Gå til innhold

Kattunge på 3-4 mnd alene ute.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem.

Har noen naboer som har et bruk-og-kast forhold til dyr.

Nå har de fått seg kattunge (igjen), og den kan ikke være mer enn 3-4 mnd, maks...

De slapp den ut i går kveld alene, og forventer at den skal være alene ute hele natta. Jeg ble vekket av at den gikk rundt huset mitt og skrek, og siden det var så kaldt og den er så liten kunne jeg ikke annet enn å ta den inn.

Problemet er at jeg har to katter fra før av, og jeg kan ikke ha flere.

Jeg vet at det ikke nytter å snakke med de, fordi den ene katten jeg har pleide å være naboen sin, men så sluttet de å mate den og kastet den ut.

Har sendt mail til FOD og Dyrebeskyttelsen.. Noen som har andre tips på hva jeg kan gjøre?

Har forsøkt å ta den med ut, men den bare sitter og skriker og naboen er ikke hjemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrevernet ville jeg heller ringt, FOD og dyrebeskyttelsen får ikke gjort noe særlig.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Liker ikke slike mennesker som naboene dine jeg :riste:

Jeg tenker: Mattilsynet er satt til å forvalte dyrevernloven. Dyrevernlovens formål er å sikre at dyr ikke lider unødig.

(Loven hjemler ikke avlivning av uønskede katter).

Med andre ord, du kunne kanskje ringe Mattilsynet og be dem om å snakke alvorlig med nabo'n din ?

Men, den lille tassen må ha et sted å være. Så selv om du ikke kan ha fler enn dine to: er det mulig at den lille iallefall kan få bo midlertidig hos deg en liten stund ?

Dersom hverken FOD eller Dyrebeskyttelsen har plass (og tro meg, det pleier å være fullt !) så må jo den lille tassen ha et annet (og bedre sted enn hos nabo'n) å bo. Prøv å spørre kollegaer, familie, venner. Kanskje noen kan ha bde husrom og hjerterom ?

Du er snill du :klem:

(Sier hun som bare skulle ha en pus, men som endte opp med 3 :rødme: )

Skrevet
Liker ikke slike mennesker som naboene dine jeg :riste:

Ikke jeg heller - får helt vondt av å lese...

I slike situasjoner ønsker man jo at man hadde et dyrepoliti her i landet.

Skrevet

En kattunge på 3 mnd burde vært med moren sin.

Dumme dumme naboer som tror katten klarer seg selv ute i kalde natten. Den blir et lett bytte for rev eller ugler.

Ring Dyrevernet for eksempel, og be dem om å ta en alvorsprat med naboen.

:sur:

Skrevet (endret)

Enig med de andre her, ring Dyrevernet fortest mulig! For noen drittsekker.

Så snill du er som tar vare på katten til tross for at du har katter fra før. :)

Endret av sunglasses
Skrevet

Ja noen burde jo ta en alvorsprat med naboene dine. Hvis ikke, så finner de vel bare en ny kattunge. Blir så siiint. :kjefte:

Gjest Gjest
Skrevet

Unnskyld!!

Katten vår har vært ute om natten siden den ble født. Dvs. kattene finner seg jo et sted å være lunt selv om de ikke er inne i huset til mennesker.

Vår katt er nå 12 år. og blir av dyrlegen omntalt som en rolig, sunn og harmonisk aktt. Men iflg. dere så burde altså noen ha ringd både Dyrebeskyttelsen og politiet og anmeldt oss for mange år siden. :roll:

Og vi bor i skogen hvor det er både rev og ugler. Fysj, så grusomme mennesker vi er!!

Synes forresten det er frekt å ta inn andres dyr.

Skrevet

Ikke vær latterlig.

Ta våset ditt en annen plass.

Gjest Gjest
Skrevet
Unnskyld!!

Katten vår har vært ute om natten siden den ble født. Dvs. kattene finner seg jo et sted å være lunt selv om de ikke er inne i huset til mennesker.

