Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 24. mars 2009 #1 Skrevet 24. mars 2009 Idag satt jeg på bussen da det kom på en mor med et barn i barnevogn på kanskje 1 år, og en litt eldre jente på ca 5 år. Hun satte fra seg barnevognen ( festet ikke barnevognen fast i disse "spennene" ), og satte seg i setet ovenfor der hvor vognen sto med 5åringen. Jeg bor litt ut på landet med mye humpler og svinger, og mye ubrukelige bussjåfører, som førte i at barnevognen vinglet veldig. Jeg stusset litt på det at hun ikke festet vognen sikkelig, og ikke gav et glimt bort på vogna, bare satt og prata og "dulla" med 5 åringen. Pluttselig tok bussen en for brå sving, jeg klarte å rope ut noe som " DEN DETTER!!" før hele barnevognen braka i gulvet og ungen begynte å hylgrine. Jeg blei helt på gråten der jeg satt, var overhode ikke noe å hyggelig å se. Men det som sjokkerte meg mest var at morra satte opp vogna, ignorerte ungen, tok ikke på den engang, og satte seg tilbake med 5åringen. Pleier vaneligvis ikke å blande meg i andres barneoppdragelser, men sa veldig forsiktig og snillt at kanskje hun burde ta opp ungen og trøste den litt, den kan jo ha slått seg. Fikk da et kjempestygt blikk og hun bjeffet til meg at jeg kunne se langt etter å blande meg inn i hva hun gjør med barna sine.. Hvordan ville dere reagert?
Blåbæret Skrevet 24. mars 2009 #2 Skrevet 24. mars 2009 Oi! Det hørtes ganske fælt ut. Man gjør da ikke sånn når sit eget lille barn slår seg!? Det er sikkert flere grunner for at moren ikke gjorde noe, men jeg skulle likt å høre dem for å rettferdiggjøre dette. Hadde jeg vert på bussen hadde jeg tengt mitt, men jeg hadde ikke sakt noe til moren tror jeg.
Kiyo Skrevet 24. mars 2009 #3 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Har lite til overs for uansvarlige foreldre så litt forskjellige måter jeg kunne ha reagert på: - klappet til dama - ring barnevernet/politi eller noen som kunne ha fått litt fornuft i dama før barnet kom utfor enda flere og verre ulykker - tatt barnet og gått, kvinnemennesket hadde sikkert ikke brydd seg uansett... - gitt henne en laaang skjennepreken om hvor uansvarlig hun er og spurt henne ut om hun tror hun er egnet som mor, om hun har problemer med noe/noen som gjør at hun ikke klarer å ta seg av barnet etc Greit nok at man ikke skal ha hjelm og beskyttelse på barnet til en hver tid, men ting som å spenne fast vogna på en buss er vel ikke for mye forlangt.... Endret 24. mars 2009 av Kiyo
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Dette er faktisk en form for mishandling. Jeg hadde snakket med moren for å finne ut "hvor i landet" hun egentlig lå. Etter det hadde jeg vurdert hva jeg skulle gjøre.
LadyB Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Sånne mennesker burde ikke fått lov til å ha barn! Forferdelig!
Nigo-san Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ville stusset, og antagelig sendt moren et stygt blikk, men ellers ikke foretatt meg noe. Alle kan ha en dårlig dag. Og de "selene" ts snakker om har jeg verken sett eller benyttet meg av (holder å ha en fot på vognhjulet). Hadde jeg derimot sett tilsvarende scenario dag etter dag etter dag, på samme buss, så hadde jeg følt for å ta affære- på en eller annen måte. Barn skal ikke ha det sånn til hverdags, men at det kan glippe for slitne foreldre, og at det kan ligge historier bak dette som vi ikke vet om, gjør at jeg ikke hyler opp om barnvern ved første anledning.
cilja Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Det sier seg selv at man skal holde et godt øye med barnevogna på bussen/ trikken/ toget så lenge barnet ligger i vogna! Det er ikke ok å sette et spedbarn i fra bare fordi man har en dårlig dag! Helt forferdelig oppførsel. Jeg hadde enten sagt noe til moren før vogna falt, eller så hadde jeg reagert lignende til det du gjorde.
Chakoya Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har også noe lignendes bare at det var mishandling direkte det jeg så på bussen. Dette er lenge siden, og jeg håper jeg aldri ser det igjen. Det var en unge som ikke satt stille slik moren ville og moren av utenlandskopprinnelse slo ungen sin så jeg hørte klasket flere ganger. Hun snudde seg stadig for å se om vi andre så det og jeg gav hun det styggeste blikket jeg kunne. Og etter det sluttet hun ganske fort. Blir sint når jeg hører eller ser sånne som ikke er grei mot barna sine
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 Her kommer det frem hvorfor barnevernet finnes!!! fint dere reagerer...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #10 Skrevet 25. mars 2009 Jeg har også noe lignendes bare at det var mishandling direkte det jeg så på bussen. Dette er lenge siden, og jeg håper jeg aldri ser det igjen. Det var en unge som ikke satt stille slik moren ville og moren av utenlandskopprinnelse slo ungen sin så jeg hørte klasket flere ganger. Hun snudde seg stadig for å se om vi andre så det og jeg gav hun det styggeste blikket jeg kunne. Og etter det sluttet hun ganske fort. Blir sint når jeg hører eller ser sånne som ikke er grei mot barna sine Jeg har også sett foreldre slå til unga når de ikke er stille, men det var i et annet europeisk land hvor det ikke er forbudt. Syntes det var veldig trist og forstyrrende at de hadde loven på sin side.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå