Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Var litt nysgjerrig på selvangivelsen, så gikk inn på altinn.no for å sjekke...

Det står "Foreløpig beregning av skatter og avgifter 2008" - så de er kanskje ikke helt riktig da eller??

Regnet over lønnslippene mine for å sjekke, og lønna som står på nettet er omtren 60 000,- mer enn det jeg har på lønnslippene mine - og det står også at jeg isåfall har en baksmell på 7 800,- og det var ikke særlig kos....

Men skjønner ikke hviodan det kan stemme....+ at jeg har tabellkort, og tilsvarende lønn og skatteklasse som tidligere år - noen som skjønner seg på sånt??

På forhånd takk - ble litt stressa nå assa.... :sukk:

PS. Noen i Hedmark som har fått selvangivelsen i posten enda???

Endret av soon_to_be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også vært inne og sjekket. Det er noe som ikke stemmer der med de tallene men jeg venter til jeg får selvangivelsen i posten. Jeg får ta og dobbeltsjekke det da. Men det hadde vært fint om den summen stemmer som står der. :)

Skrevet
Jeg har også vært inne og sjekket. Det er noe som ikke stemmer der med de tallene men jeg venter til jeg får selvangivelsen i posten. Jeg får ta og dobbeltsjekke det da. Men det hadde vært fint om den summen stemmer som står der. :)

Ja, får bare vente å se....

For min del håper jeg ikke summene stemmer....(iallefall ikke restskatt-summen)

Skrevet
Ja, får bare vente å se....

For min del håper jeg ikke summene stemmer....(iallefall ikke restskatt-summen)

Det forstår jeg! Krysser fingerne for det!

Skrevet
Jeg har også vært inne og sjekket. Det er noe som ikke stemmer der med de tallene men jeg venter til jeg får selvangivelsen i posten.

Er det ikke det samme som står på altinn og i selvangivelsen?

Gjest Gjest
Skrevet
Var litt nysgjerrig på selvangivelsen, så gikk inn på altinn.no for å sjekke...

Det står "Foreløpig beregning av skatter og avgifter 2008" - så de er kanskje ikke helt riktig da eller??

Regnet over lønnslippene mine for å sjekke, og lønna som står på nettet er omtren 60 000,- mer enn det jeg har på lønnslippene mine - og det står også at jeg isåfall har en baksmell på 7 800,- og det var ikke særlig kos....

Men skjønner ikke hviodan det kan stemme....+ at jeg har tabellkort, og tilsvarende lønn og skatteklasse som tidligere år - noen som skjønner seg på sånt??

På forhånd takk - ble litt stressa nå assa.... :sukk:

PS. Noen i Hedmark som har fått selvangivelsen i posten enda???

Selvangivelsen som ligger på altinn er den samme som kommer i posten. Det står foreløpig beregning fordi skatteberegningen vil endre seg dersom du gjør endringer i selvangivelsen. Derfor tas det forbehold om at denne beregningen som følger selvangivelsen ikke nødvendigvis blir den endelige.

Da du la sammen lønnen din, la du sammen utbetalte beløp eller lønn før skattetrekk? Det er lønn før skattetrekk som står i selvangivelsen.

Skrevet (endret)
Selvangivelsen som ligger på altinn er den samme som kommer i posten. Det står foreløpig beregning fordi skatteberegningen vil endre seg dersom du gjør endringer i selvangivelsen. Derfor tas det forbehold om at denne beregningen som følger selvangivelsen ikke nødvendigvis blir den endelige.

Da du la sammen lønnen din, la du sammen utbetalte beløp eller lønn før skattetrekk? Det er lønn før skattetrekk som står i selvangivelsen.

Hmm...var vel muligens før skatt ja...

Men skjønner fortsatt ikke at det kan stemme..men vi får se da papirversjonen kommer...

Endret av soon_to_be
Skrevet

Jo men allikevel så får jeg det ikke til å stemme. Jeg har ikke regnet på det nå. Bare måtte sjekke om jeg får baksmell eller ikke. Jeg får sjekke det ordentlig når jeg får den i posten.

Skrevet

Det er det jeg ikke kan skjønne....men får smøre meg med tålmodighet bare :)

Skrevet

Du får deg ikke noen stor overraskelse forpapirutgaven er kun en utskrift av den som ligger i altinn.

Gjest Gjest
Skrevet
Du får deg ikke noen stor overraskelse forpapirutgaven er kun en utskrift av den som ligger i altinn.

Helt riktig.

"Foreløpig", betyr bare at det er før du har gjort eventuelle forandringer.

Jeg har blandt annet mer fratrekk som skal på.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Min stemmer ikke. De har greid å føre på en 0 ekstra på gjeld. Så skylder jeg plutselig ganske nøyaktig dobbelt så mye som virkelig i følge selvangivelsen.

For å få det rett så må jeg legge inn det som står på oppgaven fra långiver, men så langt er jeg ikke kommet enda. Synes bare det er utrolig rart at det går an å gjøre sånne feil.

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Jeg hadde også håpet på at det som sto på altinn ikke var riktig, men jeg har gått gjennom alle papirer og funnet ut at det (desverre for min del) stemmer veldig godt .

Skrevet

På min har de ikke ført opp det jeg har i gjeld, så det må jeg gå inn å rette på.

Men har da ingen anelse hva det vil gjøre med de pengene det foreløpig står jeg får igjen. Om det blir mer i pluss eller minus..

Gjest Gjest
Skrevet
Min stemmer ikke. De har greid å føre på en 0 ekstra på gjeld. Så skylder jeg plutselig ganske nøyaktig dobbelt så mye som virkelig i følge selvangivelsen.

For å få det rett så må jeg legge inn det som står på oppgaven fra långiver, men så langt er jeg ikke kommet enda. Synes bare det er utrolig rart at det går an å gjøre sånne feil.

Det er ikke spesielt rart siden alt leses maskinelt.

Det er masse feil på selvangivelsene hvert eneste år. Ting som mangler, ting som ligger dobbelt, en null for mye.

Det er jo derfor det er viktig å kontrollere den.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som har feil, dere har det både på papir og nett sant?

Skrevet
Dere som har feil, dere har det både på papir og nett sant?

Har ikke fått papirversjonen enda, så derfor det er litt vanskelig å finne ut om det stemmer....

Papirversjonen har jo ett tilleggsark som spesifiserer bedre...

Så - vet ikke om det er feil på begge delene...

Gjest Gjest_linn_*
Skrevet

tilleggsarket du nevner som spesifiserer bedre fant jeg på min side på "Norge.no" :)

Skrevet

Hvor vanskelig å forstå er det egentlig at papirutgaven kun er en utskrift av den elektroniske? De er som sagt 100% identiske.

Skrevet
Hvor vanskelig å forstå er det egentlig at papirutgaven kun er en utskrift av den elektroniske? De er som sagt 100% identiske.

Skjønner det - men jeg har kun fått opp en side på altinn.no og i posten kommer det en litt mer utfyllende versjon (ett ark til) som sikkert gjør det litt enklere å se over tallene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...