Vår katt er nå 12 år. og blir av dyrlegen omntalt som en rolig, sunn og harmonisk aktt. Men iflg. dere så burde altså noen ha ringd både Dyrebeskyttelsen og politiet og anmeldt oss for mange år siden. :roll:

Og vi bor i skogen hvor det er både rev og ugler. Fysj, så grusomme mennesker vi er!!

TA MED DEG DET TULLET DITT ET ANNET STED JA!

DET HØRES JO UT SOM OM DU ER EN AV DE SÅKALTE MENNESKERNE SOM DRITER I OM DYRET DITT BLIR PÅKJØRT ELLER IKKE.

FREKT Å TA INN ANDRES DYR? JAVISST,NÅR EN VET AT DYRET HAR DET GODT. MEN IKKE NÅR DET BLIR LAGT UT OG SKAL TILBRINGE EN ISKALD NATT DER! OG NÅR NABOEN ALDRI ER HJEMME. JEG HADDE TATT EN TUR INNOM OG FPRKLART VEDKOMMENDE ET PAR TING.

Gjest Gjest
Skrevet
Unnskyld!!

Hvis du er vokst opp på landet og på en gård er det kanskje ikke så rart du har slike holdninger. Du har kanskje fått dem fra foreldrene dine.

Niesen min er vokst opp på gård, og hun syntes det var tåpelig at man skulle betale noe for en katt i det hele tatt (som ikke er renraset). Grunnen var at det jo ikke er et bruksdyr, som for eksempel en hund, som du kan jakte eller gjete med.

Og dette sa en jente som er veldig glad i dyr. Jeg prøvde å forklare henne grunnen til at man bør betale noe for katter, for å forebygge bruk- og kastmentaliteten mange har når det gjelder katter. Da forstod hun litt.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke vær latterlig.

Ta våset ditt en annen plass.

Hvilket vås?

Gjest Gjest
Skrevet
TA MED DEG DET TULLET DITT ET ANNET STED JA!

DET HØRES JO UT SOM OM DU ER EN AV DE SÅKALTE MENNESKERNE SOM DRITER I OM DYRET DITT BLIR PÅKJØRT ELLER IKKE.

FREKT Å TA INN ANDRES DYR? JAVISST,NÅR EN VET AT DYRET HAR DET GODT. MEN IKKE NÅR DET BLIR LAGT UT OG SKAL TILBRINGE EN ISKALD NATT DER! OG NÅR NABOEN ALDRI ER HJEMME. JEG HADDE TATT EN TUR INNOM OG FPRKLART VEDKOMMENDE ET PAR TING.

For en underlig måte å uttrykke seg på. Og store bokstaver, antageligvis for å vise du ønsker å skrike.

Tror neppe trådstarter vet noe om hvordan dyret har det, men h*n har tolket en hel masse inni det h*n mener å ha sett.

Og hva skulle du ha forklart vedkommende? Hadde det kommet ei lita småjente på døra mi for å forklare meg livets realiteter rundt dyrehold, så hadde jeg nok hatt store problemer med å ta deg seriøst.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du er vokst opp på landet og på en gård er det kanskje ikke så rart du har slike holdninger. Du har kanskje fått dem fra foreldrene dine.

Niesen min er vokst opp på gård, og hun syntes det var tåpelig at man skulle betale noe for en katt i det hele tatt (som ikke er renraset). Grunnen var at det jo ikke er et bruksdyr, som for eksempel en hund, som du kan jakte eller gjete med.

Og dette sa en jente som er veldig glad i dyr. Jeg prøvde å forklare henne grunnen til at man bør betale noe for katter, for å forebygge bruk- og kastmentaliteten mange har når det gjelder katter. Da forstod hun litt.

Nei, jeg er ikke vokst opp på en gård på landet - det har jeg heller ikke skrevet. Er helt unødvendig at du tolker og vrir helt fritt på det andre skriver.

