert de er like velvillige til å hjelpe? :vetikke: (Ikke at jeg mener det skal være slik, men det kan muligens være en forklaring på hvorfor de er så vanskelige.)

Uansett synes jeg det er dårlig at de ikke tar hensyn til dine sterke ønsker om oppfølging. Særlig siden du har hatt såpass sene MA-er. Det er virkelig ikke meningen at man skal gå å bekymre seg så mye som jeg forstår at du har gjort. :riste:

Jeg føler med deg. Dette må være fryktelig vanskelig. :klem:

Jeg ser jeg er heldig som får hjelp uten å måtte mase på noen (ennå). Jeg har dessverre ingen gode råd. :hug:

Gjest Gjest
Skrevet

Du har krav på en henvisning, det kan ikke fastlegen din nekte deg. Du bestemmer hvor du vil utredes hen.

Du kan velge en privat gynekolog eller en som jobber på sykehus. Det må ikke være en fertilitetsklinikk, de finnes det jo ikke så mange av her i landet heller og har ofte nok av annet å gjøre.

Du har også krav på ekstra oppfølging ved neste graviditet, bytt lege hvis h*n sier noe annet. Ofte lettere sagt enn gjort, men si at hvis du ikke vil gi meg oppfølging så bytter jeg til en annen lege.

Lykke til! Håper det blir fortgang i sakene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...