Gå til innhold

imovane og fare for "avhengighet"

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Legen min anbefaler å ikke ta imovane mer enn 5 ganger i uka - jeg lurer da på om det vil a noe å si om jeg tar pause en natt av gangen, eller to netter sammenhengende? Sov uten i går, men er mer urolig i dag (pga ting jeg skal i morgen) og kunne egentlig tenke meg å ta en (eller en halv).

Har ikke brukt dette lenge ennå, men vet ikke hvor lenge jeg kommer til å ha behov for dem, og ønsker å ha mest mulig fornuftig bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest Hilde

jeg tar bare en halv en etter behov, så har jeg en regel at jeg ikke tar før kl blir 0200 om natta,

en blir fort avhengi av imovane, mye er sykisk , også hvist en har brukt de i en periode, for en felle drømmer når en slutter, hvist en har brukt de lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar :) Jeg har fått beskjed om å ta dem før midnatt helst, for ellers får man litt hang over dagen etter (forutsatt at man skal/vil opp, på jobb eller skole), og dermed blir det mest "føre var" for meg. Tror jeg lar være i natt, og heller tenker at jeg får ta dem neste natt om jeg ikke får noe søvn nå. Blir jo lett som du sier med psykisk avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane er svært vanedannende. Jeg har prøvd både imovane og stillnoct, imovane er den som helt klart gir mest hangover. Men likt for alle slike preparater, så er de svært vanedannende. Jeg ba legen om Imovane for flere år siden, jeg fikk 5 stk (tror jeg) av laveste dose. Da jeg ba om mer nektet han plent å skrive ut, da måtte vi heller gå i dybden av søvnproblemene.

Legen til venninna mi var ikke like streng, hu går nå på det 3dje året og knasker imovane hver kveld. Det som bare skulle få henne over en liten kneik endte opp med å gjøre henne til en pillemisbruker. Skummelt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt legetime, og jeg skal grine meg til sovepiller selv. Antar at jeg får den leksa om avhengighet jeg også. (Og har også hørt at Imovane er noe av det første man får.)

Men for min del så har jeg bare behov for det annenhver uke. (Jobber skift, og det er dagskiftet som er et helvete.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nypose

Det er så innmari forskjellig fra folk til folk.

Jeg er sikker på at hvis vi ikke hadde visst alt dette vi vet om avhengighet, hangover etc, så hadde vi bare tatt sovemedisin når vi trengte det, og latt vær når vi ikke trengte det. Litt som hodepinetablett..

Men nå har jeg store vegringe for å ta tabletten når jeg trenger den, og dårlig søvn uten, for jeg vet at jeg trenger den.

Helt på tryne:)

Jeg er ikke så skjerpa og klar de periodene jeg bruker sovemed. Jeg er hele tiden tung, sliten, litt frysen og sur. Mulig dette er psykisk, men jeg har blitt skremt vekk fra medisinene nettopp på grunn av dette. Jeg liker å trene og lukte på verden, men med medisinene blir jeg deppehue som synes sola e plagsom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Imovane er svært vanedannende. Jeg har prøvd både imovane og stillnoct, imovane er den som helt klart gir mest hangover. Men likt for alle slike preparater, så er de svært vanedannende. Jeg ba legen om Imovane for flere år siden, jeg fikk 5 stk (tror jeg) av laveste dose. Da jeg ba om mer nektet han plent å skrive ut, da måtte vi heller gå i dybden av søvnproblemene.

Legen til venninna mi var ikke like streng, hu går nå på det 3dje året og knasker imovane hver kveld. Det som bare skulle få henne over en liten kneik endte opp med å gjøre henne til en pillemisbruker. Skummelt :(

Legen min er heldigvis nokså restriktiv, og jeg skal utredes videre. (kan nevne at jeg i en smådesperat periode ba om beroligende i tillegg, det ville hun ikke, noe jeg er glad for nå - jeg har noen kneiker, men får hentet meg inn innimellom, så det går greit nok. Heller det enn å bli pillemisbruker). Dette er pillebrett (med ti på hver) nr to på halvannen måned, så foreløpig går det greit. Blir bare sliten av mindre og mindre søvn hver natt. Får forresten ikke så voldsom hangover av Imovane, men blir litt sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er så innmari forskjellig fra folk til folk.

Jeg er sikker på at hvis vi ikke hadde visst alt dette vi vet om avhengighet, hangover etc, så hadde vi bare tatt sovemedisin når vi trengte det, og latt vær når vi ikke trengte det. Litt som hodepinetablett..