Det du skriver er egentlig helt utrolig. Du tar det for gitt at du skriver til ei lita skrulle på din egen alder, som i likhet med deg selv mener å ha svar på alt når det gjelder hvordan andre skal oppføre seg. :ler:

Ellers synes jeg forklaringen du brukte ovenfor niesen din fremstår som helt underlig. Lær heller ungene å behandle dyr skikkelig.

Men for all del, jeg vet da utmerket godt at folk som ikke har peiling på dyr synes det er greit å holde innekatter, kjøper presang til dyret sitt til jul (:roll: ), tror dyret forstår alle deres innerste tanker, synes det er helt ok med persere (dyremishandling), ikke forstår at katter klarer å leve ute, gir kattene spesialmat i belønning og tror kattene forstår hvorfor de får belønningen osv.

Og back unna andres katter, dere har ikke noe med å ta dem inn i deres hus.

Og bare for å ha sagt det, så var ikke vår katt hos oss fra den var født, men det tok du også tydeligvis helt for gitt.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg er ikke vokst opp på en gård på landet - det har jeg heller ikke skrevet. Er helt unødvendig at du tolker og vrir helt fritt på det andre skriver.

Det du skriver er egentlig helt utrolig. Du tar det for gitt at du skriver til ei lita skrulle på din egen alder, som i likhet med deg selv mener å ha svar på alt når det gjelder hvordan andre skal oppføre seg. :ler:

Ellers synes jeg forklaringen du brukte ovenfor niesen din fremstår som helt underlig. Lær heller ungene å behandle dyr skikkelig.

Men for all del, jeg vet da utmerket godt at folk som ikke har peiling på dyr synes det er greit å holde innekatter, kjøper presang til dyret sitt til jul (:roll: ), tror dyret forstår alle deres innerste tanker, synes det er helt ok med persere (dyremishandling), ikke forstår at katter klarer å leve ute, gir kattene spesialmat i belønning og tror kattene forstår hvorfor de får belønningen osv.

Og back unna andres katter, dere har ikke noe med å ta dem inn i deres hus.

Og bare for å ha sagt det, så var ikke vår katt hos oss fra den var født, men det tok du også tydeligvis helt for gitt.

Du mangler noen å krangle med ute i skogen, skjønner jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Du mangler noen å krangle med ute i skogen, skjønner jeg.

Og du mangler kunnskap om dyr, skjønner jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok mennesker som er oppvokst på gård har et mye mer riktig forhold og forståelse for dyr enn de som er vokst opp i en leilighet med innekatter eller marsvin i bur.

Skrevet
Hvilket vås?

Alt.

Forklar meg hvordan katter lider av å bli holdt inne.

Og hvorfor man ikke kan kjøpe godbiter til kattene?

Er det ikke godt nok at man er glad i katten kanskje?

Man gleder seg selv av å glede andre?

Og man kan rett og slett ikke utrydde en rase fordi en skrulle på et forum syns den ikke er så fin.

Skrevet

Hei, trådstarter her.

Jeg ser at det har utartet seg en helt ny debatt her siden jeg postet opprinnelig.

Ville først og fremst si takk for rådene jeg fikk.

Og fortelle at naboen jeg opprinnelig trodde hadde satt ut kattungen har vært bortreist siden tirsdag.. og ingen av de andre naboene vet noe om kattungen.. og siden jeg bor på landet er det ikke så fryktelig mange naboer å ta av heller.. Så den blir hos meg inntil videre.

Og ville bare legge til at selv om man bryr seg om hva som skjer rundt seg, om kattunger og andres "eiendom" som man kanskje ikke har noe med, så betyr det ikke at man er hysterisk for det.. Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for at en 3 mnd gammel kattunge får sove inne hos meg, når ingen i nærområdet vedkjenner seg den.

Ting er ikke bare svart/hvitt.

Gjest Gjest
Skrevet

Forklar meg quote]

Nei, jeg tror rett og slett det bare er bortkastet tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...