Gå til innhold

Utdrikkningslag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg er forlover til verdens beste venninne. Hun skal gifte seg i utlandet og det kommer sikkert 40 stk fra Norge, halvparten av disse er jenter. Jeg skal arrangere utdrikkningslaget hennes, men har ingen anelse om hva som er vanlig.

Hun er selvsagt ikke like gode venner med alle jentene (for noen er jo kjærester til kompiser av hennes forlovede), men har hatt gjevnlig kontakt med de fleste. Hvor mange er det egentlig normalt å invitere? Jeg skal hvertfall invitere hennes nærmeste venner, som er på ca 7 stk. Det som er vanskelig er at noen av de andre jentene (folk som har gått på videregående skole med henne) forventer og så å bli invitert. Og inviterer man de som har blitt invitert i bryllupet, men som har valgt å ikke komme? Jeg vet at hun og så har sklidd litt fra noen av de.

Hjelpes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, vanskelig dette her - er veldig glad for at jeg slipper å ha det dilemmaet. :fnise:

Jeg synes du kan spørre henne om det er noen hun absolutt ikke har lyst til å ha i utdrikningslaget sitt og gå derfra. De som er invitert i bryllupet bør få være med, også de som ikke kan. Venninnen din har jo lyst til å ha dem i bryllupet sitt og antar at hun også da har lyst til å ha dem med i utdrikningslaget sitt. Hun gifter seg jo i utlandet, noe som er en god grunn for mange til ikke å kunne komme selv om de har lyst.

Du kan jo også høre med henne ang. damer til kompiser osv. Er de et par stk. hadde jeg invitert dem, men det er jo bare meg da. :sjenert:

Snakk med henne, det er nok det beste.

Gjest Gjest
Skrevet

I alle utdrikningslagene jeg har vært borti, og i det helt tatt hørt om, har forlover spurt om en konkret liste over hvem hun ønsker å ha der.

Etter å ha lest er på KG så er det ganske forskjellig oppfatning av hva som er forventet, så det tryggeste er å la bruden avgjøre dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leverte en liste til min forlover med de jeg ønsket å ha i bryllupet.

Av de som ikke var invitert i bryllupet som var på denne listen, hadde jeg klarert på forhånd med om de hadde lyst til å være m selv om de ikke kunne stå på listen til bryllupet.

Hadde en super dag med de jentene som betyr mest for meg! For min del hadde jeg aldri kunnet gjøre det på en annen måte!

Skrevet
Jeg leverte en liste til min forlover med de jeg ønsket å ha i bryllupet.

Av de som ikke var invitert i bryllupet som var på denne listen, hadde jeg klarert på forhånd med om de hadde lyst til å være m selv om de ikke kunne stå på listen til bryllupet.

Hadde en super dag med de jentene som betyr mest for meg! For min del hadde jeg aldri kunnet gjøre det på en annen måte!

Jeg ser du sier at du har klartert på forhånd om de som ikke er invitert i bryllupet likevel ønsker å komme. For min del hadde jeg ikke ønsket å delta i et utdrikningslag til noen som ikke inviterte meg i bryllupet sitt. Når jeg ikke er viktig nok for dem til å være ønsket på den store dagen, hadde jeg heller ikke vært interessert i å bruke masse penger på å få til et kult utdrikningslag for vedkommende. Men om en vordende brud hadde spurt meg direkte om jeg ønsket å komme i utdrikningslaget mitt selv om jeg ikke ble invitert i bryllupet, er det ikke sikkert jeg hadde hadde guts nok til å svare nei (er ikke så glad i konfrontasjoner, særlig ikke med venner). Jeg hadde rett og slett følt meg som en tvangsgjest i utdrikningslaget.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes kanskje også at det er litt rart at bruden selv skal ringe rundt og spørre om folk vil komme i utdrikningslaget. Jeg synes at det er best for alle parter at forlover tar den oppgaven og sender ut innbydelse til alle som bruden vil ha der, og så kan de som av ulike årsaker ikke kan/vil være med kan enkelt takke nei uten å måtte forklare seg noe nærmere.

Når det er segt er jeg helt uenig med gjesten over meg. Jeg har vært i flere utdrikningslag hvor jeg ikke var invitert i bryllupet, og jeg kan si med hånden på hjertet at jeg hadde blir skikkelig lei meg hvis jeg ikke fikk være med i utdrikningslaget heller.

Jeg har full forståelse for at ikke alle venner kan bli invitert i bryllupet. Skulle alle mine venner, samt sambo sine venner - og alle sammen med partnere selvsagt - blitt invitert i vårt bryllup, i tillegg til familie hadde vi endt opp med godt over 100 gjester. Jeg har rett og slett ikke lyst på et så stort bryllup hvor jeg ikke får tid til å slå av en liten prat med alle gjestene, og jeg har heller ikke lyst til å prioritere å bruke så mye penger på denne dagen.

Det betyr imidlertid ikke at de som blir kuttet fra gjestelisten ikke er mine venner. Men, kun de aller nærmeste blir invitert i bryllupet.

De fleste av mine venninner som har giftet seg til nå ha gjort det på samme måte. De 4-5 nærmeste vennene (med partnere) har blitt invitert i bryllupet. En hadde i tillegg kaffegjester slik at resten av gjengen kom da, men stort sett har altså bare ca halvparten av venninnene blitt invitert. Jeg har ikke blitt sur på mine venninner som ikke har invitert meg i bryllupet deres, og jeg vet at de setter pris på meg selv om jeg ikke er av deres aller nærmeste. Det ville ikke falle meg inn å ikke delta på utdrikningslaget.

Såklart, hvis jeg ble invitert i et dyrt utdrikningslag til en svært perifer venninne som ikke har invitert meg i bryllupet hadde jeg muligens takket nei hvis jeg følte at jeg ble invitert for at jeg skulle hive penger i potten. Trolig det samme hvis det er snakk om et bryllup med 100+ gjester, da skal en være ganske perifer i brudens øyne hvis man ikke har fått en invitasjon (så sant brudeparet ikke har en enorm familie da)

Jeg synes at bruden selv skal få bestemme hvem som skal bli invitert i utdrikningslaget, og så for de inviterte selv velge om de vil gå eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser du sier at du har klartert på forhånd om de som ikke er invitert i bryllupet likevel ønsker å komme. For min del hadde jeg ikke ønsket å delta i et utdrikningslag til noen som ikke inviterte meg i bryllupet sitt. Når jeg ikke er viktig nok for dem til å være ønsket på den store dagen, hadde jeg heller ikke vært interessert i å bruke masse penger på å få til et kult utdrikningslag for vedkommende. Men om en vordende brud hadde spurt meg direkte om jeg ønsket å komme i utdrikningslaget mitt selv om jeg ikke ble invitert i bryllupet, er det ikke sikkert jeg hadde hadde guts nok til å svare nei (er ikke så glad i konfrontasjoner, særlig ikke med venner). Jeg hadde rett og slett følt meg som en tvangsgjest i utdrikningslaget.

Enig!!!

Skrevet

Helt enig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...