Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ani_*
Skrevet

Vi har lyst å kjøpe egen bolig, men er så i tvil om hva som er mest fornuftig.

Dersom vi velger å kjøpe vil økonomien vår være svært stram i 2-3 år framover før ting bedrer seg. Under normale omstendigheter ville vi valgt å vente de 2-3 årene til økonomien er mer romslig. Men sånn som ting er nå, med huspriser på vei ned og lav rente (mulig å binde renta på et lavt nivå også) så er jo markedet antakelig mye bedre enn det vil være om 2-3 år. Jeg er redd husprisene da kommer til å være tilbake oppe på et skyhøyt nivå, og da kommer vi til å angre på at vi ikke kjøpte bolig da det var billigere. Det vil jo være en god investering å kjøpe mens prisene er på bånn.

Vi vil kunne få lån i en bank, og vi vil klare oss med en fast lav rente i 3 eller 5 år. Men det kommer til å bli trangt, og vi kan se langt etter luksus som ferier osv.

Hva ville dere valgt med vårt utgangspunkt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror, som dere, at prisene fortsetter nedover. Spørsmålet er hvor langt de skal. Med den høye arbeidsledigheten og alle konkursene, så er jeg temmelig sikker på at husprisene ikke vil stige. Alle forventer en stigning de første tre månedene i år, men at det fra våren vil falle igjen, og denne gangen enda kraftigere. Renta skal jo også opp igjen, så nei: jeg ville ha ventet et år, om jeg var dere.

Skrevet

Hvis dere vil ha en veldig stram økonomi i 2-3 år fremover med det lånet dere ønsker, spørs det om banken vil gi dere dette. For å kunne gi et bedre svar vil jeg trenge litt mer informasjon:

Hvor stort lån ønsker dere?

Hva er deres brutto årsinntekt?

Hva slags jobber og utdannelse har dere?

Har dere annen gjeld (også inkl. kredittgrensene på kredittkort selv om disse ikke er brukt)?

Har dere barn?

Har dere bil?

Har dere barn?

Skrevet
Hvis dere vil ha en veldig stram økonomi i 2-3 år fremover med det lånet dere ønsker, spørs det om banken vil gi dere dette. For å kunne gi et bedre svar vil jeg trenge litt mer informasjon:

Har dere annen gjeld (også inkl. kredittgrensene på kredittkort selv om disse ikke er brukt)?

Har dere barn?

Har dere bil?

Har dere barn?

Mener ikke å kuppe denne tråden. Jeg lurer på det samme, lager ikke en ny tråd.

Jeg ønsker å kjøpe 3 roms et eller annet sted i Oslo.

Tjener ca 380 000. Har også spart opp en sum. Kanskje låne 1.200 000 (hvis mulig)

Jobb: sykepleier, mastergrad, fast jobb.

Ingen gjeld

Singel, ingen barn.

Ingen bil.

Håper du har noen gode råd:)

Skrevet

Har dere barn?

Har dere bil?

Har dere barn?

Takker for svar :)

Jeg vil ikke gå nærmere inn på detaljer i økonomien her, for det er en del ting som er litt "spesielle" for oss. Men vi har snakket med en bank litt sånn løselig, og de sier sjansen er stor for at vi får lån.

Spørsmålet er egentlig bare om det er lurt å kjøpe billig og ha det stramt i 2-3 år og så høste fruktene av det. Eller er det best å vente til økonomien er romsligere, men da vil antakelig husprisene også være en del høyere og vi har gått glipp av et potensielt scoop.

Skrevet
Mener ikke å kuppe denne tråden. Jeg lurer på det samme, lager ikke en ny tråd.

Jeg ønsker å kjøpe 3 roms et eller annet sted i Oslo.

Tjener ca 380 000. Har også spart opp en sum. Kanskje låne 1.200 000 (hvis mulig)

Jobb: sykepleier, mastergrad, fast jobb.

Ingen gjeld

Singel, ingen barn.

Ingen bil.

Håper du har noen gode råd:)

Det kan være realistisk med et lån på 1.2 mill så lenge du ikke har annen gjeld. Du har både en god inntekt og en god jobb. Hvor mye egenkapital (EK)har du spart opp? I disse tider er det flere banker som har skjerpet inn på førstehjemslånene slik at du må stille med en del egenkapital. Det er nå vanlig å måtte stille med 10% EK. Dette for å redusere risikoen både for deg og banken i en tid der det forventes en nedgang i boligprisene.

Jeg vil råde deg til å sende inn en lånesøknad for å få deg et finansieringsbevis.

Skrevet
Spørsmålet er egentlig bare om det er lurt å kjøpe billig og ha det stramt i 2-3 år og så høste fruktene av det. Eller er det best å vente til økonomien er romsligere, men da vil antakelig husprisene også være en del høyere og vi har gått glipp av et potensielt scoop.

Du kan jo se på det den andre veien. Hva om dere kjøper nå og boligprisene fortsetter nedover etterpå? Det er forventet at boligprisene kan gå ytterligere ned nå som arbeisløsheten øker. I steden for å ha gjort et scoop, kan dere sitte med mer gjeld enn boligen er verd.

Jeg ville vært skeptisk med å kjøpe nå hvis økonomien er stram nettopp pga. usikkerheten rundt utviklingen av boligprisene.

Skrevet

Takk for gode råd Alison.

Sendte en pm med sparebeløpet..

Gjest Gjest
Skrevet

Hva heter masteren din? en liten avsporing bare...:)

Gjest Gjest
Skrevet

Nå idisse tider lønner det seg helt klart å leie. Markedet er ustabilt og vi vet ikke hvor stort omfanget av krisen blir. Dessuten er leiepriser lave nå i Oslo.

Gjest Gjest
Skrevet
Eller er det best å vente til økonomien er romsligere, men da vil antakelig husprisene også være en del høyere og vi har gått glipp av et potensielt scoop.

??? Hvorfor i alle dager skulle husprisene bli en del høyere enn de er i dag? Prisene kommer til å fortsette å gå ned, ingen er tjent med boligbobler :)

Gjest Gjest
Skrevet
Nå idisse tider lønner det seg helt klart å leie. Markedet er ustabilt og vi vet ikke hvor stort omfanget av krisen blir. Dessuten er leiepriser lave nå i Oslo.

:nikker: enig i dette

Skrevet
Hva heter masteren din? en liten avsporing bare...:)

Vil holde det hemmelig;-) Tør ikke gi ut så mye info på nettet..

Håper du forstår:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Absolutt, helt enig!

Selv leier jeg nå for tiden, vil ikk ekjøpe før det har gått et år eller mer.

Gjest Gjest
Skrevet
Vil holde det hemmelig;-) Tør ikke gi ut så mye info på nettet..

Håper du forstår:-)

Den er grei, jeg skjønner det, er sykepleierstudent så var litt nysgjerrig bare :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...