Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sist gang tjente min venn ca 330.000 og betalte 36% skatt. Da fikk hun alltid tilbake ca 10.000.

I fjor tjente hun 450.000 og betalte 36 % skatt, men på forslag til likning står det at hun bare skal ha tilbake kr 1.000.

Hvorfor det?

- Gjelden er den samme (har snarere økt siden sist)

- Gjeldsrenter har økt siden sist

- Bil er byttet ut i en nyere siden sist (gammel bil salgsverdi kr 30.000, nyere bil kan selges i dag for kr 100.000)

- Ellers eier hun ingen assets i 2007 og 2008...

I 2009 kjøpte hun 2 leiligheter, men det går på neste likning.

Kan noen her komme med teorier på hvorfor det ble så lite til overs i år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toppskatt, + at hun har tjent mye mer enn tidligere, og dermed må skatte forholdsvis mye mer (buffradraget er det samme).

Gjest Gjest
Skrevet

Tjener man 100.000 skal man betale relativt lite skatt.

Tjener man 1.000.000 skal man betale relativt mye mer skatt.

Og det er jeg glad for. Jeg synes det er rettferdig at de med 100.000 bare betaler 10-20% skatt, mens de med millionlønn lettere kan avse halvparten.

Gjest Gjest
Skrevet
Tjener man 100.000 skal man betale relativt lite skatt.

Tjener man 1.000.000 skal man betale relativt mye mer skatt.

Og det er jeg glad for. Jeg synes det er rettferdig at de med 100.000 bare betaler 10-20% skatt, mens de med millionlønn lettere kan avse halvparten.

Jeg er ikke helt enig i det. For en som tjener 100 000 jobber sannsynligvis svært lite, og man bør ikke få beholde en større andel av lønna pga det. Flat skatt er mest rettferdig. Da betaler fortsatt de som tjener mye mest i kroner og øre, men får beholde en like stor andel som en som feks jobber en dag i uka. Det må ikke straffe seg å jobbe mye.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ikke helt enig i det. For en som tjener 100 000 jobber sannsynligvis svært lite, og man bør ikke få beholde en større andel av lønna pga det. Flat skatt er mest rettferdig. Da betaler fortsatt de som tjener mye mest i kroner og øre, men får beholde en like stor andel som en som feks jobber en dag i uka. Det må ikke straffe seg å jobbe mye.

Veldig enig i dette.

Jeg synes jo at det er blodig urettferdig at jeg går fra å få tilbake kr 14.000 til nå 1.000,- bare på grunn av "toppskatt".

Toppskattnivået bør heves til de som tjener fra 700.000 og oppover!

Skrevet

Og jeg betaler min toppskatt med glede. Er ikke akkurat store summen det er snakk om...

Skrevet

Eller man kan se det på en annen måte. Tenk om man blir ufør og dermed blir trygdemottaker. Hvem tror dere vil få best økonomi, den som har tjent godt og betalt mye skatt, eller den som har tjent lite og betalt lite skatt?

Gjest Gjest
Skrevet
Eller man kan se det på en annen måte. Tenk om man blir ufør og dermed blir trygdemottaker. Hvem tror dere vil få best økonomi, den som har tjent godt og betalt mye skatt, eller den som har tjent lite og betalt lite skatt?

Folk som har tjent lite og får "liten" pensjon er i den gruppen som mottar mest trygder og støtteordninger fra det offentlige. Det går opp i opp, slik at det ender med følgende:

Lavtlønte: får ekstrainntekter på trygder og reiser til Spania

Middel/høytlønte: må slite for alt selv og får ingenting igjen for det annet enn strevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...