Men nå har jeg store vegringe for å ta tabletten når jeg trenger den, og dårlig søvn uten, for jeg vet at jeg trenger den.

Helt på tryne:)

Jeg er ikke så skjerpa og klar de periodene jeg bruker sovemed. Jeg er hele tiden tung, sliten, litt frysen og sur. Mulig dette er psykisk, men jeg har blitt skremt vekk fra medisinene nettopp på grunn av dette. Jeg liker å trene og lukte på verden, men med medisinene blir jeg deppehue som synes sola e plagsom..

Det er jo en bra innstilling, synes jeg (som nevnt blir jeg bare litt sløv dagen derpå, og akkurat nå er det godt å være litt sløv og rolig.. kanskje farlig det også mtp avhengighet). Men i perioder kan man trenge det, og ideelt hadde jeg håpet at det å vite at sovetabletter ga meg mulighet til å sove neste natt gjorde at jeg roet ned og sov lettere uten. Er bare ikke helt der ennå. Det jeg jobber med nå er å finne alternative måter å sovne bedre på - meditasjon, legge om noen vaner (når jeg spiser, kutte alkohol o.l), og hjelp til å få ryddet i hodet, så håper og tror jeg problemet blir mindre. Kanskje noe sånt kan hjelpe deg også?

Apropos vaner, så burde jeg vel legge meg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bivirkninger av Imovane, har brukt den før og var fornøyd. Nå har jeg derimot noe helt annet, som skulle være mindre avhengighetsskapende og gi færre bivirkninger, men den blir jeg skikkelig "bakfull" av. Husker ikke hva de heter, har de ikke forran meg nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nypose

Ja, det er nok lurt å finne en annen måte å rydde opp i hodet på. Æ prøve så godt æ kanj! Imellomtiden synes jeg at om man trenger en tablett for å få sove, så gjør man det. PS, hvis man legger seg og slukker lyset(ikke lese etc) med engang man har tatt innsovningstablett så merker man neppe at den setter inn og dermed får man ikke den psykiske avhengigheten så lett.

Natta allesammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag prøvde jeg faktisk på noe nytt. Jeg tok ikke imovane i går kveld og sovnet kl 2. Men jeg våknet etter 4-5 timer og fikk ikke sove igjen om det så smalt. Så klokken 8 tok jeg en imovane. Jeg sovnet igjen, og sov til kl halv 1, noe jeg ikke har gjort på så lenge jeg kan huske. Det var kjempeherlig! Jeg våknet opplagt og uten hangover. Kjempegreit!

Jeg har vært av og på imovane i et år nå, og var sterkt psykisk avhengig av det rundt juletider. Jeg synes det er greit å ha små pauser innimellom, bare for å minne seg selv på at det faktisk er mulig å leve uten dem, om det så er en uke, en måned eller bare en dag.

Du har vel gjerne lagt deg allerede, men jeg vil bare si at det er nok helt greit om du tar en i kveld også hvis du trenger det pga morgendagen, bare ikke gjør som jeg gjorde og finn på masse unnskyldninger for å ta dem, pass på å beholde den høye terskelen for å ta dem, så er du ganske safe :)

Og hvis du tok en i kveld, så ikke ta i morgen, du kan jo for eksempel la være å ta i overimorgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å tygge tabletten i to jeg, og bare ta en halv dose. Det går jo an når det er sån avdelt merke på pillen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å tygge tabletten i to jeg, og bare ta en halv dose. Det går jo an når det er sån avdelt merke på pillen? :klø:

Ja, når man har 7,5 mg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Hei. Jeg lurer på en ting,.jeg har nettopp startet og ta imovane,fordi jeg hadde sovn vanskeligheter og da market jeg at jeg blir fort slitttten og ikke ørker nesten å gå ut fra huse fordi jeg føller meg svak og slitten..er det noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bivirkninger av Imovane, har brukt den før og var fornøyd. Nå har jeg derimot noe helt annet, som skulle være mindre avhengighetsskapende og gi færre bivirkninger, men den blir jeg skikkelig "bakfull" av. Husker ikke hva de heter, har de ikke forran meg nå..

Kan det være Vallergan? Det er egentlig allergitabletter som nå brukes hovedsakelig for søvnproblemer. Den er å anbefale, synes jeg. Den gir en skikkelig hangover om man tar den rett før sengetid, det beste er å prøve seg fram ang. det. Når jeg bruker de, så tar jeg de 4 timer før jeg skal legge meg, mens min mor blir trøtt etter ca en time. Uansett så anbefaler jeg de fremfør imovane og stilnocht. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...