tigerpus1 Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 hvor lenge er det vanlig å ha kattungene i eske ? jeg lurer på om jeg kanskje tok den vekk litt vell tidlig.. ungene er nå 4 uker, jeg tok vekk esken forige uke. de har en lun krok med saueskinn og tepper.. og et hus.. men tenker litt på at kattemor på 1,5 år nå ser ut som hun blir litt sliten av å holde styr på 5 barn. 2 av de er veldig nyskjerrige og svinser avgårde hele tiden så hun må gå etter de å rope på de. mest stressa blir hun når de går under senga og hun ikke kan følge etter.. hvor lenge skal de bare ha et rom å være på ? skal jeg slippe de rundt i hele huset nå ? eller fortsette å ha de på soverommet ? vi har også en kastrert hankatt på 13 år som ikke har hilst på de ennå. han stopper i døråpningen og går ikke inn. han har nok hørt de og luktet de men går ikke inn til de. han kan ikke se de fra døråpningen. vi bar han inn et par ganger de første ukene sånn at han kunne se de.. men da rømte han bare ut så fort han kunne.. håper på svar..
Gjest Glør Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har hatt dem i eske/hule til de er leveringsklare, men sørget for at en av kantene er lav nok til at de kommer seg ut når de er rundt tre uker. Rommene kan du la dem utforske i eget tempo, fra de er ca 3 uker. Bare la døra stå åpen når du er hjemme, og la dem gå fritt. Men husk at kattunger har liten blære, så vurder å ha flere kattedoer rundt i huset, for unngå uhell. Fra de er 3-5 uker bør du også sette mat i nærheten av der de er, slik at lærer å spise av å se på moren. Du bør også ha en kattedo der, med lave nok kanter til at de kommer seg oppi den. Hannkatten rømte nok fordi kattemødre kan være veldig aggresive mot voksne hanner, siden de kan være en trussel for ungene. Når ungene er blitt så store som nå vil han nok ikke være like redd dem lenger, men det beste er å la han nærme seg dem i eget tempo, når kattungene begynner å bevege seg i flere rom. Frem til du er sikker på at han ikke vil skade dem kan du la dem være på ett eget rom når du ikke er hjemme.
tigerpus1 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2009 hei takk for svar. da spiller det jo igrunn ingen rolle om det er kosekrok eller eske så lenge de kan gå ut og inn som de vil. de sluttet helt å ligge i esken for litt over en uke siden etter at jeg tok vekk som en dør på ene langsiden. da la de seg inn i huset isteden. men etter at jeg lagde kosekrok så har de delt seg litt og 3 stykker liker å ligge der mens 2 liker seg best i huset. tenkte kanskje det var greit for kattemor å få litt fri ved at de ble plasert i esken en stund om dagen eller natten. men da er jo ikke det noe man gjør. det er så lenge siden jeg hadde kattunger sist så ble litt usikker på om jeg hadde de lenger i esken sist. mat og do har stått der siden de ble født. ja jeg har stengt døra til mor og barn hvis jeg har hvert ute en tur også siden jeg har katteluke og muligheten for at en annen katt tar seg en tur inn er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå