Gjest Gjest_samboer_* Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Jeg og samboer har felles boliglån, men dette er kun ført opp på meg i selvangivelsen. Hele lånet og alle rentene står på min selvangivelse, men ingenting på hans. Er dette riktig? Og hvorfor er det sånn når vi bare er samboere? Blir vi liknet sammen, jeg trodde det kun var gifte som ble det?
flickan Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Det er pga bankenes melderutiner til skattetaten. Når man er samboere må man selv føre rentene på rett person. Dere må altså begge endre likningen, og dele både formue, gjeld og fradrag mellom. Dvs at dere reduserer dine (og du må betale mer skatt), og øker hans fradrag (han betaler tilsvarende mindre i skatt).
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Takk for svar. Er dette noe vi MÅ, eller er det noe vi KAN gjøre?
flickan Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Takk for svar. Er dette noe vi MÅ, eller er det noe vi KAN gjøre? Man kan ikke få fradrag for mer enn den gjelden man er ansvarlig for. Dvs at det kommer litt an på låneavtalen deres. Hos oss var begge 100% ansvarlig for hele gjelden, så vi kunne la det stå på hvem vi ville og endret det aldri da vi hadde felles økonomi. Dvs si at om sambo ikke kunne betalt sin del, hadde jeg likevel vært ansvarlig for hele og vice versa. (Jeg kunne ikke sagt til banken at det er ikke mitt problem, for jeg har betalt min halvpart om du skjønner?) Tror dette er den mest vanlige løsningen om man tar opp lånet sammen. Dersom dere bare står ansvarlig for 50% hver må dere flytte de over.
monkeyhub Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Opplever det samme med likningen for 2008 nå. Har tenkt å føre opp under "Opplysninger om personlige forhold" en endring til punkt 1.3.2. Oppgir da at vi har formue/gjeld sammen. Vil dette være nok, eller må samboer også endre sin selvangivelse?
flickan Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Opplever det samme med likningen for 2008 nå. Har tenkt å føre opp under "Opplysninger om personlige forhold" en endring til punkt 1.3.2. Oppgir da at vi har formue/gjeld sammen. Vil dette være nok, eller må samboer også endre sin selvangivelse? Begge må endre sine, det holder ikke å gjøre det bare hod den ene. Og dere må også regne ut hva de nye fradragene/formue/gjeld blir. (som sikkert bare er å dele på 2 hvis dere eier 50/50.)
Mamma1 Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Her fikk samboer alt sammen på sin selvangivelse i fjor, men i år fikk jeg alt. Og det uten at vi har gjort noe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå