Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har hører stadig barn si til andre barn at hvis de gjør noe galt så kommer de i fengsel når de blir voksne. Det hørte jeg da jeg var barn og det har jeg hørt andre barn si til andre barn etter jeg ble voksnen selv også. I går så var jeg vitne til at en ca 8-åring slo en annen 8-åring og faren til han som slo sa at han må ikke slå for da kommer han i fengsel når han blir voksen. Jeg vet ikke hvor barna får det fra, men det virker som de år det fra foreldrene. Hva synes du om at foreldre forteller barna sine (under 15) at de kommer i fengsel når de blir voksen om de bryter loven når de er barn? For det er jo ikke sant her i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 De mener kanskje at de vil komme i fengsel hvis de gjør noe tilsvarende når de blir voksne. For å forklare barna hvor ille det er, at voksne blir satt i fengsel for sånt.
MRN Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Første gang jeg har hørt noengang. Derimot synes jeg barn er overbeskytta iforhold til lovverket.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Hva synes du om at foreldre forteller barna sine (under 15) at de kommer i fengsel når de blir voksen om de bryter loven når de er barn? For det er jo ikke sant her i Norge. Vel, barna kan havne på barnevernsinstitusjon om de går for langt. Det kan av mange oppleves som et fengsel-light når man heller vil bo hjemme hos foreldrene.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Derimot synes jeg barn er overbeskytta iforhold til lovverket. Hvorfor det? Du syns kanskje ikke at barn som har kommet skjevt ut (ja, det er gjerne disse som blir "kriminelle") fortjener en ny sjanse? Er du klar over hvor stigmatiserende det er å ha vært i fengsel?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Hvorfor det? Du syns kanskje ikke at barn som har kommet skjevt ut (ja, det er gjerne disse som blir "kriminelle") fortjener en ny sjanse? Er du klar over hvor stigmatiserende det er å ha vært i fengsel? Jeg er enig i at barn overbeskyttes i forhold til lovverket, men det betyr ikke at barn bør komme i fengsel. De som har kommet skjevt ut fortjener en ny sjanse, men det nytter ikke å si "fydda, det der skulle du ikke gjort" når barn bryter loven på det groveste. En 13-14-åring som dreper/voldtar/mishandler andre mennesker vet godt at han/hun gjør noe veldig galt, og det må få alvorlige konsekvenser, ikke bare en klapp på skuldra og "stakkar, du har hatt det fælt du". For sånne ekstreme barn bør det finnes en mellomting mellom barnevernsinstitusjon og fengsel. Et sted der de kan holdes under kontroll mens de får behandling og terapi som kan hjelpe dem på rett vei.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Jeg er enig i at barn overbeskyttes i forhold til lovverket, men det betyr ikke at barn bør komme i fengsel. De som har kommet skjevt ut fortjener en ny sjanse, men det nytter ikke å si "fydda, det der skulle du ikke gjort" når barn bryter loven på det groveste. En 13-14-åring som dreper/voldtar/mishandler andre mennesker vet godt at han/hun gjør noe veldig galt, og det må få alvorlige konsekvenser, ikke bare en klapp på skuldra og "stakkar, du har hatt det fælt du". For sånne ekstreme barn bør det finnes en mellomting mellom barnevernsinstitusjon og fengsel. Et sted der de kan holdes under kontroll mens de får behandling og terapi som kan hjelpe dem på rett vei. For det første, det forekommer svært få tilfeller av dette du her skisserer. Og ja, det får alvorlige konsekvenser. Ikke fengsel så klart, men barnevernet blir koblet inn. Regner med at det blir gitt behandling og terapi i regi av disse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå